W kategorii Nowe Prawo o miejscu w zestawieniu decyduje liczba klientów i liczba zakończonych postępowań. Tu liderami zawsze są kancelarie zajmujące się dochodzeniem należności, których w tym roku zgłosiło się sześć. Wśród nich wyraźnie wyróżnia się wrocławska spółka Raven. Klientów ma mniej od konkurentów, ale wielokrotnie przebija ich liczbą postępowań – ponad półtora miliona, w tym ponad pół miliona zakończonych.

Na drugim miejscu uplasowała się warszawska kancelaria Maciej Panfil i Partnerzy. Poprosiliśmy jej lidera o ocenę, w jaki sposób pandemia wpłynęła na sektor zarządzania wierzytelnościami.

– Ten wpływ był znaczący – twierdzi mec. Maciej Panfil, starszy partner w Kancelarii Prawniczej Maciej Panfil i Partnerzy sp.k. – Podczas pierwszej fali epidemii obserwowaliśmy z jednej strony opóźnienia w funkcjonowaniu sądów i komorników, a z drugiej zmienione zachowania dłużników, którzy w większym stopniu niż wcześniej unikali kontaktu z wierzycielami i ich pełnomocnikami i wstrzymali się z dokonywaniem płatności – wyjaśnia. Zaznacza jednak, że spłaty dłużników wróciły do normy sprzed pandemii już w maju–czerwcu 2020 r. – Obecnie w negocjacjach w sprawie spłaty długu powoływanie się na pandemię występuje w pojedynczych przypadkach – twierdzi mec. Panfil.

Pandemia pogłębiła też problem upadłości konsumenckich. – Wzrost ich liczby obserwowaliśmy od kilku lat, ale teraz jest ich znacznie więcej. W obsługiwanych przez Kancelarię Panfil portfelach liczba upadłości konsumenckich w 2020 r. wzrosła o 100 proc. w stosunku do roku 2019. Zwiększa się też liczba postępowań sanacyjnych i restrukturyzacyjnych – mówi mec. Panfil.

Na razie nie widać, by na rynku windykacyjnym istotnie wzrosła liczba wierzytelności, do czego zapewne przyczyniła się pomoc z tarcz antykryzysowych. Co dalej? Według mec. Panfila dużo zależy od tempa odbudowy gospodarki oraz długofalowej pomocy państwa dla sektorów najbardziej dotkniętych długim lockdownem.

Sprawna restrukturyzacja

Również w dziedzinie restrukturyzacji wystartowało w tym roku sześć kancelarii. W liczbie postępowań, tak zakończonych, jak i ogółem, liderem jest spółka Malecha Krzemiński Noga z Warszawy. Natomiast liczbą klientów przebija wszystkich gdyńska kancelaria What.now. Ma ich 934, z czego ponad 800 to klienci instytucjonalni.

What.now to nowy gracz w rankingu. Specjalizuje się w obsłudze restrukturyzacji gospodarstw rolnych, małych i średnich przedsiębiorstw, które wymagają wprowadzenia procesu naprawczego.

– To specyficzna branża. Potrzebna jest specjalistyczna wiedza wykraczająca poza prawo czy ekonomię. Zatrudniamy lekarza weterynarii, specjalistów z doktoratami od hodowli zwierząt czy upraw, specjalistów od branży hotelowej, energetycznej, przemysłu ciężkiego i wielu innych. Nie zlecamy ekspertyz na zewnątrz. Świadczymy usługi księgowe i dotacyjne, mamy też specjalistyczny departament karny. Nasz zespół w 2020 r. składał się z ponad 70 osób, a w 2021 r. będzie ich aż 100. Dzięki intensywnemu rozwojowi jesteśmy w stanie zapewnić najwyższy poziom obsługi klientów. Nasi pracownicy są dostępni dla klientów w każdej chwili, bez limitu czasu, aby podczas tego trudnego postępowania czuli się w pełni bezpiecznie – mówi Rafał Machaliński, prezes zarządu Kancelarii Prawnej What.now sp. z o.o.

Autopromocja
FIRMA.RP.PL

Sprawdzona, pogłębiona i kompleksowa wiedza dla MŚP

CZYTAJ WIĘCEJ

Jak twierdzi, dzięki temu, że działy firmy ściśle ze sobą współpracują, kancelaria jest w stanie przygotować każdą restrukturyzację, niezależnie od skali zadłużenia, w ciągu 30 dni. – Procesy restrukturyzacyjne są społecznie i gospodarczo pożyteczne, bo ratują przedsiębiorstwa. Pomagamy dłużnikom i ich wierzycielom osiągnąć konsensus. Tym ostatnim jesteśmy w stanie zapewnić nawet 100 proc. spłaty kapitału, czyli zwykle więcej niż w przypadku postępowania komorniczego – wyjaśnia Rafał Machaliński.

Jego zdaniem, na rynku restrukturyzacji jest bardzo duży ruch, ale to nie jest jeszcze skutek samej pandemii, ale kolejny etap rozwoju i stabilizacji polskiej gospodarki. – Istotny przyrost postępowań możemy prognozować na jesień. Teraz pomoc ze strony państwa pozwala przetrwać firmom dotkniętym kryzysem. Jednak trend wzrostu ilości postępowań restrukturyzacyjnych będzie utrzymywał się jeszcze przynajmniej pięć lat – uważa prezes Machaliński.

Co jest największą bolączką branży kancelarii restrukturyzacyjnych? Według szefa kancelarii What.now, brak odpowiednich kadr, długi okres wdrażania nowych pracowników i trudności w osiągnięciu porozumienia w przypadku dużych instytucji finansowych. Jednak i to powoli ulega zmianie, ponieważ banki dostrzegły korzyści płynące z restrukturyzacji.

– To nie jest praca dla każdego. Trzeba mieć wiedzę, ale i odpowiednią mentalność. Licencjonowanych doradców restrukturyzacyjnych jest już ponad 1500, część z nich to dawni syndycy. Nierzadko są wśród nich osoby, które znają procedurę, ale nie są zorientowane na ratowanie przedsiębiorstwa, lecz na przeprowadzenie sprzedaży poszczególnych aktywów firmy lub jej zorganizowanej części – wyjaśnia Rafał Machaliński.

W oczekiwaniu na zmiany

Rynek kancelarii odszkodowawczych kolejny rok reprezentuje tylko wrocławska Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych A. Łebek i Wspólnicy. Jak mówiła rok temu „Rzeczpospolitej" mec. Aniela Łebek, kancelaria weszła na taki poziom, że może wybierać sprawy, które chce prowadzić. Przez ostatni rok zanotowała jednak spadek liczby klientów i postępowań. W 2019 r. postępowań było 10 230, klientów zaś 11 443, a w 2020 r. odpowiednio – 9109 i 9826. Czy zatem nadal kancelaria może pozwolić sobie na przebieranie w zleceniach?

– Na pewno prowadzimy sprawy największe. W 2020 r. w jednej ze spraw wartość przedmiotu sporu wynosiła ponad 3,4 mln zł. Wyróżnia nas szeroki wachlarz usług: prowadzenie sprawy karnej, likwidacja szkody, proces cywilny przeciwko ubezpieczycielom, a jeśli jest taka potrzeba – także postępowanie o ubezwłasnowolnienie, wsparcie w kontaktach z instytucjami publicznymi, samorządowymi, placówkami medycznymi i zakładami ortopedycznymi. Dlatego jesteśmy atrakcyjni, zwłaszcza dla najciężej poszkodowanych osób. Siłą rzeczy na rynku pozostaje obszar, w którym nasza aktywność jest mniejsza, ale jest to wynikiem świadomej decyzji – mówi Agnieszka Madej, radca prawny, komplementariusz i dyrektor departamentu spraw procesowych w Kancelarii A. Łebek i Wspólnicy. Zaznacza, że kancelaria specjalizuje się w obsłudze osób fizycznych i pomocy poszkodowanym w wypadkach, dlatego nie dotyczy jej przewidywany wzrost liczby postępowań o odszkodowania dla przedsiębiorców za straty związane z lockdownem.

– To, w czym widzimy potencjał dla siebie, zależy od powodzenia prób uregulowania kwestii zadośćuczynienia dla członków rodzin osób najciężej poszkodowanych, o co od lat walczymy w sądach. Mamy nadzieję, że prezydencki projekt nowelizacji kodeksu cywilnego i planowana uchwała składu połączonych Izb Sądu Najwyższego ostatecznie potwierdzą prawo do zadośćuczynienia za zerwane więzi rodzinne i pozwolą skierować do sądów większą liczbę spraw klientów, którzy dotychczas się wahali – mówi mec. Madej.

Doradztwo w skali XXL

Do kategorii prawo direct zgłosiły się tylko dwie kancelarie. Jedną jest Lex Secure 24h Opieka Prawna Komar-Komarowski z Sopotu, firma specjalizująca się w masowym doradztwie na rzecz osób fizycznych. Jednak, jak zaznacza jeden z jej założycieli, radca prawny i partner zarządzający Kajetan Komar-Komarowski, nie jest to startup, tylko formalnie zarejestrowana kancelaria prawnicza, działająca od 2011 r.

– Świadczymy usługi komplementarne do usług tradycyjnych kancelarii. Nasz schemat to „szybkie pytanie – szybka odpowiedź", ale robimy to lepiej niż dr Google, bo nasze porady są sygnowane przez profesjonalnych prawników: adwokatów i radców prawnych. W przeciwieństwie do tradycyjnych kancelarii działamy całą dobę. Klient, który zadzwoni z problemem, w większości przypadków dostanie wyczerpującą odpowiedź w ciągu 24 godzin, a gdy sprawa jest prosta – natychmiast – zapewnia mec. Komar-Komarowski.

Zastrzega, że kancelaria nie zajmuje się reprezentacją klientów przed sądami czy organami administracji. Może natomiast polecić sprawdzone kancelarie w całej Polsce, które są w stanie przeprowadzić sprawę przez sąd.

– Nasi klienci to w 80 proc. personel medyczny. Lekarzom i pielęgniarkom nasze usługi opłacają placówki lecznicze lub organizacje zawodowe. Mamy też ofertę abonamentu, który szefowie firm mogą wykupić dla pracowników jako rodzaj benefitu. U nas znajdą odpowiedzi na pytania dotyczące zapłaty za nadgodziny, ale i dziedziczenia czy mandatów – mówi mec. Komar-Komarowski.

Miesięcznie do Lex Secure 24h trafia minimum 1000 pytań o różne problemy prawne, ale w pandemii było ich jeszcze więcej. Jak przy takiej ilości zapewnić szybkie profesjonalne porady? – Pracuje dla nas 29 adwokatów i radców, z czego sześciu, siedmiu w pełnym wymiarze godzin, a pozostali na dyżurach pod telefonem. Ponieważ przygotowujemy 15 tys. opinii rocznie, dysponujemy też ogromną bazą wiedzy. Jedną opinię można wykorzystać po wielokroć w innych, bardzo podobnych sprawach. Pracujemy też nad sztuczną inteligencją, która pozwoli jeszcze szybciej sformułować odpowiedź na indywidualne pytania. Zapewnia jednak, że nie udzieli jej żaden chat bot, ale żywy prawnik. – mówi Kajetan Komar-Komarowski.

Pełne wyniki 19. edycji Rankingu

Rynek usług prawnych 2020/2021 - raport przygotowany z okazji 19. Rankingu Kancelarii Prawniczych