Ranking kancelarii 2021. Liderzy w prawie direct, restrukturyzacjach, odszkodowaniach i windykacjach

Coraz więcej kancelarii zgłasza udział w kategorii przeznaczonej dla tych uczestników rankingu, którzy nie chcą konkurować liczbą prawników, a jednocześnie mają w swej działalności jeden główny obszar obsługi prawnej. W ubiegłym roku w tej kategorii mieliśmy dziewięciu uczestników, w tym już 15. Po raz pierwszy jednak dostaliśmy zgłoszenia od kancelarii świadczących usługi prawnicze w formule direct.

Publikacja: 21.06.2021 20:30

Doradztwo w formule direct, czyli "szybkie pytanie - szybka odpowiedź"

Doradztwo w formule direct, czyli "szybkie pytanie - szybka odpowiedź"

Foto: Adobe Stock

W kategorii Nowe Prawo o miejscu w zestawieniu decyduje liczba klientów i liczba zakończonych postępowań. Tu liderami zawsze są kancelarie zajmujące się dochodzeniem należności, których w tym roku zgłosiło się sześć. Wśród nich wyraźnie wyróżnia się wrocławska spółka Raven. Klientów ma mniej od konkurentów, ale wielokrotnie przebija ich liczbą postępowań – ponad półtora miliona, w tym ponad pół miliona zakończonych.

Na drugim miejscu uplasowała się warszawska kancelaria Maciej Panfil i Partnerzy. Poprosiliśmy jej lidera o ocenę, w jaki sposób pandemia wpłynęła na sektor zarządzania wierzytelnościami.

– Ten wpływ był znaczący – twierdzi mec. Maciej Panfil, starszy partner w Kancelarii Prawniczej Maciej Panfil i Partnerzy sp.k. – Podczas pierwszej fali epidemii obserwowaliśmy z jednej strony opóźnienia w funkcjonowaniu sądów i komorników, a z drugiej zmienione zachowania dłużników, którzy w większym stopniu niż wcześniej unikali kontaktu z wierzycielami i ich pełnomocnikami i wstrzymali się z dokonywaniem płatności – wyjaśnia. Zaznacza jednak, że spłaty dłużników wróciły do normy sprzed pandemii już w maju–czerwcu 2020 r. – Obecnie w negocjacjach w sprawie spłaty długu powoływanie się na pandemię występuje w pojedynczych przypadkach – twierdzi mec. Panfil.

Pandemia pogłębiła też problem upadłości konsumenckich. – Wzrost ich liczby obserwowaliśmy od kilku lat, ale teraz jest ich znacznie więcej. W obsługiwanych przez Kancelarię Panfil portfelach liczba upadłości konsumenckich w 2020 r. wzrosła o 100 proc. w stosunku do roku 2019. Zwiększa się też liczba postępowań sanacyjnych i restrukturyzacyjnych – mówi mec. Panfil.

Na razie nie widać, by na rynku windykacyjnym istotnie wzrosła liczba wierzytelności, do czego zapewne przyczyniła się pomoc z tarcz antykryzysowych. Co dalej? Według mec. Panfila dużo zależy od tempa odbudowy gospodarki oraz długofalowej pomocy państwa dla sektorów najbardziej dotkniętych długim lockdownem.

Sprawna restrukturyzacja

Również w dziedzinie restrukturyzacji wystartowało w tym roku sześć kancelarii. W liczbie postępowań, tak zakończonych, jak i ogółem, liderem jest spółka Malecha Krzemiński Noga z Warszawy. Natomiast liczbą klientów przebija wszystkich gdyńska kancelaria What.now. Ma ich 934, z czego ponad 800 to klienci instytucjonalni.

What.now to nowy gracz w rankingu. Specjalizuje się w obsłudze restrukturyzacji gospodarstw rolnych, małych i średnich przedsiębiorstw, które wymagają wprowadzenia procesu naprawczego.

– To specyficzna branża. Potrzebna jest specjalistyczna wiedza wykraczająca poza prawo czy ekonomię. Zatrudniamy lekarza weterynarii, specjalistów z doktoratami od hodowli zwierząt czy upraw, specjalistów od branży hotelowej, energetycznej, przemysłu ciężkiego i wielu innych. Nie zlecamy ekspertyz na zewnątrz. Świadczymy usługi księgowe i dotacyjne, mamy też specjalistyczny departament karny. Nasz zespół w 2020 r. składał się z ponad 70 osób, a w 2021 r. będzie ich aż 100. Dzięki intensywnemu rozwojowi jesteśmy w stanie zapewnić najwyższy poziom obsługi klientów. Nasi pracownicy są dostępni dla klientów w każdej chwili, bez limitu czasu, aby podczas tego trudnego postępowania czuli się w pełni bezpiecznie – mówi Rafał Machaliński, prezes zarządu Kancelarii Prawnej What.now sp. z o.o.

Jak twierdzi, dzięki temu, że działy firmy ściśle ze sobą współpracują, kancelaria jest w stanie przygotować każdą restrukturyzację, niezależnie od skali zadłużenia, w ciągu 30 dni. – Procesy restrukturyzacyjne są społecznie i gospodarczo pożyteczne, bo ratują przedsiębiorstwa. Pomagamy dłużnikom i ich wierzycielom osiągnąć konsensus. Tym ostatnim jesteśmy w stanie zapewnić nawet 100 proc. spłaty kapitału, czyli zwykle więcej niż w przypadku postępowania komorniczego – wyjaśnia Rafał Machaliński.

Jego zdaniem, na rynku restrukturyzacji jest bardzo duży ruch, ale to nie jest jeszcze skutek samej pandemii, ale kolejny etap rozwoju i stabilizacji polskiej gospodarki. – Istotny przyrost postępowań możemy prognozować na jesień. Teraz pomoc ze strony państwa pozwala przetrwać firmom dotkniętym kryzysem. Jednak trend wzrostu ilości postępowań restrukturyzacyjnych będzie utrzymywał się jeszcze przynajmniej pięć lat – uważa prezes Machaliński.

Co jest największą bolączką branży kancelarii restrukturyzacyjnych? Według szefa kancelarii What.now, brak odpowiednich kadr, długi okres wdrażania nowych pracowników i trudności w osiągnięciu porozumienia w przypadku dużych instytucji finansowych. Jednak i to powoli ulega zmianie, ponieważ banki dostrzegły korzyści płynące z restrukturyzacji.

– To nie jest praca dla każdego. Trzeba mieć wiedzę, ale i odpowiednią mentalność. Licencjonowanych doradców restrukturyzacyjnych jest już ponad 1500, część z nich to dawni syndycy. Nierzadko są wśród nich osoby, które znają procedurę, ale nie są zorientowane na ratowanie przedsiębiorstwa, lecz na przeprowadzenie sprzedaży poszczególnych aktywów firmy lub jej zorganizowanej części – wyjaśnia Rafał Machaliński.

W oczekiwaniu na zmiany

Rynek kancelarii odszkodowawczych kolejny rok reprezentuje tylko wrocławska Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych A. Łebek i Wspólnicy. Jak mówiła rok temu „Rzeczpospolitej" mec. Aniela Łebek, kancelaria weszła na taki poziom, że może wybierać sprawy, które chce prowadzić. Przez ostatni rok zanotowała jednak spadek liczby klientów i postępowań. W 2019 r. postępowań było 10 230, klientów zaś 11 443, a w 2020 r. odpowiednio – 9109 i 9826. Czy zatem nadal kancelaria może pozwolić sobie na przebieranie w zleceniach?

– Na pewno prowadzimy sprawy największe. W 2020 r. w jednej ze spraw wartość przedmiotu sporu wynosiła ponad 3,4 mln zł. Wyróżnia nas szeroki wachlarz usług: prowadzenie sprawy karnej, likwidacja szkody, proces cywilny przeciwko ubezpieczycielom, a jeśli jest taka potrzeba – także postępowanie o ubezwłasnowolnienie, wsparcie w kontaktach z instytucjami publicznymi, samorządowymi, placówkami medycznymi i zakładami ortopedycznymi. Dlatego jesteśmy atrakcyjni, zwłaszcza dla najciężej poszkodowanych osób. Siłą rzeczy na rynku pozostaje obszar, w którym nasza aktywność jest mniejsza, ale jest to wynikiem świadomej decyzji – mówi Agnieszka Madej, radca prawny, komplementariusz i dyrektor departamentu spraw procesowych w Kancelarii A. Łebek i Wspólnicy. Zaznacza, że kancelaria specjalizuje się w obsłudze osób fizycznych i pomocy poszkodowanym w wypadkach, dlatego nie dotyczy jej przewidywany wzrost liczby postępowań o odszkodowania dla przedsiębiorców za straty związane z lockdownem.

– To, w czym widzimy potencjał dla siebie, zależy od powodzenia prób uregulowania kwestii zadośćuczynienia dla członków rodzin osób najciężej poszkodowanych, o co od lat walczymy w sądach. Mamy nadzieję, że prezydencki projekt nowelizacji kodeksu cywilnego i planowana uchwała składu połączonych Izb Sądu Najwyższego ostatecznie potwierdzą prawo do zadośćuczynienia za zerwane więzi rodzinne i pozwolą skierować do sądów większą liczbę spraw klientów, którzy dotychczas się wahali – mówi mec. Madej.

Doradztwo w skali XXL

Do kategorii prawo direct zgłosiły się tylko dwie kancelarie. Jedną jest Lex Secure 24h Opieka Prawna Komar-Komarowski z Sopotu, firma specjalizująca się w masowym doradztwie na rzecz osób fizycznych. Jednak, jak zaznacza jeden z jej założycieli, radca prawny i partner zarządzający Kajetan Komar-Komarowski, nie jest to startup, tylko formalnie zarejestrowana kancelaria prawnicza, działająca od 2011 r.

– Świadczymy usługi komplementarne do usług tradycyjnych kancelarii. Nasz schemat to „szybkie pytanie – szybka odpowiedź", ale robimy to lepiej niż dr Google, bo nasze porady są sygnowane przez profesjonalnych prawników: adwokatów i radców prawnych. W przeciwieństwie do tradycyjnych kancelarii działamy całą dobę. Klient, który zadzwoni z problemem, w większości przypadków dostanie wyczerpującą odpowiedź w ciągu 24 godzin, a gdy sprawa jest prosta – natychmiast – zapewnia mec. Komar-Komarowski.

Zastrzega, że kancelaria nie zajmuje się reprezentacją klientów przed sądami czy organami administracji. Może natomiast polecić sprawdzone kancelarie w całej Polsce, które są w stanie przeprowadzić sprawę przez sąd.

– Nasi klienci to w 80 proc. personel medyczny. Lekarzom i pielęgniarkom nasze usługi opłacają placówki lecznicze lub organizacje zawodowe. Mamy też ofertę abonamentu, który szefowie firm mogą wykupić dla pracowników jako rodzaj benefitu. U nas znajdą odpowiedzi na pytania dotyczące zapłaty za nadgodziny, ale i dziedziczenia czy mandatów – mówi mec. Komar-Komarowski.

Miesięcznie do Lex Secure 24h trafia minimum 1000 pytań o różne problemy prawne, ale w pandemii było ich jeszcze więcej. Jak przy takiej ilości zapewnić szybkie profesjonalne porady? – Pracuje dla nas 29 adwokatów i radców, z czego sześciu, siedmiu w pełnym wymiarze godzin, a pozostali na dyżurach pod telefonem. Ponieważ przygotowujemy 15 tys. opinii rocznie, dysponujemy też ogromną bazą wiedzy. Jedną opinię można wykorzystać po wielokroć w innych, bardzo podobnych sprawach. Pracujemy też nad sztuczną inteligencją, która pozwoli jeszcze szybciej sformułować odpowiedź na indywidualne pytania. Zapewnia jednak, że nie udzieli jej żaden chat bot, ale żywy prawnik. – mówi Kajetan Komar-Komarowski.

Pełne wyniki 19. edycji Rankingu

Rynek usług prawnych 2020/2021 - raport przygotowany z okazji 19. Rankingu Kancelarii Prawniczych

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów