Pokazuje to przeprowadzony w kwietniu przez ośrodek badania opinii Ipsos sondaż „Prawnik w ocenie klienta”. Raport, oparty na ankietach 2 tys. osób, które odpowiadają w przedsiębiorstwach za wybór prawników zewnętrznych albo za pracę prawników wewnętrznych, zaprezentowano wczoraj podczas I Forum Rynku Usług Prawnych zorganizowanego przez „Manager Magazine”.
Badanie ujawniło, że trzy czwarte ankietowanych przedsiębiorstw dysponuje własnym działem prawnym. Mimo to prawie 90 proc. korzysta też z usług wynajmowanych kancelarii. Przy czym nie zależy to od wielkości firmy. Tylko co czwarte przedsiębiorstwo korzysta z jednej kancelarii, pozostałe – z więcej niż jednej. Przedsiębiorcy najczęściej potrzebują prawników do prowadzenia spraw korporacyjnych, pracowniczych i podatkowych.
Co decyduje o wyborze kancelarii? Okazuje się, że na pierwszym miejscu nie jest cena, lecz odpowiedni poziom wiedzy merytorycznej, profesjonalizm, zrozumienie potrzeb klienta oraz zaangażowanie i identyfikowanie się z nim. Ponad połowie badanych zdarzyło się już rezygnować z usług kancelarii; jako powody podawali kiepską jakość usług i brak kwalifikacji prawników. O zatrudnieniu kancelarii decyduje najczęściej jej renoma, a także rekomendacje innych klientów. Dwie trzecie ankietowanych oceniło jednak, że informacje o prawnikach i kancelariach są trudno dostępne.
– Klienci wymagają znajomości branży przez prawnika – potwierdzał podczas dyskusji opinie wynikające z badania adwokat Maciej Ślusarek z kancelarii Leśnodorski, Ślusarek i Wspólnicy.
– Nasz prawnik powinien znać się na naszym biznesie – zgadzał się Tim Ruhan, członek zarządu Netia SA. – Nigdy nie wziąłbym kancelarii na podstawie reklamy. Często decydują rekomendacje menedżerów z innych spółek z branży.