Wolno oddziałowi spółki nadać status pracodawcy

Jeśli masz liczną załogę i wiele oddziałów poza siedzibą, trudno jest ci nadzorować sprawy kadrowe. By uprościć procedurę, możesz nadać oddziałowi przymiot samodzielnego pracodawcy

Aktualizacja: 06.02.2008 09:19 Publikacja: 06.02.2008 00:34

Red

Oddział jest wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie częścią działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. Tak stanowi ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2007 r. nr 155, poz. 1095 ze zm.). Jest więc samodzielną jednostką organizacyjną z odrębnym kierownictwem i personelem. Często kierownik czy dyrektor oddziału dokonuje czynności z zakresu prawa pracy, zwłaszcza zatrudnia i zwalnia pracowników bądź wypłaca wynagrodzenie.

Jeżeli jednak działa on z upoważnienia spółki macierzystej, to ona, a nie oddział będzie pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 14 grudnia 2004 r. za pracodawcę można bowiem uznać tylko tę jednostkę, której samodzielność obejmuje uprawnienie do zatrudniania pracowników (I PK 135/04). Oznacza to, że zatrudnieni w oddziale pracownicy, niezależnie od tego, że umowę o pracę zawarli z dyrektorem tego oddziału, świadczą pracę na rzecz spółki i to ona jest stroną w razie ewentualnego sporu z pracownikiem.

Z kolei zgodnie z art. 3 k.p. pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie miała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, o ile zatrudniają one pracowników.

Przepis ten umożliwia nadanie przymiotu pracodawcy nie tylko osobom prawnym i fizycznym, ale również jednostkom organizacyjnym bez osobowości prawnej, o ile – zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego – są dostatecznie wyodrębnione organizacyjnie i finansowo. Niemniej przymiot pracodawcy będą mieć tylko te jednostki organizacyjne lub osoby fizyczne, które zdolne są samodzielnie zatrudniać pracowników.

Zdolność oddziału do samodzielnego przyjmowania pracowników zależy przede wszystkim od nadania takiego atrybutu jednostce organizacyjnej przez akty wewnętrzne firmy macierzystej, np. statut czy umowę spółki. Może też wynikać z uchwały zarządu czy wspólników spółki o utworzeniu oddziału, z zastrzeżeniem że oddział będzie we własnym imieniu zatrudniał pracowników. Ważne jednak, aby te dokumenty jednoznacznie wskazywały, że oddział jest odrębnym pracodawcą, a przedstawiciele oddziału działają w jego imieniu, a nie w imieniu centrali firmy na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.

Oddział z przymiotem pracodawcy staje się płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne i wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki pracodawcy wynikające z prawa pracy. Odpowiedzialny jest m.in. za utworzenie regulaminu pracy, funduszu socjalnego, staje się płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Jeżeli spółka nadaje swojej jednostce organizacyjnej walor pracodawcy w trakcie prowadzonej już działalności, to powstaje sytuacja, w której część zakładu przechodzi na nowego pracodawcę. Reguluje to art. 23

1

k.p. Zgodnie z nim nowy pracodawca staje się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy powstałe przed przejściem części zakładu na nowego pracodawcę odpowiadają solidarnie oddział i spółka macierzysta. Przejście pracownika z oddziału do spółki macierzystej wymagać będzie rozwiązania dotychczasowej umowy o pracę i zawarcia nowej ze spółką.

W razie likwidacji oddziału trzeba będzie stosować przepisy o rozwiązywaniu z załogą stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników pracodawcy będącego oddziałem. Ochronę tracą też pracownice w ciąży lub przebywające na urlopie macierzyńskim czy urlopie wychowawczym, bo pracodawcy wolno rozwiązać z nimi umowy o pracę za wypowiedzeniem.

Trzeba jednak pamiętać, że o ile nadanie oddziałowi przymiotu pracodawcy uproszcza sprawy kadrowe, o tyle komplikuje jego rozliczenia finansowe. Oddział bowiem nie może np. być podatnikiem podatku od towarów i usług. Uprawniona do wystawiania faktur będzie wyłącznie spółka macierzysta.

Autorka jest starszą specjalistką w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej

Oddział jest wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie częścią działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. Tak stanowi ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2007 r. nr 155, poz. 1095 ze zm.). Jest więc samodzielną jednostką organizacyjną z odrębnym kierownictwem i personelem. Często kierownik czy dyrektor oddziału dokonuje czynności z zakresu prawa pracy, zwłaszcza zatrudnia i zwalnia pracowników bądź wypłaca wynagrodzenie.

Pozostało 86% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!