Pochwała cenna jak premia

Słowa uznania motywują nie gorzej niż pieniądze. Umiejętnie chwalić jest jednak trudniej niż wypłacić nagrodę

Publikacja: 07.10.2009 03:45

Na budowach Skanska przyszli inżynierowie zdobywają doświadczenie i poznają firmę, która uczy swych

Na budowach Skanska przyszli inżynierowie zdobywają doświadczenie i poznają firmę, która uczy swych menedżerów trudnej sztuki chwalenia pracowników

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Gdy przed kilkoma laty budowlana grupa Skanska zaczęła w ramach programu firmowych szkoleń rozwijać umiejętności menedżerskie wśród swych inżynierów, jedną z najtrudniejszych kwestii okazało się przekonanie ich do celowości chwalenia pracowników. Słowa uznania dużo mniej pasowały do zwyczajów na budowach niż krytyka wyrażana często w dosadnych słowach.

W jakiej mierze skuteczne były szkolenia Uniwersytetu Skanska? Katarzyna Skorupka-Podziewska, dyrektor HR w Skanska SA, podkreśla, że proces kształtowania postaw wymaga czasu. Szczególnie gdy są one różne od typowych zachowań.

– Nastawienie na efekty, koncentracja na egzekwowaniu wysokich wymagań wobec pracowników i karanie za błędy to charakterystyczne cechy rozpowszechnionego wśród polskich menedżerów dyrektywnego stylu zarządzania, w którym nie ma wiele miejsca na pochwały – mówi Katarzyna Kloskowska-Kustosz, prezes firmy doradczej 4Business & People, która niedawno przeprowadziła w Polsce badanie stylów przywódczych polskiej kadry zarządzającej.

– W naszej kulturze organizacyjnej, gdzie obowiązuje duży dystans władzy, chwalenie ludzi to skomplikowane zadanie. Na słowa uznania reagujemy często podejrzliwie, doszukując się w nich chęci manipulacji – twierdzi Henryk Puszcz, wiceprezes firmy szkoleniowej House of Skills. Zaznacza jednak, że pochwała zwierzchnika ma dla ludzi duże znaczenie, nawet jeśli twierdzą, że liczy się tylko premia finansowa.

– Najłatwiej jest nagradzać ludzi pieniędzmi. Nie wymaga to specjalnych umiejętności od menedżera. Dużo więcej wysiłku wymaga nagradzanie emocjonalne, które w obecnych warunkach staje się coraz ważniejsze – podkreśla Magdalena Kustra-Olszewska z firmy doradczej Hay Group.

Wyrażając uznanie, nie należy jednak popadać w przesadę. Zdarza się to mniej doświadczonym menedżerom, którzy szafują pochwałami, zapewniając na każdym kroku podwładnych, że są świetni, najlepsi, fantastyczni. – Nieadekwatna pochwała, np. za mało istotne drobiazgi, demotywuje, zwłaszcza gdy jednocześnie zapominamy docenić naprawdę duży wysiłek – podkreśla Magdalena Kustra-Olszewska.

Jak chwalić by zmotywować pracowników? Katarzyna Kloskowska-Kustosz radzi, by na początku odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie zachowania i postawy chcemy nagradzać.

Sztuka chwalenia wymaga też dobrej znajomości zespołu – trzeba wiedzieć, co każdego z pracowników motywuje. Wprawdzie wszyscy potrzebują uznania, ale na ambitnych, nastawionych na cele ludzi prosta pochwała bez szczegółowej informacji zwrotnej może działać wręcz zniechęcająco.

Zdaniem Magdaleny Kustry-Olszewskiej w pochwałach najważniejsza jest szczerość – ludzie bardzo szybko wyczuwają tu fałsz. Lepiej nie zwlekać z wyrazami uznania do oceny rocznej a od razu doceniać sukcesy.

Czy chwalić publicznie czy w cztery oczy? To już zależy od kultury organizacyjnej firmy. Decydując się na publiczne pochwały, warto pozostałym pracownikom precyzyjnie wyjaśnić powody uznania dla ich kolegi.

Katarzyna Kloskowska-Kustosz zwraca uwagę, by w pochwałach nie ograniczać się do ludzi osiągających nadzwyczajne sukcesy. Warto też pamiętać o dwóch grupach, które bardzo potrzebują słów uznania; o pracownikach, którzy stale bardzo dobrze wykonują swe obowiązki, i o tych, którzy po słabszym okresie wyraźnie się poprawili – dla nich słowa uznania mogą być skuteczną zachętą do dalszych wysiłków.

[ramka][b][link=http://www.kariera.pl/czytaj/830/motywacja-do-lepszej-i-wydajniejszej-pracy/]Jak zmotywować się do efektywniejszej pracy?[/link][/b][/ramka]

Gdy przed kilkoma laty budowlana grupa Skanska zaczęła w ramach programu firmowych szkoleń rozwijać umiejętności menedżerskie wśród swych inżynierów, jedną z najtrudniejszych kwestii okazało się przekonanie ich do celowości chwalenia pracowników. Słowa uznania dużo mniej pasowały do zwyczajów na budowach niż krytyka wyrażana często w dosadnych słowach.

W jakiej mierze skuteczne były szkolenia Uniwersytetu Skanska? Katarzyna Skorupka-Podziewska, dyrektor HR w Skanska SA, podkreśla, że proces kształtowania postaw wymaga czasu. Szczególnie gdy są one różne od typowych zachowań.

Pozostało 82% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!