Ta statystyka wygląda jeszcze gorzej, jeśli odjąć tych badanych, którzy nie są zatrudnieni w żadnej firmie-wtedy odsetek nieufnych pracowników przekracza 40 proc. Co piąty nie ma wyrobionej opinii w tej sprawie, czyli grupa tych, którzy mogą  z rezerwą traktować informacje szefów sięga 60 proc.

Badanie przeprowadzonym przez Interaktywny Instytut  Badań Rynkowych  na reprezentatywnej grupie  1000 Polaków, wykazało,że głównym powodem braku zaufania do szefów jest przekonanie,że kierownictwo firmy manipuluje informacjami i nie mówi całej prawdy. Twierdzi tak prawie co drugi badany pracownik. Prawie czterech na dziesięciu uważa zaś, że szefowie ukrywają informacje lub przekazują je zbyt rzadko. Ponad jedna czwarta badanych podaje jako brak zaufania przekonanie,że firma oszukała ich w dotychczasowej współpracy, a co dziesiąty – fakt,że ich  firma zachowuje się nieuczciwie do klientów.

Iwona Kubicz, prezes Procontent i ekspert od komunikacji podkreśla,że ten  brak zaufania  to istotny problem dla kadry zarządzającej – może on sprawić,że dobre informacje  pracownicy przyjmą z niedowierzaniem, a trudne- z dodatkowym oporem.- Niestety w polskich firmach dbałość o zaufanie pracowników to  jedno z najrzadziej docenianych źródeł przewagi konkurencyjnej- ocenia Iwona Kubicz, dodając,że bezpośredni wpływ na zaufanie do firmy i  kierownictwa ma  odpowiednia polityka komunikacji wewnętrznej.

Być może dbają o nią firmy tych 39 proc. badanych, którzy  deklarują zaufanie do informacji  przekazywanych przez  szefów. Jak wynika z ankiety, zaufanie rośnie wraz z wykształceniem pracownika (osoby po studiach zatrudnione częściej jako specjaliści mają więcej zaufania), ale obniża się  wraz z wiekiem. Najwięcej wiary w informacje kierownictwa mają   młodzi ludzie, dopiero  zaczynający pracę. Najbardziej sceptyczni są pracownicy 35 plus.

Jak wyjaśnia, Iwona Kubicz, nasze  zaufanie w stosunku do pracodawców maleje wraz z   kolejnymi doświadczeniami życiowymi, gdy nawarstwiają się negatywne efekty złej komunikacji.