Reklama
Rozwiń

Akcje Rz: biznes wspiera młodych

Tyle środków może trafić do Polski na walkę z bezrobociem wśród najmłodszych kadr. Razem z przedsiębiorcami szukamy sposobów na jak najlepsze wykorzystanie tych pieniędzy.

Publikacja: 18.03.2013 01:47

„Biznes wspiera młodych" – pod takim hasłem rusza akcja „Rzeczpospolitej", nad którą patronat objęła Polska Rada Biznesu. Chcemy wspólnie ze środowiskiem biznesowym wypracować rekomendacje dla administracji publicznej, jak efektywnie walczyć z bezrobociem wśród młodych ludzi i jak zatrzymać emigrację tych najbardziej przedsiębiorczych. A także jak zaktywizować pracodawców do wspierania najmłodszych kadr na rynku pracy. W tytułach Gremi Media będziemy pisać o różnych aspektach tych wyzwań.

Niechlubny rekord

Moment jest doskonały, bo Komisja Europejska właśnie zaproponowała przepisy dotyczące realizacji Inicjatywy na Rzecz Zatrudnienia Młodych. Do podziału na kraje UE jest ok. 6 mld euro. Jak powiedział „Rz" wiceminister pracy Jacek Męcina, Polska spodziewa się z tej puli 400 mln euro lub nawet więcej. Najistotniejsze działania w ramach tej inicjatywy to zapewnienie we współpracy z pracodawcami dobrej jakości staży i efektywnych praktyk zawodowych. Osoby do 25 lat mają mieć też zagwarantowane, że otrzymają ofertę pracy dobrej jakości, możliwość dalszego kształcenia, szkolenia zawodowego lub stażu w ciągu 4 miesięcy od zakończenia edukacji lub uzyskania statusu bezrobotnego.

Nowe podejście bardzo by się przydało. – Młodzi są grupą w szczególnej sytuacji na rynku pracy i wiele instrumentów aktywnego wsparcia jest rzeczywiście do nich skierowanych. Ale ich efektywność wciąż pozostawia wiele do życzenia – zauważa Krzysztof Pater, były minister pracy.

Bezrobocie wśród młodych jest w Polsce znacznie wyższe niż w pozostałych grupach wiekowych, a w czasie kryzysu rośnie najszybciej (podobnie jest w większości krajów UE). Na koniec 2012 r. stopa bezrobocia osób do 25 lat wyniosła 27,7 proc., a w styczniu tego roku wzrosła do 28,1 proc. (dane Eurostatu według Badań Aktywności Ekonomicznej Ludności). W porównaniu z końcem 2008 r. wzrosła już o 10 pkt proc. W tym czasie stopa bezrobocia ogółem zwiększyła się o ok. 3 pkt proc. – do 10,4 proc. (na koniec grudnia).

Eksperci za ten stan rzeczy obwiniają przede wszystkim system edukacji. – Szkoły, zawodowe czy wyższe, produkują absolwentów, którzy nie są przystosowani do wymagań współczesnej gospodarki – podkreśla Pater. I to w wielu aspektach. – Chodzi zarówno o dostępne kierunki studiów, jak i jakość nauki. Wielu studentom brakuje podstawowych umiejętności tzw. miękkich – komunikowania się, współpracy z innymi, pracy projektowej czy choćby pewności siebie – zauważa  Piotr Pawlikowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami.

Reklama
Reklama

Kłopoty z rekrutacją

Młodzi nie mają też doświadczenia i odpowiednich kwalifikacji. – Doświadczenie to nie zawsze musi oznaczać pracę w firmie. Może to być np. wolontariat czy włączenie się w organizację środowiskowych imprez. Ale wciąż stosunkowo mało osób to robi – zauważa Katarzyna Gruszyńska z agencji pracy Randstad. – Mimo dużego bezrobocia aż 80 proc. pracodawców ma problemy z rekrutacją odpowiednich ludzi. To pokazuje, że mamy ogromny problem strukturalny. Bez ścisłej współpracy z przedsiębiorcami nie uda się go rozwiązać – podkreśla prezes Pawlikowski.

To we współpracy z lokalnymi firmami powinny być np. ustalane plany szkoleń dla młodych bezrobotnych przez urzędy pracy. – Pracodawcy powinni też zostać włączeni w system edukacji, co pozwoli położyć nacisk na kompetencje, które są niezbędne na rynku – dodaje Pawlikowski. Jego stowarzyszenie ruszyło niedawno wspólnie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości z PARP z projektem „Biznes dla edukacji".

Biznes współpracuje z administracją już od dawna, np. w Holandii, Austrii czy Niemczech. I przynosi to efekty. Bezrobocie wśród młodych w tych krajach kształtuje się od 7,9 proc. w Niemczech do 10 proc. w Holandii.

Szansa za granicą

– Jeszcze innym problemem jest niska skłonność młodych ludzi do migracji krajowej – zauważa Katarzyna Gurszyńska z agencji pracy Randstad. – Choć jednocześnie najbardziej przedsiębiorczy młodzi ludzie emigrują za granicę – dodaje.

Jak wynika z danych firmy EuroTax, rozliczającej podatki ok. 600 tys. ludzi pracujących za granicą, aż 17 proc. wszystkich emigrantów za pracą to ludzie do 25 lat. – Najczęstszym kierunkiem emigracji młodych są Holandia i Wielka Brytania – mówi Katarzyna Maziak z EuroTax.

Co ciekawe, młodzi emigranci mogą zarabiać nawet więcej niż reszta. Przykładowo w Wielkiej Brytanii ich średnia płaca wynosi ok. 8 tys. zł, a przeciętna dla polskich emigrantów – 5,2 tys. zł. – Młodzi ludzie pracują za granicą krócej – np. tylko przez wakacje, często nie mają jeszcze rodzin, a wyjazd to szansa na szybszy, samodzielny start w dorosłość. Mogą więc podejmować dwie prace jednocześnie, przy płatnych ekstra nadgodzinach – mówi Maziak.

Reklama
Reklama

Program „Kariera dla najlepszych"

Polska Rada Biznesu od lat wspiera zawodowy start młodych ludzi poprzez swój program „Kariera", który oferuje 2–3-miesięczne płatne praktyki w renomowanych firmach. W tegorocznej, dziesiątej już edycji programu dla  studentów i absolwentów do 30. roku życia  przewidziano 40 miejsc w 27 firmach. Wśród nich są: Adamed, Bakalland, BRE Bank, Curtis Development, Grupa ITI, Kulczyk Holding, Pelion i Polkomtel. Rekrutacja kandydatów, która wystartowała z początkiem marca, potrwa do 9 maja. Jak mówią przedstawiciele PRB, liczba uczestników jej letnich praktyk celowo jest ograniczona. Podkreślają, że zależy im na oferowaniu najlepszego, elitarnego programu stażowego w Polsce – bardzo starannie przygotowanego, w którym wezmą udział najlepsi studenci i absolwenci. Młodzi ludzie, którzy po dogłębnej rekrutacji dostaną się na płatny staż w którejś z firm członkowskich PRB, otrzymają konkretne stanowisko i zadania. Mają też możliwość współpracy z menedżerami, a często także z założycielami firmy, ludźmi z czołówki polskiego biznesu. W ubiegłorocznej edycji programu „Kariera" o każde z 43 miejsc konkurowało 13 kandydatów.

„Biznes wspiera młodych" – pod takim hasłem rusza akcja „Rzeczpospolitej", nad którą patronat objęła Polska Rada Biznesu. Chcemy wspólnie ze środowiskiem biznesowym wypracować rekomendacje dla administracji publicznej, jak efektywnie walczyć z bezrobociem wśród młodych ludzi i jak zatrzymać emigrację tych najbardziej przedsiębiorczych. A także jak zaktywizować pracodawców do wspierania najmłodszych kadr na rynku pracy. W tytułach Gremi Media będziemy pisać o różnych aspektach tych wyzwań.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama