Nowelizacja dotyczy dziesięciu ustaw. Wśród nich znalazły się przede wszystkim ustawy negatywnie zweryfikowane przez Trybunał Konstytucyjny.
W wyroku z 8 października 2010 r. (sygn. akt K 1/09), Trybunał stwierdził niezgodność z ustawą zasadniczą przepisów regulujących kary dyscyplinarne adwokatów, radców prawnych, pielęgniarek, lekarzy, rzeczników patentowych, architektów oraz inżynierów budownictwa i urbanistów. Wszystkie zakwestionowane przepisy przesądzały, że osoba ukarana najsurowszą karą dyscyplinarną i w konsekwencji skreślona z listy danego samorządu nie może ponownie ubiegać się o wpis na taką listę.
Za sprawą wyroku TK z systemu prawnego usunięte zostały regulacja, które uniemożliwiały adwokatom, radcom prawnym, pielęgniarkom i położnym, lekarzom weterynarii oraz rzecznikom patentowym powrót do właściwych samorządów zawodowych w przypadku ukarania najsurowszą karą dyscyplinarną. Z kolei w stosunku do architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów efekt taki nastąpił z upływem terminu odroczenia wyznaczonego w sentencji wyroku.
W uzasadnieniu projektu ustawy senatorzy zauważyli, iż podobnym „mankamentem", tzn. brakiem stosownych postanowień w kwestii zatarcia kary pozbawienia prawa wykonywania zawodu czy też skreślenia z listy samorządu cechują się również ustawy dotyczące farmaceutów, psychologów, diagnostów laboratoryjnych, lekarzy oraz – w zakresie wykonywania tzw. stałej praktyki – prawników zagranicznych, zwłaszcza zaś tych, którzy posiadają obywatelstwo Unii Europejskiej. Dlatego senatorzy doszli do wniosku, iż również na gruncie ustaw regulujących wykonywanie tych zawodów niezbędna jest interwencja.
W nowelizacji przygotowanej przez Senat przewiduje się wprowadzenie cezury czasowej, której upływ pozwoli zainteresowanym ponownie ubiegać się o wpis na odpowiednią listę korporacyjną. Adwokaci, radcowie prawni, lekarze weterynarii, farmaceuci, architekci, inżynierowie budownictwa, urbaniści, rzecznicy patentowi, psychologowie, diagności laboratoryjni, lekarze oraz prawnicy zagraniczni zyskają prawo ubiegania się o ponowny wpis na właściwą listę po upływie 10 lat od dnia uprawomocnienia się orzeczenia dyscyplinarnego. Poza tym proponuje się ustalenie terminu zatarcia kary wykluczenia z danego zawodu (skreślenia z listy), przy czym miałby on być dłuższy aniżeli sam „okres karencji".