Pracodawca nie może doprowadzić do przerwy w funkcjonowaniu PPK

Jeżeli podmiot zatrudniający chce zmienić instytucję finansową, z którą ma zawartą umowę o zarządzanie PPK, może wypowiedzieć tę umowę. Jest to jednak dopuszczalne dopiero po zawarciu umowy o zarządzanie PPK z inną instytucją finansową - tak, aby uczestnicy PPK mieli zapewnioną ciągłość oszczędzania w tym programie.

Publikacja: 08.06.2025 09:56

Pracodawca nie może doprowadzić do przerwy w funkcjonowaniu PPK

Foto: Adobe Stock

Podmiot zatrudniający może wypowiedzieć umowę o zarządzanie PPK dopiero wtedy, gdy zawarł umowę o zarządzanie PPK z inną instytucją finansową - zarządzaną przez inne towarzystwo funduszy inwestycyjnych, powszechne towarzystwo emerytalne bądź zakład ubezpieczeń, umieszczone w ewidencji PPK. Wykaz podmiotów umieszczonych w ewidencji PPK dostępny jest pod linkiem: https://www.mojeppk.pl/lista-instytucji-finansowych.html.

W takim przypadku podmiot zatrudniający - niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o zarządzanie PPK z nową instytucją finansową:

1) zawiera w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych w tym podmiocie umowy o prowadzenie PPK, jeżeli osoby te miały zawarte umowy o prowadzenie PPK w dniu poprzedzającym dzień zawarcia przez podmiot zatrudniający umowy o zarządzanie PPK z nową instytucją finansową (czyli „zapisuje” do PPK w nowej instytucji finansowej dotychczasowych uczestników PPK) oraz

2) informuje osoby zatrudnione, o których mowa powyżej, o obowiązku złożenia - w ich imieniu - wniosków o wypłatę transferową środków zgromadzonych na ich rachunkach PPK w dotychczasowej instytucji finansowej na rachunki PPK w nowej instytucji finansowej (rozwiązanie to ma ułatwić uczestnikom PPK gromadzenie środków na tym samym rachunku PPK podczas całego zatrudnienia w danym podmiocie, ale uczestnik PPK może nie wyrazić zgody na złożenie wniosku o wypłatę transferową przez podmiot zatrudniający).

Przykład. Podczas zatrudnienia w spółce, pracownik został „zapisany” do PPK (czyli została zawarta - w jego imieniu i na jego rzecz - umowa o prowadzenie PPK z instytucją finansową, z którą spółka miała zawartą umowę o zarządzanie PPK). Później umowa o pracę łącząca uczestnika PPK ze spółką została rozwiązana. Już po rozwiązaniu tej umowy, spółka zmieniła instytucję finansową zarządzającą PPK. Spółka nie może „zapisać” do PPK w nowej instytucji finansowej uczestnika PPK, który nie jest już w niej zatrudniony. Spółka „zapisze” tę osobę do PPK w nowej instytucji finansowej dopiero wtedy, gdy osoba ta ponownie zostanie zatrudniona w spółce.

Skuteczność deklaracji o rezygnacji

W razie zmiany instytucji finansowej, należy rozróżnić sytuację dwóch grup osób zatrudnionych w danym podmiocie. W przypadku osób zatrudnionych, które zadeklarowały niedokonywanie wpłat do PPK przed „zapisaniem” ich do tego programu, w związku z czym nie zostały uczestnikami PPK, złożone przez nie deklaracje o rezygnacji są nadal skuteczne, co powoduje, że w imieniu i na rzecz tych osób nie zostają zawarte umowy o prowadzenie PPK z nową instytucją finansową. Natomiast w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych, będących uczestnikami PPK (mających zawarte umowy prowadzenie PPK z dotychczasową instytucją finansową) podmiot zatrudniający zawiera umowy o prowadzenie PPK z nową instytucją finansową. Złożone przez te osoby (uczestników PPK) deklaracje o rezygnacji pozostają skuteczne, ale odnoszą się do dokonywania wpłat do PPK, a nie do uczestnictwa w tym programie.

Skoordynowanie umów o zarządzanie PPK

Termin rozwiązania umowy o zarządzanie PPK, wypowiedzianej przez podmiot zatrudniający, powinien zostać skorelowany z terminem rozpoczęcia obowiązywania umowy o zarządzanie PPK, zawartej przez ten podmiot z nową instytucją finansową, w ten sposób, aby podmiot zatrudniający miał obowiązek dokonać danych wpłat do PPK – obliczonych i pobranych w terminie wypłaty wynagrodzenia uczestnika PPK – tylko do jednej instytucji finansowej.

Przykład. Spółka zawarła umowę o zarządzanie PPK z nową instytucją finansową, a następnie wypowiedziała umowę o zarządzanie PPK dotychczasowej instytucji finansowej. Załóżmy, że umowa o zarządzanie PPK z dotychczasową instytucją finansową ulegnie rozwiązaniu z końcem czerwca. Spółka wypłaca wynagrodzenia pod koniec miesiąca kalendarzowego. Osoby „zapisane” do PPK w dotychczasowej instytucji finansowej zostały już „zapisane” do PPK w nowej instytucji finansowej - w terminie 7 dni od dnia zawarcia przez spółkę umowy o zarządzanie PPK z nową instytucją finansową. Zgodnie z postanowieniami dotychczasowej i nowej umowy o zarządzanie PPK, nie powinno być wątpliwości, do której instytucji finansowej trafią wpłaty obliczone i pobrane z wynagrodzeń uczestników PPK wypłaconych pod koniec czerwca (spółka nie może mieć obowiązku przekazania tych wpłat zarówno do dotychczasowej, jak i do nowej instytucji finansowej albo nie być uprawniona do przekazania wpłat do żadnej z tych instytucji).

Wypłata transferowa na nowy rachunek PPK

Po poinformowaniu uczestnika PPK przez podmiot zatrudniający o obowiązku tego podmiotu złożenia wniosku o wypłatę transferową środków z rachunku PPK uczestnika w dotychczasowej instytucji finansowej na rachunek PPK w nowej instytucji finansowej, uczestnik PPK może poinformować podmiot zatrudniający - w formie pisemnej, w ciągu 7 dni - o braku zgody na złożenie tego wniosku. Jeżeli to zrobi, jego środki zgromadzone na dotychczasowym rachunku PPK pozostaną na tym rachunku, ale nowe wpłaty, które podmiot zatrudniający będzie miał obowiązek przekazywać już do nowej instytucji finansowej, trafią na rachunek PPK uczestnika w nowej instytucji finansowej. Uczestnik PPK będzie mógł oczywiście - w każdym czasie - sam złożyć dyspozycję wypłaty transferowej pomiędzy swoimi rachunkami PPK.

Jeżeli uczestnik PPK nie poinformuje podmiotu zatrudniającego o braku zgody na złożenie przez ten podmiot wniosku o wypłatę transferową, podmiot zatrudniający złoży ten wniosek, za pośrednictwem podmiotu zarządzającego nową instytucją finansową. Wniosek, o którym mowa powyżej, powinien zostać złożony w takim terminie, aby na rachunek PPK uczestnika w nowej instytucji finansowej zostały przekazane wszystkie środki z jego rachunku PPK w dotychczasowej instytucji finansowej.

Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.

Anna Puszkarska, ekspert PFR Portal PPK

Podstawa prawna:  ustawa z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 427).

Podmiot zatrudniający może wypowiedzieć umowę o zarządzanie PPK dopiero wtedy, gdy zawarł umowę o zarządzanie PPK z inną instytucją finansową - zarządzaną przez inne towarzystwo funduszy inwestycyjnych, powszechne towarzystwo emerytalne bądź zakład ubezpieczeń, umieszczone w ewidencji PPK. Wykaz podmiotów umieszczonych w ewidencji PPK dostępny jest pod linkiem: https://www.mojeppk.pl/lista-instytucji-finansowych.html.

W takim przypadku podmiot zatrudniający - niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o zarządzanie PPK z nową instytucją finansową:

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rząd chce walczyć z nowym oszustwem. Chodzi o fikcyjne umowy OC
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Prawo drogowe
„Pieszy wchodzący” na pasy. Jest uzasadnienie ważnego wyroku
Edukacja i wychowanie
TK przeciwko zmianom w nauczaniu religii. Czy szkole grozi chaos?
Konsumenci
Będzie duża zmiana w kredytach hipotecznych? UOKiK pokazał swój plan
Prawo karne
"To przestępstwo". Prawnicy o komentarzach pod adresem Kasi Nawrockiej