Reklama

Nie szukamy pracy, ale jesteśmy otwarci na oferty

Tylko garstka pracowników w Polsce deklaruje, że szuka innego lub dodatkowego zatrudnienia. To może jednak nie oddawać ich rzeczywistej gotowości do zmiany pracy, która ma znaczenie dla tempa wzrostu płac.

Publikacja: 11.01.2023 03:00

Nie szukamy pracy, ale jesteśmy otwarci na oferty

Foto: Bloomberg

W połowie 2022 r. pracownicy poszukujący innej lub dodatkowej pracy stanowili zaledwie 1 proc. ogółu zatrudnionych – sugerują dane GUS, bazujące na ankietowych badaniach aktywności ekonomicznej ludności (BAEL). Wskaźnik ten odbił się wyraźnie w stosunku do historycznego minimum z 2020 r., ale pozostał niżej niż przed wybuchem pandemii. I utrzymał się w widocznym od kilkunastu lat trendzie spadkowym.

Na zjawisko to zwrócili uwagę ekonomiści z Credit Agricole Bank Polska. Jak zauważyli w opublikowanym w poniedziałek raporcie, wyniki BAEL sugerują, że „w warunkach pandemii, wojny w Ukrainie oraz związanej z nimi podwyższonej zmienności wzrostu gospodarczego pracownicy charakteryzują się wyższą awersją do ryzyka i są mniej skłonni zmienić pracę”. Niska skłonność do zmiany pracy może z kolei zmniejszać siłę przetargową pracowników i w rezultacie ograniczać tempo wzrostu wynagrodzeń.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Poszukiwanie pracy
Polscy studenci docenili możliwości kariery nad Wisłą
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Poszukiwanie pracy
Warto umieć szukać pracy z polecenia
Poszukiwanie pracy
Ministerstwo Cyfryzacji rekrutuje pracowników. Ile można zarobić?
Poszukiwanie pracy
Kandydatom brakuje ofert pracy, a firmom kandydatów
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Poszukiwanie pracy
Lipiec ożywił rekrutacje. W których branżach było więcej ofert pracy?
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama