Reklama

Kiedy trzeba potrącić PIT od nagrody

Nagrody wydawane klientom w konkursie na najlepsze hasło reklamowe są opodatkowane zryczałtowanym 10-proc. PIT, nawet gdy ich jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł

Publikacja: 09.03.2012 02:00

Kiedy trzeba potrącić PIT od nagrody

Foto: Rzeczpospolita

Red

Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Łodzi z 1 lutego 2012 r. (IPTPB1/415-270/11-2/MD).

Spółka świadczy usługi diagnostyczne na stacjach kontroli pojazdów na terenie całego kraju. Aby zachęcić klientów do korzystania z tych usług, stosuje różnego rodzaju akcje marketingowe, np.:

• po każdorazowym zakupie usług na stacji klient otrzymuje drobny prezent do wyboru (np. talon na zakup paliwa, latarkę),

• po zakupie usług na stacji klient otrzymuje naklejkę promocyjną, którą wkleja do karnetu. Po zebraniu sześciu naklejek w karnecie może wymienić go na nagrodę w postaci nawigacji lub aparatu fotograficznego,

• osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które zakupiły usługi na stacji, mogą wziąć udział w konkursie na hasło reklamowe promujące nazwę spółki; spółka wybierze autora najlepszego hasła, który otrzyma nagrodę.

Reklama
Reklama

Zasady poszczególnych akcji zostały opisane przez spółkę w regulaminach, a jednorazowa wartość nagrody w każdym przypadku nie przekracza 760 zł.

Zdaniem spółki wszystkie nagrody wydawane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w ramach akcji marketingowych są związane ze sprzedażą premiową i korzystają ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, o ile ich jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł.

Izba Skarbowa uznała stanowisko spółki za prawidłowe w odniesieniu do nagród wydawanych osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej w ramach dwóch pierwszych akcji marketingowych i za nieprawidłowe w odniesieniu do nagród wydawanych w konkursie na najlepsze hasło reklamowe. Argumentowała, że te ostatnie nie są związane ze sprzedażą premiową.

Dawid Misiak konsultant w dziale prawnopodatkowym PwC

Dawid Misiak konsultant w dziale prawnopodatkowym PwC

Komentuje Dawid Misiak, konsultant w dziale prawnopodatkowym PwC

W art. 30 ust. 1 ustawy o PIT ustawodawca określił m.in., że od dochodów (przychodów) z wygranych w konkursach oraz nagród związanych ze sprzedażą premiową co do zasady pobierany jest 10 proc. zryczałtowany podatek dochodowy. Jednocześnie w art. 21 ust. 1 pkt 68 dopuścił możliwość zwolnienia takich wygranych i nagród z podatku, jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł oraz:

Reklama
Reklama

• wygrane lub nagrody są przyznawane w ramach konkursu organizowanego i emitowanego przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) lub konkursu z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, lub

• nagrody związane są ze sprzedażą premiową i nie są przychodem nagrodzonego związanym z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Ponieważ ustawodawca nie zawarł w treści ustawy definicji sprzedaży premiowej, w praktyce utrwaliło się stanowisko, że sprzedaż premiowa to transakcja, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Nagroda taka jest wydawana każdorazowo po spełnieniu przez nabywcę warunków określonych przez sprzedawcę w regulaminie sprzedaży premiowej.

W tym świetle, w odniesieniu do dwóch pierwszych akcji marketingowych organ słusznie zauważył, że wydawanie przez spółkę osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej nagród jest związane ze sprzedażą premiową usług. W rezultacie, nagrody takie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku, jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł.

Odnosząc się natomiast do konkursu na hasło reklamowe, organ przeanalizował charakter samej akcji i trafnie zauważył, że nie ma ona charakteru sprzedaży premiowej. Akcja jest co prawda skierowana do klientów spółki, jednak nagroda nie jest wydawana każdemu klientowi, który zakupił usługi spółki, a jedynie laureatowi konkursu wyłonionego przez spółkę.

Ponadto, organizatorem i emitentem konkursu nie są środki masowego przekazu. Nie jest to również konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa czy sportu. W konsekwencji nagrody wydawane w jego ramach nie kwalifikują się do objęcia zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Reklama
Reklama

W mojej ocenie organ kompleksowo przeanalizował charakter poszczególnych akcji i prawidłowo je zakwalifikował na gruncie obowiązujących przepisów. Dlatego zaprezentowane przez Izbę Skarbową stanowisko w analizowanej sprawie zasługuje na uznanie.

 

Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Łodzi z 1 lutego 2012 r. (IPTPB1/415-270/11-2/MD).

Spółka świadczy usługi diagnostyczne na stacjach kontroli pojazdów na terenie całego kraju. Aby zachęcić klientów do korzystania z tych usług, stosuje różnego rodzaju akcje marketingowe, np.:

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Reklama
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Sądy i trybunały
Awantura na posiedzeniu Trybunału Stanu. „Proszę zdjąć togi i tam siąść"
Prawo karne
„Szon patrole” to nie zabawa. Prawnicy mówią, co i komu za nie grozi
Rzecz o prawie
Joanna Parafianowicz: Rynkowe rozterki adwokatów
Sądy i trybunały
TSUE wydał ważny wyrok w sprawie tzw. neo-sędziów i Izby Kontroli Nadzwyczajnej
Reklama
Reklama