PIT: Trzeba szybko uzupełnić lukę w nieujawnionych źródłach przychodów

Prawodawca musi szukać złotego środka, bo teraz fiskus nie ma jak ścigać podatników za nieujawnienie przychodów.

Publikacja: 19.09.2013 08:28

Red

Wyrokiem z 18 lipca 2013 r. (sygn. SK 18/09) Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności z ustawą zasadniczą przepisów regulujących postępowanie o nieujawnione przychody. Wskutek tego powstała próżnia proceduralna i w interesie państwa  niezbędne są szybkie, a co ważniejsze, przemyślane zmiany legislacyjne.

Uchwalenie przepisów w pełni odpowiadających postulatom wynikającym z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego  i zapewniających skuteczność mechanizmu opodatkowania nieujawnionych przychodów nie będzie wcale zadaniem prostym.

Czego zatem możemy się spodziewać? Na pewno regulacji znacznie obszerniejszej od obowiązującej dotychczas. W odniesieniu do zakwestionowanych przepisów Trybunał wskazał przecież, że „w rzeczywistości tworzą one jedynie szkielet omawianej instytucji".

Dlatego z pewnością prawodawca powinien określić, kiedy mamy do czynienia z nieujawnionymi przychodami  i być może wskazać wprost sytuacje, w których nie ma podstawy do ich stwierdzenia. Powinniśmy się również  spodziewać odrębnych przepisów dla postępowania dowodowego w sprawach tego rodzaju, które określą przede wszystkim, na kim (podatnik, organ podatkowy) spoczywa ciężar dowodzenia i w jakim zakresie.

Możemy także oczekiwać zmian w sprawie określenia cezury czasowej do wydawania decyzji ustalających zobowiązania podatkowe z nieujawnionych przychodów. W mojej ocenie będzie to zadanie najbardziej skomplikowane, biorąc pod uwagę stanowisko Trybunału. Bo w razie przyjęcia standardowego terminu  dla przedawnienia zobowiązań podatkowych  – pięć lat na wydanie decyzji, licząc od roku zgromadzenia nieujawnionego mienia – może  się okazać, że omawiana instytucja będzie w zasadzie martwa – wystarczy bowiem wówczas powołanie się przez podatnika na osiągnięcie przychodów np. sprzed dziesięciu lat, by związało to ręce fiskusowi.

Prawodawca powinien zatem zacząć  szukać złotego środka, i to nie tylko dlatego, że brak  przepisów uniemożliwia fiskusowi ściganie podatników za nieujawnienie  przychodów. Regulacje w tym zakresie są przecież niezbędne także do pełnienia funkcji prewencyjnej. Jeśli nie zostanie to szybko naprawione, skutki występującej luki mogą być znacznie poważniejsze niż się wydaje.

—oprac. olat

Autor jest doradcą podatkowym

Wyrokiem z 18 lipca 2013 r. (sygn. SK 18/09) Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności z ustawą zasadniczą przepisów regulujących postępowanie o nieujawnione przychody. Wskutek tego powstała próżnia proceduralna i w interesie państwa  niezbędne są szybkie, a co ważniejsze, przemyślane zmiany legislacyjne.

Uchwalenie przepisów w pełni odpowiadających postulatom wynikającym z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego  i zapewniających skuteczność mechanizmu opodatkowania nieujawnionych przychodów nie będzie wcale zadaniem prostym.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów