9 grudnia br. weszło w życie rozporządzenie ministra finansów z 25 listopada 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo lub brak obowiązku zapłaty tej akcyzy (DzU z 2014 r., poz. 1676).
Od teraz w wersji elektronicznej
Po tej zmianie dokument potwierdzający zapłatę akcyzy może zostać pobrany w formie elektronicznej. Rozwiązanie to pozwala na wyeliminowanie konieczności wizyty podatnika w urzędzie celnym.
Możliwość pobrania podobnego dokumentu istniała już co prawda wcześniej (w systemie ZEFIR), jednak zaświadczenie o zapłacie podatku akcyzowego w tej formie nie mogło być podstawą do zarejestrowania samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, lecz miało jedynie charakter informacyjny. Teraz jest inaczej.
To nie wszystko
Co warte podkreślenia, to nie koniec zmian. Docelowo z nowej funkcjonalności będą mogły korzystać także organy podatkowe oraz organy rejestrujące pojazdy. Może to oznaczać, że podmiot dokonujący rejestracji nie będzie musiał w ogóle okazywać tego dokumentu w urzędzie komunikacji.
Ministerstwo Finansów zastrzega jednak, że ze względu na sygnalizowany przez resort infrastruktury i rozwoju ograniczony dostęp organów rejestrujących pojazdy do internetu (a tym samym brak możliwości zweryfikowania na stronie internetowej, czy podatek akcyzowy został zapłacony) w pierwszym etapie wprowadzanych zmian podmiot wnioskujący o zarejestrowanie pojazdu będzie sam dostarczał dokument potwierdzający zapłatę akcyzy w formie wydruku ze strony internetowej.