1 stycznia 2015 roku w ramach kolejnej transzy deregulacyjnej wejdzie w życie ustawa z 7 listopada br. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (DzU z 2014 r. poz. 1662). Jednym z jej postanowień jest wprowadzenie zasad określania wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych. Zgodnie z nowym art. 12 ust. 2a ustawy o PIT wartość pieniężna takiego nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi wyniesie 250 zł miesięcznie (dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm sześc.) albo 400 zł miesięcznie (dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm sześc.).
Zbliżone wzorce w innych krajach UE
Podobne zasady – ryczałtowego rozliczania korzystania z aut służbowych do celów prywatnych – są stosowane również w innych krajach Unii Europejskiej. Przykładowo w Wielkiej Brytanii jest to kwota wyliczana na podstawie m.in. ceny auta, ceny wyposażenia auta, emisji CO2, wielkości silnika, a także liczby dni, przez jakie pracownik korzystał z samochodu, oraz kosztów, w jakich partycypował. Nowe przepisy, choć może niedoskonałe, nie są aż tak skomplikowane i pozwalają na w miarę proste rozliczenie podatkowe benefitu w postaci korzystania ze służbowego auta do celów prywatnych.
Jak jest obecnie
Zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 12 ust. 1 ustawy o PIT) przychodem z umowy o pracę jest nie tylko wynagrodzenie wypłacane pracownikowi w formie pieniężnej, ale również wartość niektórych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych otrzymywanych przez pracownika. Takimi świadczeniami są przykładowo prywatna opieka medyczna, karnety sportowe czy udostępnienie pracownikowi auta służbowego do celów prywatnych.
W przypadku udostępnienia pracownikowi auta służbowego do celów prywatnych pracodawca powinien zatem takie świadczenie wycenić i opodatkować podatkiem dochodowym.
Przykład