1 stycznia 2015 roku do ustawy o PIT zostanie wprowadzony nowy art. 45ba dotyczący składania przez płatników deklaracji i informacji podatkowych PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-R, PIT-11, IFT-1 oraz rocznego obliczenia podatku PIT-40 w formie elektronicznej. Możliwość dobrowolnego złożenia deklaracji elektronicznej będzie uzależniona od liczby osób zatrudnionych u danego przedsiębiorcy na umowę o pracę lub umowę zlecenie czy umowę o dzieło. Płatnicy, którzy zatrudniają do pięciu pracowników (zleceniobiorców), będą mogli wysyłać druki papierowo lub elektroniczne. W takim przypadku wybór będzie należał do płatnika.
W zależności od liczby osób
Jeśli pracodawca pełniący rolę płatnika pobiera zaliczkę od sześciu lub więcej pracowników lub zleceniobiorców, to od przyszłego roku będzie musiał przekazywać dokumenty do urzędu skarbowego elektronicznie. Przy ustalaniu liczby podatników bierze się pod uwagę liczbę zatrudnionych osób, a nie zawartych umów. Jeśli pracodawca zawarł umowę o pracę i jednocześnie umowę zlecenie z jedną i tą samą osobą, to należy mówić o jednym podatniku. Do tej liczby wlicza się również pracujących na umowę zlecenie czy umowę o dzieło, nawet gdy wartość przychodu z tych umów nie przekracza kwoty 200 zł, bowiem od tych umów pracodawca jako płatnik także pobiera zaliczkę na podatek.
Wyłączenie
Od 1 stycznia 2015 r. druków papierowych nie będą mogły składać również biura rachunkowe. Nowy art. 45ba ust. 3 ustawy o PIT nie ma zastosowania do deklaracji, informacji oraz rocznego obliczenia podatku składanych urzędowi skarbowemu przez przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą obejmującą prowadzenie ksiąg podatkowych.
Konieczne pełnomocnictwo
Biura rachunkowe składają deklaracje w imieniu i na rzecz swoich klientów będących jednocześnie płatnikami i podatnikami, a więc muszą posiadać pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanych elektronicznie w ich imieniu. Jednak nie tylko biuro może być upoważnione do podpisywania deklaracji. Osoba reprezentująca firmę może wyznaczyć do podpisywania deklaracji elektronicznych np. pracownika księgowości czy zleceniobiorcę. Wystarczy, aby osoba wyznaczona posiadała przypisany tylko dla niej bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji elektronicznej należy złożyć przed podpisaniem pierwszej deklaracji do urzędu skarbowego właściwego w sprawach ewidencji podatników i płatników. Zgłoszenia pełnomocnictwa dokonuje się na druku UPL-1, natomiast odwołanie pełnomocnictwa na druku OPL-1. Raz złożone pełnomocnictwo uprawnia do podpisywania i wysyłania przez internet wszystkich możliwych dokumentów składanych elektronicznie.