Argentyński gwiazdor, podpisując kontakt z wicemistrzami Francji, dostał premię powitalną w wysokości 25-30 mln euro. Część tej kwoty - prawdopodobnie jej niewielki ułamek, choć władze klubu przekonują, że chodzi o „dużą pulę” - Messi otrzymał w formie Fan Tokenów, czyli wirtualnej waluty emitowanej w technologii blockchain za pośrednictwem platformy socios.com. - Messi jest niezwykle otwarty na innowacje i podszedł do tej propozycji z dużą uwagą. Chcemy regularnie zapraszać naszych partnerów na pokład, kontynuując tego typu nowatorskie działania na różnych platformach biznesowych - zacierał ręce szef marketingu PSG Marc Armstrong.
Przekazanie piłkarzowi wynagrodzenia w kryptowalucie to bardziej zagrywka marketingowa, niż możliwość uczestnictwa w rentownej inwestycji. Fan Token to bowiem jedynie - w dużym uproszczeniu - elektroniczne żetony o określonej wartości, które dają ich posiadaczowi określone uprawnienia i przywileje.
Połączenia z piłkarzami
Marzeniem marketingowca jest, aby posiadacz Tokenu PSG czuł się nie tyle kibicem, ale także współwłaścicielem. Daje on nie tylko zniżki w sklepie i szanse wylosowania darmowego biletu, ale także możliwość udziału w ankietach dotyczących działań klub. Tacy kibice-współwłaściciele mogą mieć wpływ na to, jakie jest hasło na opasce kapitana zespołu, jak wygląda klubowy autobus czy wystrój tunelu, którym piłkarze wychodzą z szatni. Podobno niektórzy posiadacze Fan Tokenów odbierali już połączenia video od piłkarzy z pozdrowieniami i gratulacjami. Kryptowaluta pozwala nie tylko na mocniejsze zaangażowanie fanów w życie klubu, ale daje także możliwość zysku. Wartość Fan Tokena PSG po podpisaniu kontraktu przez Messiego wzrosła z 21 do 85 euro. Dziś - po korekcie - cena ustabilizowała się na poziomie 24 euro.
Kibice muszą jednak pamiętać, że zakupowi Fan Tokenów towarzyszą takie same ryzyka, jak inwestycjom w inne instrumenty finansowe. Ich wartość jest zmienna i uzależniona od popytu oraz podaży, a rynek piłkarski - gdzie dużą rolę odgrywają emocje, a zainteresowanie może być pochodną ruchów transferowych lub wyników - wygląda na wdzięczne pole dla spekulantów. Stanislas Barthelemi z firmy konsultingowej KPMG wyjaśnia, że przekazanie Fan Tokenów Messiemu miało jedynie zwiększyć zainteresowanie tym instrumentem wśród kibiców. - Teraz Leo będzie mógł je wymienić na euro, choć akurat jego ojciec Jorge jest dużym fanem inwestycji finansowych - mówi. - Ten kontrakt to prawdziwa rewolucja. Stało się coś, czego wcześniej nigdy nie widzieliśmy - emocjonował się z kolei na łamach francuskiej sportowej gazety „L’Equipe” dyrektor projektów specjalnych agencji Sportfive Christophe Rousseau. Jego zdaniem klub w ciągu tygodnia zarobił na prowizjach 10 mln euro, czyli tyle, ile wcześniej tą drogą przez cały sezon.
Kupuj i miej wpływ
PSG było w 2018 roku pierwszym klubem, który nawiązał współpracę z socios.com. Francuzi wskazali ścieżkę, którą później podążyli inni. Dziś swoje kryptowaluty generowane we współpracy z socios.com mają zespoły Formuły 1 Aston Martin i Alfa Romeo, federacja sportów walki UFC, FC Barcelona, Arsenal Londyn, Manchester City, AC Milan, Juventus Turyn, a w Polsce - Legia Warszawa. Każdy klub opracowuje dla posiadaczy Fan Tokenów autorską listę benefitów. Kibice Juventusu zdecydowali niedawno, że nową piosenką towarzyszącą celebracji goli będzie „Song 2” zespołu Blur, a sympatycy Barcelony głosowali nad projektem muralu w szatni zawodników.