Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 5 sierpnia 2008 r. (I SA/Łd 149/08).

Sąd potwierdził, że przepisy unijne mają pierwszeństwo przed normami prawa krajowego. Jak czytamy w orzeczeniu: „w razie sprzeczności prawa krajowego z prawem wspólnotowym każdy stosujący prawo winien jest przyznać pierwszeństwo normie prawa wspólnotowego”.

To stanowisko jest już dość powszechnie przyjmowane przez polskie sądy. Nowością jest jednak to, że WSA w Łodzi uznał prymat regulacji unijnych także w sprawie prawa do korekty deklaracji VAT składanej po kontroli. Takie podejście może diametralnie zmienić sytuację podatników. Z polskich przepisów wynika bowiem, że po kontroli podatkowej korekta deklaracji VAT nie przysługuje.

WSA w Łodzi stwierdził jednak wyraźnie, że art. 81b § 3 ordynacji podatkowej nie może stanowić podstawy do limitowania prawa do korekty. Jest ono uregulowane w przepisach szóstej dyrektywy (obecnie dyrektywa 112). Natomiast art. 20 ust. 1 lit. a szóstej dyrektywy (obecnie art. 184 dyrektywy 112), podlegający bezpośredniemu stosowaniu, nie ogranicza podatnika VAT w korzystaniu z możliwości korygowania deklaracji. W szczególności nie ustanawia przeszkody w korzystaniu z prawa do korekty w postaci kontroli podatkowej. Tym samym przyjąć należy, że możliwość skorygowania deklaracji VAT przysługuje niezależnie od wszczęcia postępowania kontrolnego.

Z tego wyroku wynika, że sytuacja podatników VAT kontrolowanych przez organy kontroli skarbowej i organy podatkowe jest jednak identyczna. I w obu przypadkach mają prawo do złożenia skutecznej korekty deklaracji VAT po kontroli. Czy ta teza znajdzie aprobatę w innych orzeczeniach sądowych, trudno w tej chwili ocenić. Być może, szybciej problem rozwiąże nowelizacja ordynacji podatkowej. Jedno jest pewne: w bieżących orzeczeniach sądowych w sprawach VAT wykładnia krajowych przepisów uwzględnia regulacje wspólnotowe i ich prymat w przypadku kolizji.