Sąd Najwyższy: reforma rolna a decyzje administracyjne

Sąd Najwyższy rozstrzygnie, czy majątki ziemskie mogły być zabrane na cele reformy rolnej z mocy samego prawa, czy też wymagało to decyzji administracyjnej

Publikacja: 15.02.2011 03:31

Sąd Najwyższy: reforma rolna a decyzje administracyjne

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Pytanie prawne skierował do Izby Cywilnej Sądu Najwyższego Sąd Okręgowy w Poznaniu. [b]Posiedzenie SN ma się odbyć 17 lutego (sygn. III CZP 121/10)[/b].

– [b]Oczekujemy na niepolityczne orzeczenie, że reforma rolna nie była aktem działającym z mocy samego prawa, lecz wymagała każdorazowej decyzji administracyjnej[/b] – mówi Jerzy Mańkowski, przewodniczący Polskiego Towarzystwa Ziemiańskiego. – Majątki ziemskie wymienione w art. 2 ust. 1 lit. e [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/1900_89/DU1945Nr%20%203poz%20%2013.htm]dekretu PKWN z 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej[/link], a więc przekraczające określone normy obszarowe, były z reguły przejmowane bez żadnej decyzji – wyjaśnia.

Pytanie prawne zostało wniesione w indywidualnej sprawie o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym, toczącej się przed SO w Poznaniu z powództwa Romana M. przeciwko Skarbowi Państwa. W istocie dotyczy ono kwestii o generalnym znaczeniu.

Sąd Rejonowy we Wrześni, który oddalił powództwo Romana M. dotyczące nieruchomości z majątku Dobra Rycerskie, podkreślił, że przejście własności na Skarb Państwa nastąpiło z mocy samego prawa (ex lege) w chwili wejścia w życie dekretu o reformie rolnej. Taka koncepcja obowiązuje w orzecznictwie administracyjnym i sądowym.

Rozpatrując apelację, Sąd Okręgowy w Poznaniu uznał jednak, że to zagadnienie prawne budzi duże wątpliwości. We wniosku do SN przypomina, że wykładnia o jednorazowych skutkach dekretu z dniem jego wejścia w życie została wyrażona jedynie w uzasadnieniu orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 1996 r., a przez inne sądy jest tylko powtarzana.

Tymczasem wyrażenie „bezzwłocznie" użyte w dekrecie nie musi oznaczać, że skutek przewłaszczenia nastąpił z mocy samego prawa z chwilą wejścia dekretu w życie. Nieruchomości ziemskie, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. e dekretu, nie przechodziłyby więc z mocy prawa na Skarb Państwa w dniu wejścia w życie dekretu. Zgodnie z rozporządzeniem prezydenta RP z 1928 r. wymagałoby to wydania decyzji administracyjnej i podpisania protokółu przejęcia nieruchomości.

– [b]Odpowiedź SN może więc mieć zasadnicze znaczenie dla możliwości dochodzenia roszczeń[/b] – mówi Stanisław Ziemecki, członek zarządu PTZ. – Historycznie wiadomo, że ówczesne władze przeprowadzały reformę rolną z pominięciem obowiązujących przepisów i procedur, a około 30 proc. majątków ziemskich przejętych przez państwo w ogóle nie podlegało przepisom dekretu o reformie. Ale aby to udowodnić, trzeba prowadzić trwające często kilkanaście lat postępowania przed ministrem rolnictwa oraz przed sądami administracyjnymi i cywilnymi.

Odejście od poglądu o przechodzeniu tych nieruchomości na Skarb Państwa z mocy samego prawa odwracałoby sytuację. Oznaczałoby, że [b]to nie pokrzywdzeni muszą udowadniać, iż konkretna nieruchomość nie podlegała przepisom dekretu. To Skarb Państwa musiałby udowodnić, że przejął daną nieruchomość, wydając właściwą decyzję administracyjną.[/b]

Wielu poszkodowanych miałoby więc szansę na odzyskanie przynajmniej resztek majątków pozostających do dziś w rękach Skarbu Państwa, które nigdy nie zostały przeznaczone na żadne cele reformy rolnej.

Pytanie prawne skierował do Izby Cywilnej Sądu Najwyższego Sąd Okręgowy w Poznaniu. [b]Posiedzenie SN ma się odbyć 17 lutego (sygn. III CZP 121/10)[/b].

– [b]Oczekujemy na niepolityczne orzeczenie, że reforma rolna nie była aktem działającym z mocy samego prawa, lecz wymagała każdorazowej decyzji administracyjnej[/b] – mówi Jerzy Mańkowski, przewodniczący Polskiego Towarzystwa Ziemiańskiego. – Majątki ziemskie wymienione w art. 2 ust. 1 lit. e [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/1900_89/DU1945Nr%20%203poz%20%2013.htm]dekretu PKWN z 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej[/link], a więc przekraczające określone normy obszarowe, były z reguły przejmowane bez żadnej decyzji – wyjaśnia.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo