Reklama
Rozwiń
Reklama

Sąd Najwyższy: reforma rolna a decyzje administracyjne

Sąd Najwyższy rozstrzygnie, czy majątki ziemskie mogły być zabrane na cele reformy rolnej z mocy samego prawa, czy też wymagało to decyzji administracyjnej

Publikacja: 15.02.2011 03:31

Sąd Najwyższy: reforma rolna a decyzje administracyjne

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Pytanie prawne skierował do Izby Cywilnej Sądu Najwyższego Sąd Okręgowy w Poznaniu. [b]Posiedzenie SN ma się odbyć 17 lutego (sygn. III CZP 121/10)[/b].

– [b]Oczekujemy na niepolityczne orzeczenie, że reforma rolna nie była aktem działającym z mocy samego prawa, lecz wymagała każdorazowej decyzji administracyjnej[/b] – mówi Jerzy Mańkowski, przewodniczący Polskiego Towarzystwa Ziemiańskiego. – Majątki ziemskie wymienione w art. 2 ust. 1 lit. e [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/1900_89/DU1945Nr%20%203poz%20%2013.htm]dekretu PKWN z 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej[/link], a więc przekraczające określone normy obszarowe, były z reguły przejmowane bez żadnej decyzji – wyjaśnia.

Pytanie prawne zostało wniesione w indywidualnej sprawie o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym, toczącej się przed SO w Poznaniu z powództwa Romana M. przeciwko Skarbowi Państwa. W istocie dotyczy ono kwestii o generalnym znaczeniu.

Sąd Rejonowy we Wrześni, który oddalił powództwo Romana M. dotyczące nieruchomości z majątku Dobra Rycerskie, podkreślił, że przejście własności na Skarb Państwa nastąpiło z mocy samego prawa (ex lege) w chwili wejścia w życie dekretu o reformie rolnej. Taka koncepcja obowiązuje w orzecznictwie administracyjnym i sądowym.

Rozpatrując apelację, Sąd Okręgowy w Poznaniu uznał jednak, że to zagadnienie prawne budzi duże wątpliwości. We wniosku do SN przypomina, że wykładnia o jednorazowych skutkach dekretu z dniem jego wejścia w życie została wyrażona jedynie w uzasadnieniu orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 1996 r., a przez inne sądy jest tylko powtarzana.

Reklama
Reklama

Tymczasem wyrażenie „bezzwłocznie" użyte w dekrecie nie musi oznaczać, że skutek przewłaszczenia nastąpił z mocy samego prawa z chwilą wejścia dekretu w życie. Nieruchomości ziemskie, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. e dekretu, nie przechodziłyby więc z mocy prawa na Skarb Państwa w dniu wejścia w życie dekretu. Zgodnie z rozporządzeniem prezydenta RP z 1928 r. wymagałoby to wydania decyzji administracyjnej i podpisania protokółu przejęcia nieruchomości.

– [b]Odpowiedź SN może więc mieć zasadnicze znaczenie dla możliwości dochodzenia roszczeń[/b] – mówi Stanisław Ziemecki, członek zarządu PTZ. – Historycznie wiadomo, że ówczesne władze przeprowadzały reformę rolną z pominięciem obowiązujących przepisów i procedur, a około 30 proc. majątków ziemskich przejętych przez państwo w ogóle nie podlegało przepisom dekretu o reformie. Ale aby to udowodnić, trzeba prowadzić trwające często kilkanaście lat postępowania przed ministrem rolnictwa oraz przed sądami administracyjnymi i cywilnymi.

Odejście od poglądu o przechodzeniu tych nieruchomości na Skarb Państwa z mocy samego prawa odwracałoby sytuację. Oznaczałoby, że [b]to nie pokrzywdzeni muszą udowadniać, iż konkretna nieruchomość nie podlegała przepisom dekretu. To Skarb Państwa musiałby udowodnić, że przejął daną nieruchomość, wydając właściwą decyzję administracyjną.[/b]

Wielu poszkodowanych miałoby więc szansę na odzyskanie przynajmniej resztek majątków pozostających do dziś w rękach Skarbu Państwa, które nigdy nie zostały przeznaczone na żadne cele reformy rolnej.

Pytanie prawne skierował do Izby Cywilnej Sądu Najwyższego Sąd Okręgowy w Poznaniu. [b]Posiedzenie SN ma się odbyć 17 lutego (sygn. III CZP 121/10)[/b].

– [b]Oczekujemy na niepolityczne orzeczenie, że reforma rolna nie była aktem działającym z mocy samego prawa, lecz wymagała każdorazowej decyzji administracyjnej[/b] – mówi Jerzy Mańkowski, przewodniczący Polskiego Towarzystwa Ziemiańskiego. – Majątki ziemskie wymienione w art. 2 ust. 1 lit. e [link=http://akty-prawne.rp.pl/Dokumenty/Ustawy/1900_89/DU1945Nr%20%203poz%20%2013.htm]dekretu PKWN z 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej[/link], a więc przekraczające określone normy obszarowe, były z reguły przejmowane bez żadnej decyzji – wyjaśnia.

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama