Ochrona danych osobowych: McDonald's nie dostanie danych klientów

W wypadku usług elektronicznych dane osobowe można ujawnić tylko na potrzeby postępowań karnych

Publikacja: 15.12.2011 07:05

Ochrona danych osobowych: McDonald's nie dostanie danych klientów

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Takie wnioski płyną z precedensowych rozstrzygnięć Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczących ujawniania danych użytkowników handlujących na Allegro (sygnatura akt: I OSK 834/11 i I OSK 1137/11)

.

Sprawa dotyczyła osób, które brały udział w akcji promocyjnej McDonald's. Promocja polegała na wydawaniu tzw. bonifikart, tj. kart rabatowych na okaziciela uprawniających do zakupów w McDonald's po obniżonej cenie. Bonifikarty dostali pracownicy i partnerzy handlowi spółki.

Zgodnie z regulaminem z karty mogła skorzystać tylko osoba biorąca udział w promocji i nie można jej było sprzedawać ani oddawać przy okazji sprzedaży innych rzeczy. Po jakimś czasie McDonald's odkrył, że jego karty są wystawiane na Allegro. W związku z tym wystąpił dwa razy do administratora portalu o udostępnienie danych osób, które wystawiają bonifikarty na aukcjach.

Allegro odmówiło, dlatego spółka zwróciła się do generalnego inspektora ochrony danych osobowych o nakazanie ujawnienia tych danych przez prowadzącego serwis. We wnioskach podkreślono, że karty są własnością McDonald's, a osoba naruszająca regulamin promocji - w tym również nabywca bonifikarty - obowiązana jest do jej zwrotu.

GIODO odmówił dwa razy. W jego ocenie spółka, organizując promocję, przewidywała, że osoby, którym przyznano karty, będą chciały je zbyć. Świadczą o tym wprost zapisy regulaminu promocji. Jednocześnie nie przedsięwzięła działań służących zabezpieczeniu jej interesów na wypadek, gdyby wydane przez nią karty rabatowe stały się przedmiotem obrotu.

McDonald's zaskarżył odmowę, a sąd I instancji przyznał mu rację. Jego zdaniem rzecznik jednostronnie ocenił dowody w sprawie i nie wziął pod uwagę interesu spółki. Sąd zauważył, że ochrona prywatności i ochrona interesów spółki mają charakter konkurencyjny, ale obie są chronione w konstytucji.

Z tym stanowiskiem nie zgodził się jednak NSA. Uwzględniając skargi kasacyjne inspektora, NSA wyjaśnił, że sąd I instancji pominął w swoich rozstrzygnięciach wykładnię przepisów unijnych. Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że w wypadku usług internetowych interpretacja przepisów ma być nakierowana na ochronę prywatności.

Ponadto, jak wyjaśniła sędzia NSA Barbara Adamiak, przepisów dotyczących ochrony danych osobowych nie można interpretować w oderwaniu od regulacji dotyczących m.in. usług świadczonych drogą elektroniczna czy prawa telekomunikacyjnego, które wprowadzają odrębne zasady ochrony danych. W piśmiennictwie podkreśla się, że w zakresie tych usług ochrona danych osobowych poszła tak daleko, że można je ujawniać tylko na potrzeby postępowań karnych.

Wyroki są prawomocne.

Zobacz:

Takie wnioski płyną z precedensowych rozstrzygnięć Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczących ujawniania danych użytkowników handlujących na Allegro (sygnatura akt: I OSK 834/11 i I OSK 1137/11)

Sprawa dotyczyła osób, które brały udział w akcji promocyjnej McDonald's. Promocja polegała na wydawaniu tzw. bonifikart, tj. kart rabatowych na okaziciela uprawniających do zakupów w McDonald's po obniżonej cenie. Bonifikarty dostali pracownicy i partnerzy handlowi spółki.

Pozostało 84% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów