Reklama

Przystanki dla wielu firm

Większa konkurencja na rynku przewozów pasażerskich daje konsumentom lepsze ceny

Publikacja: 06.12.2010 02:30

Przystanki dla wielu firm

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Miasto Zielona Góra (gmina) ograniczało konkurencję, odmawiając zgody na korzystanie z przystanków autobusowych dwóm spółkom przewozowym z Żar. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakazał gminie zaniechanie stosowania niedozwolonej praktyki i nałożył na nią karę w wysokości ponad 200 tys. zł.

Zielona Góra jest w swoich granicach administracyjnych właścicielem i zarządcą wszystkich przystanków komunikacji miejskiej, a samo postępowanie zostało wszczęte na skutek pism, które skierowały do UOKiK firmy zajmujące się przewozem osób z Żar – Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej i spółka Żaranin.

Gmina twierdziła w toku postępowania, że zarzut ograniczania dostępu do przystanków jest niezgodny z prawdą. Jej celem była troska o bezpieczeństwo ruchu kołowego i zapobieganie utrudnieniom. Urząd nie zgodził się z tą interpretacją.

– Gmina nie przedstawiła żadnych opinii i ekspertyz. Powołała się na ogólniki, takie jak powstawanie korków, zaburzenia w płynności ruchu czy dużą liczbę zatrzymujących się na przystankach autobusów – stwierdził prezes UOKiK.

Konkludował, że gmina, wykorzystując swój wpływ na dostęp do przystanków komunikacji miejskiej, stosowała nie- obiektywne i dyskryminacyjne kryteria przy udzielaniu zgody na korzystanie z przystanków. W konsekwencji wykreowała sprzeczne ze zdrową konkurencją warunki funkcjonowania przedsiębiorstw. Doprowadziła do sytuacji, w której byt przedsiębiorców uzależniony był od niejasnych warunków udzielania zgody na korzystanie z przystanków. W rezultacie przeciwdziałała ukształtowaniu się warunków niezbędnych do rozwoju konkurencji na rynku przewozu osób.

Reklama
Reklama

– Zachowanie gminy miało bezpośredni wpływ na sytuację wszystkich konsumentów – pasażerów korzystających ze środków komunikacji w celu dojazdu do miejsc przeznaczenia. Im nie mogły zostać zaoferowane usługi przewozowe większej liczby przewoźników. A oczywiste jest przecież, że większa konkurencja daje pasażerom lepsze ceny – tłumaczy Ernest Makowski, specjalista w UOKiK. – Przedsiębiorcy rywalizują o to, aby w drodze oferowania niższych cen lub lepszych warunków świadczenia usług pozyskać jak najwięcej kontrahentów. Im więcej jest konkurentów na rynku, tym mniej możliwości jednostronnego dyktowania przez przedsiębiorcę warunków umów niezależnych od konkurentów i kontrahentów. Mechanizmy rynkowe działają efektywniej, gdy na rynku jest więcej przedsiębiorstw – dodaje specjalista.

Podkreśla, że wymierzona gminie kara pieniężna jest adekwatna do stopnia jej zawinienia, jej wysokość zaś na tyle dolegliwa, iż skutecznie zapobiegnie naruszeniom ustawy. Spełnia także rolę prewencyjną, bo zniechęca do naruszania prawa.

Od decyzji przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama