Gmina podatnikiem VAT: uchwała, która wstrząsnęła samorządami

Czy teza, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT, jest zgodna z konstytucją – zastanawiają się doradcy podatkowi.

Publikacja: 20.08.2013 10:50

Marzanna Pydyn, Witold Modzelewski

Marzanna Pydyn, Witold Modzelewski

Foto: Rzeczpospolita

Red

Pod koniec czerwca 2013 r. zapadła kontrowersyjna uchwała NSA (sygn. akt I FPS 1/13), zgodnie z którą „gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług". Jej treść oznacza rewolucyjną zmianę dotychczasowej praktyki rozliczania tego podatku w przyszłości oraz za minione prawie 6 lat. Przekreśla wieloletnią praktykę podatkową ponad pięćdziesięciu tysięcy podatników tego podatku. Czy jednak pogląd kwestionujący podmiotowość jednostek budżetowych samorządu jest zasadny?

Podjęcie uchwały z dnia 24 czerwca br. przez NSA dla gmin i jej jednostek budżetowych oznacza konieczność podjęcia natychmiastowych działań polegających na skorygowaniu setek tysięcy deklaracji oraz ewidencji, milionów faktur wystawionych przez jednostki budżetowe jako podatnika tego podatku. Następnie całość dokumentowania, ewidencjonowania oraz deklarowania tego podatku „musi być przeniesiona" na szczebel jednostek samorządu terytorialnego, które przecież też były od lat odrębnymi podatnikami, czyli prowadziły odrębnie swoje rozliczenia i dokumentacje. Żeby postawić kropkę nad i: treść uzasadnienia tej uchwały nic tu nie zmieni. Czy ktoś wyobraża sobie możliwość sprawnego przeprowadzenia w ciągu najbliższego roku tak gigantycznej operacji?

Należy w szczególności mieć na uwadze, że gminne jednostki budżetowe w znaczącej liczbie mogły korzystać ze zwolnienia podmiotowego. Oznacza to, że gmina, która nie korzystała z tego zwolnienia, ma potencjalną zaległość podatkową powstałą w wyniku wykonywania czynności opodatkowanych, a które to czynności, po dodaniu do „jej" dostaw i usług, nie spełniały warunków zwolnienia. A zatem gminy muszą ustalić, które jednostki budżetowe objęte były i są dziś zwolnieniem podmiotowym w podatku od towarów i usług, oraz odpowiednio zsumować wspólnie wykonywane czynności podlegające opodatkowaniu tym podatkiem; dotyczyć to będzie całego okresu nieobjętego przedawnieniem podatkowym. Następnie dokonać korekty faktur i deklaracji podatkowych – tu może pojawić się wątpliwość, czy jednostki budżetowe mogą wystawić i przyjąć faktury korygujące, skoro nie były podatnikami podatku od towarów i usług. Niektóre organy podatkowe stoją z reguły na stanowisku, że w takiej sytuacji jednostka nie ma prawa do wystawienia faktur korygujących i skorygowania deklaracji podatkowej, nie ma bowiem statusu podatnika tego podatku; gmina ma zaś obowiązek zapłaty należnego podatku.

Dodatkowo należy wskazać problem dotyczący kas rejestrujących. W przypadku wykonywania czynności przez gminę jako jedynego podatnika obowiązujące obecnie limity zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu tych kas zostały dawno przekroczone, a kasy zgłosiły podmioty, które (jakoby) nie są podatnikami. W jaki sposób gmina jako wyłączny podatnik ma „przejąć" kasy jednostek budżetowych?

W odmiennej sytuacji są podatnicy, którzy mają interpretacje indywidualne wydane – zgodnie z zasadą określoną w ordynacji podatkowej zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. Dodatkowo minister finansów może z urzędu zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów.

Kończąc, należy jednak zadać pytanie: czy jednostki budżetowe utworzone przez samorządy powiatowe lub wojewódzkie, których nie dotyczy ta uchwała, zachowały podmiotowość w tym podatku? Jest rzeczą oczywistą, że konsekwencją tej uchwały będzie również utrata podmiotowości państwowych jednostek budżetowych. Zdaniem autorów pogląd wyrażony w tej uchwale jest błędny nie tylko w sensie prawnym (ponieważ zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są podatnikami tego podatku). Czynności podlegające opodatkowaniu tych podmiotów są wykonywane w sposób samodzielny, charakterystyczny dla jednostek sektora finansów publicznych. Uchwała ta prowadzi również do całkowitej dezorganizacji rozliczeń tego podatku. Najgorsze będą skutki fiskalne uchwały: kwota zwrotu podatku naliczonego – ostrożnie licząc – wyniesie za lata 2008–2013 ponad 30 mld zł. Tego przecież nikt nie zwróci.

CV

Prof. dr hab. Witold Modzelewski, doradca podatkowy nr 00001, Marzanna Pydyn, doradca podatkowy nr 11543

Pod koniec czerwca 2013 r. zapadła kontrowersyjna uchwała NSA (sygn. akt I FPS 1/13), zgodnie z którą „gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług". Jej treść oznacza rewolucyjną zmianę dotychczasowej praktyki rozliczania tego podatku w przyszłości oraz za minione prawie 6 lat. Przekreśla wieloletnią praktykę podatkową ponad pięćdziesięciu tysięcy podatników tego podatku. Czy jednak pogląd kwestionujący podmiotowość jednostek budżetowych samorządu jest zasadny?

Pozostało 89% artykułu
Opinie Prawne
Mirosław Wróblewski: Ochrona prywatności i danych osobowych jako prawo człowieka
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Święczkowski nie zmieni TK, ale będzie bardziej subtelny niż Przyłębska
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Biznes umie liczyć, niech liczy na siebie
Opinie Prawne
Michał Romanowski: Opcja zerowa wobec neosędziów to początek końca wartości
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Komisja Wenecka broni sędziów Trybunału Konstytucyjnego