Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 17 lipca 2012 r. (P 30/11) uznał za sprzeczne z konstytucyjną zasadą ochrony zaufania obywatela do państwa i stanowionego przez nie prawa zawieszenie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Wyrok dotyczył przypadku wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe, a podatnik nie został poinformowany o tym postępowaniu najpóźniej z upływem terminu przedawnienia.
Można było mieć nadzieję, że orzeczenie Trybunału zakończy niejasną sytuację prawną dotyczącą możliwości zawieszenia przedawnienia zobowiązania podatkowego w wyniku wszczęcia postępowania karnoskarbowego. W uzasadnieniu wyroku TK wskazał na konieczność nowelizacji ordynacji podatkowej w sposób gwarantujący, że podatnik z chwilą upływu terminu przedawnienia zostanie poinformowany, że ono nie nastąpi. Skutkiem tego była nowelizacja przepisów, która weszła w życie 15 października 2013 r., nakładająca na organy podatkowe obowiązek zawiadamiania podatników o nierozpoczęciu lub zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w związku z ?wszczęciem postępowania karnoskarbowego.
Konkretna informacja
Na tle obecnie prowadzonych sporów podatników z organami podatkowymi, w których istotna jest kwestia przedawnienia zobowiązań podatkowych za okresy objęte tymi sporami, sytuacja w zakresie zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego pozostaje jednak daleka od jasności.
W rozstrzygnięciach wydawanych przez organy podatkowe oraz w niektórych wyrokach sądowych prezentowane jest stanowisko, zgodnie z którym dla wystąpienia skutku w postaci zawieszenia terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego obojętny jest sposób, w jaki podatnik uzyskał wiadomość o postępowaniu karnoskarbowym. Do zaistnienia zawieszenia przedawnienia wystarczające jest według tych rozstrzygnięć, by podatnik w jakikolwiek sposób dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wszczęciu tego postępowania. Orzeczenia te dopuszczają więc sytuację, w której do zawieszenia przedawnienia wystarczy, aby podatnik miał możliwość zapoznania się z materiałami wskazującymi na okoliczność wszczęcia postępowania, posługując się domniemaniem.
Uzasadnienia większości wyroków sądów administracyjnych wskazują jednak, że niezbędne jest formalne zawiadomienie podatnika o wszczęciu wobec niego postępowania karnoskarbowego skutkującego zawieszeniem przedawnienia – do czego wystarczy formalne przedstawienie zarzutów podejrzanemu o popełnienie przestępstwa lub wykroczenia skarbowego poprzez ogłoszenie tej osobie postanowienia o przedstawieniu zarzutów (tak m.in. w wyrokach NSA z 13 grudnia 2013 r., ?I FSK 2/13, czy z 9 stycznia 2014 r., I FSK 159/13) lub przynajmniej przez pisemne zawiadomienie podatnika o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w związku z wszczęciem postępowania karnoskarbowego wiążącego się z niewykonaniem tego konkretnego zobowiązania.