Prezydent 24 listopada zgłosił projekt nowelizacji ustawy o zgromadzeniach. Zaproponowane przez prezydenta zmiany to zakaz uczestnictwa w zgromadzeniach osobom zamaskowanym. Zakaz ten nie dotyczy jednak zgromadzeń, w których uczestnicy w celu ekspresji swoich przekonań używać będą przebrań lub innych rekwizytów uniemożliwiających ich rozpoznanie. Warunkiem jest jednak uprzednie powiadomienie organu gminy o takim a nie innym charakterze zgromadzenia – informuje Kancelaria Prezydenta.
Społecznie pożądana zmiana ustawy o zgromadzeniach może jednak zostać zakwestionowana przez Trybunał Konstytucyjny. W uzasadnieniu wyroku z 10 listopada 2004 r. w sprawie Kp 1/04 stwierdził on: "Wygląd zewnętrzny uniemożliwiający identyfikację nie może być przesłanką zakazu uczestnictwa w zgromadzeniach, gdy dotyczy osób, które w żaden sposób nie zagrażają pokojowemu charakterowi zgromadzeń, oraz osób, co do których znowelizowany przepis ustawy z 5 lipca 1990 r. nie wskazuje, w jaki sposób niemożność ich identyfikacji mogłaby zagrozić wartościom wymienionym w art. 31 ust. 3 konstytucji, a zwłaszcza tym wartościom, które byłyby szczególnie zagrożone wskutek utraty pokojowego charakteru zgromadzenia".
Dopuszczalne ograniczenia
Każdy może korzystać z wolności pokojowego zgromadzania się – stanowi art. 1 ust. 1 ustawy z 5 lipca 1990 r. – Prawo o zgromadzeniach (DzU z 1990 r., nr 51, poz. 297 ze zm.). Wolność ta nie może być traktowana bezwzględnie, albowiem już art. 2 wymienia jej ograniczenia przewidziane jedynie przez ustawy, niezbędne do ochrony bezpieczeństwa państwowego lub porządku publicznego oraz ochrony zdrowia lub moralności publicznej albo prawa i wolności innych osób, a także ochrony pomników zagłady.
W uzasadnieniu uchwały z 16 marca 1994 r. W 8/93 Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że "wolność zgromadzeń stanowi jedną z podstawowych wolności politycznych. Podobnie jak w przypadku wszelkich innych praw i wolności konstytucyjnych ograniczenie wolności zgromadzeń musi być traktowane jako coś wyjątkowego i nienaruszającego samej istoty wolności". Trybunał Konstytucyjny dopuszcza zatem ograniczanie wolności zgromadzeń, a za takim ograniczaniem przemawiają następujące argumenty: zagrożenie pokojowemu charakterowi zgromadzeń oraz wzgląd na bezpieczeństwo, porządek publiczny, ochronę środowiska, zdrowia i moralności publicznej, wolności i prawa innych osób.
Należy zwrócić uwagę, iż zarówno art. 57 Konstytucji RP, jak i art. 1 ustawy – Prawo o zgromadzeniach chronią wolność pokojowego zgromadzania się. Nie ma mowy o ochronie każdego rodzaju zgromadzenia, lecz tylko pokojowego. Nie jest zatem uprawnione twierdzenie, że zakaz maskowania twarzy narusza wolność uczestnika zgromadzenia, które nie ma charakteru pokojowego.