Kilka dni temu kierowany przez pana fundusz pochwalił się, że zainwestował 12 mln euro w KupiVIP.ru, największy rosyjski sklep internetowy z odzieżą. Dlaczego MCI inwestuje w branżę e-commerce?
Nasza strategia zakłada koncentracją na najbardziej perspektywicznych segmentach gospodarki. Za taki uważamy obecnie właśnie rynek e-commerce, tak jak 10 lat temu uważaliśmy, jak się okazało słusznie, że warto inwestować w media internetowe (MCI Management był m.in. właścicielem Bankiera.pl – red.). Na naszych oczach dokonuje się prawdziwa rewolucja w gospodarce, w tym w handlu. W coraz większym stopniu przenosi się ona do sieci. Uważam, że za kilka lat rynek e-commerce będzie 10 razy większy niż obecnie. Motorem napędowym zmian będzie m.in. popularyzacja tabletów, których sprzedaż, co pokazują choćby dane z ABC Daty (jeden z liderów rynku dystrybucji sprzętu IT w Polsce należący do MCI – red.), błyskawicznie rośnie. Zrewolucjonizują one rynek i sprawią, że zakupy internetowe staną się łatwiejsze, przyjemniejsze i dostępne dla każdego.
Na rynku działają setki e-sklepów. Wiele z nich pada. Wciąż powstają nowe. Jakie kryteria bierzecie pod uwagę decydując się na inwestycje?
Przede wszystkim zwracamy uwagę na model biznesowy. Dobrze, jeśli jest to mieszanka sprzedaży internetowej z profesjonalną, skrojoną pod lokalny rynek logistyką. Mniejszym graczom o czysto internetowym profilu ciężko będzie wygrać z największymi światowymi serwisami e-commerce, które dysponują nieporównywalnie większym know-how i zapleczem finansowym. Chciałbym tu wskazać na problem, który obecnie obserwujemy na rynku porównywarek cenowych. Jeszcze do niedawna staraliśmy się polować na platformy, które miały szanse przekształcić się w hipermarkety internetowe. Sztuka ta udała nam się w Czechach, gdzie byliśmy inwestorem w Mall.cz (został sprzedany przed wakacjami za 230 mln Euro – red.), największego e-sklepu w naszej części Europy. Tego typu projektu brakuje w Polsce. Nie sądzę jednak, aby ten segment rynku był jeszcze atrakcyjny dla inwestora o charakterze venture capital. Obecnie środek ciężkości przesunęliśmy bardziej w stronę poszukiwań podmiotów, które mogą stać się krajowym liderami w określonym asortymencie z opcją wyjścia na region Europy Centralnej – Wschodniej lub szerzej na całą centralną i wschodnią Europę. Tego typu regionalnym czempionem, naszym zdaniem, może stać się KupiVIP.ru.
Skąd czerpiecie wzorce jak inwestować w sektor e-commerce?