Kiedy oceniamy sytuację gospodarczą, gros naszej uwagi skupia się na bardzo krótkim okresie: na roku, najwyżej dwóch latach. Szczególnie w czasach tak wielkiej, jak obecnie niepewności nasz horyzont bardzo się skraca. To zrozumiałe. Tym samym jednak gubimy z pola widzenia zjawiska i procesy strukturalne, które przesądzają o tym, co niedawno ekonomiści z BiS opisali w ważnym artykule o reżimach gospodarczych „nisko” i „wysoko” inflacyjnych (https://www.bis.org/publ/arpdf/ar2022e2.pdf).
A zanurzenie podmiotów gospodarczych w środowisku sprzyjającym wysokiej lub niskiej inflacji jest z kolei zdecydowanie uwarunkowane tym, co dzieje się z gospodarką w długim, a nie w krótkim okresie. Lepiej jest funkcjonować w reżimie nisko- niż wysokoinflacyjnym, o czym – mam nadzieję – nikogo przekonywać specjalnie nie trzeba.
Problemem prognostycznym i przedmiotem sporu wśród ekonomistów pozostaje transmisja uporczywych szoków podażowych na procesy cenowe w gospodarkach, w których rozpoczął się proces autonomicznego spadku zagregowanego popytu. Tutaj decydujący jest systemowy i instytucjonalny kształt gospodarek. W niskoinflacyjnych reżimach gospodarczych spadek popytu i wyhamowanie dynamiki obserwowanego PKB prowadzi do wygaszania presji inflacyjnej. W reżimach wysokoinflacyjnych – już niekoniecznie. I tu scenariusz stagflacji jest znacznie bardziej prawdopodobny.
W USA i w strefie euro dominują reżimy niskoinflacyjne. Tam banki centralne mogą próbować doprowadzić do spadku inflacji bez recesji, o ile tylko zdołają zapobiec odkotwiczeniu oczekiwań inflacyjnych, a równocześnie „nie przesolą” z restrykcyjnością polityki monetarnej. W niektórych krajach UE – w tym niestety w Polsce – dominuje jednak reżim wysokoinflacyjny. Tu antyinflacyjne działania banków i rządów muszą być bardziej zdecydowane.
Inflacja ma się lepiej
Jak zapewnić sobie reżim bardziej przyjazny? Trzeba sobie na niego zapracować. Warto zwrócić uwagę na nowy, relatywnie mało znany raport Banku Światowego o potencjalnym wzroście gospodarczym czterech krajów regionu EŚW właśnie w dłuższym okresie, powyżej pięciu lat (https://www.worldbank.org/pl/news/press-release/2022/07/18/world-bank-poland-growth-potential-could-reach-4-percent-with-reforms-and-investments).