Katarzyna Kucharczyk: Wakacje dla umiejących liczyć

Jak wypocząć na urlopie i nie zbankrutować? Zdaje się, że Polacy znaleźli na to sposób.

Publikacja: 24.07.2022 21:00

Katarzyna Kucharczyk: Wakacje dla umiejących liczyć

Foto: AFP

W czasach Arystotelesa słowa „inflacja” jeszcze nie znano, ale już wtedy mierzono się ze spadkiem wartości pieniądza. Choć problem był mniejszy niż teraz, bo wykonanie monet ze szlachetnych metali chroniło je przed gwałtowną deprecjacją. Gdyby zapytać Arystotelesa, co należy robić, gdy ceny mocno rosną, zapewne doradziłby nam postępowanie według jego flagowej zasady złotego środka, czyli niepopadania w skrajności.

Obserwując zachowania Polaków dotyczące wakacyjnych wyjazdów, możemy jasno stwierdzić, że postępujemy według wytycznych starożytnego filozofa. Wymęczeni dwoma pandemicznymi latami, w tegorocznym sezonie z wyjazdów nie zrezygnowaliśmy, ale stawiamy na krótsze i tańsze rozwiązania. Potwierdzają to dane z hoteli i biur podróży oraz przeprowadzane badania.

W 2022 r. na wyjazd nie zdecyduje się około 38 proc. Polaków – wynika z raportu Związku Banków Polskich. To taki sam odsetek jak przed rokiem. Natomiast wyraźnie widać spadek siły nabywczej. W zeszłym roku na pytanie, dlaczego nie wyjeżdżamy na wakacje, 13 proc. ankietowanych odpowiedziało „ceny wyjazdów wzrosły tak mocno, że mnie nie stać”. W tym roku na taką odpowiedź wskazało aż 31 proc. Polaków.

Większość badanych wprawdzie deklaruje, że wyda na urlopie więcej niż w ubiegłym roku, ale przy tak wysokiej inflacji trudno zakładać, żeby było inaczej. Nieoczywisty jest też wybór miejsca wyjazdu: kraj czy zagranica. Z jednej strony atakują nas „paragony grozy” za zakupy nad morzem, podczas gdy analiza sporządzona przez Polski Instytut Ekonomiczny sugeruje, że wydatki w nadmorskich lokalach są zbliżone do tych w miejscowościach na Mazurach. Z drugiej strony faktem jest, że dynamika cen za usługi turystyczne w Polsce jest relatywnie wysoka. Za wyjazd wakacyjny zapłacimy dzisiaj w kraju o 16 proc. więcej niż rok temu, podczas gdy średnio w strefie euro dynamika wzrostu cen usług turystycznych utrzymuje się w przedziale 5–10 proc.

Konieczność zaciskania pasa sprawia, że coraz bardziej selektywnie podchodzimy do wydatków. Aż 17 proc. Polaków, zamiast jechać na wakacje, zdecydowało się wykorzystać urlopowy czas na przeprowadzenie remontu. Co nie oznacza, że oni przed inflacją uciekną: ceny materiałów budowlanych też szybują.

Rosnące ceny mają wiele przyczyn. Z uwagi na relatywnie niewielką wiedzę obywateli o gospodarce łatwo jest im wmówić rzeczy, które przeczą elementarnym zasadom ekonomii i logiki. Politycy każdej orientacji politycznej chętnie z tego korzystają, żonglując faktami i liczbami, tak aby potwierdzały ich słowa. A prawda jest złożona i – jak mawiał Arystoteles – leży pośrodku. Może dlatego wszystkim zawadza.

Czytaj więcej

Wysokie ceny w kurortach skracają wakacje Polaków

W czasach Arystotelesa słowa „inflacja” jeszcze nie znano, ale już wtedy mierzono się ze spadkiem wartości pieniądza. Choć problem był mniejszy niż teraz, bo wykonanie monet ze szlachetnych metali chroniło je przed gwałtowną deprecjacją. Gdyby zapytać Arystotelesa, co należy robić, gdy ceny mocno rosną, zapewne doradziłby nam postępowanie według jego flagowej zasady złotego środka, czyli niepopadania w skrajności.

Obserwując zachowania Polaków dotyczące wakacyjnych wyjazdów, możemy jasno stwierdzić, że postępujemy według wytycznych starożytnego filozofa. Wymęczeni dwoma pandemicznymi latami, w tegorocznym sezonie z wyjazdów nie zrezygnowaliśmy, ale stawiamy na krótsze i tańsze rozwiązania. Potwierdzają to dane z hoteli i biur podróży oraz przeprowadzane badania.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację