Wszystko co ważne w gospodarce

Nośnikami innowacji w Polsce mogą być młode, rozwijające się biznesy – mówi Wojciech Kuśpik, szef Grupy PTWP, organizatora kongresu w Katowicach.

Publikacja: 19.05.2016 22:00

Wszystko co ważne w gospodarce

Foto: materiały prasowe

Rz: Czym tegoroczna edycja imprezy wyróżnia się na tle poprzednich?

Wojciech Kuśpik: Od początku organizacji tej imprezy są elementy stabilne i staram się tego pilnować. To przede wszystkim kongres europejski, bo dla nas od początku było ważne, aby stał się platformą do dyskusji, jak budować Europę silną i solidarną oraz jak Polska może się w tej Europie odnaleźć. To kongres gospodarczy, bo ta tematyka dominowała i dominuje, choć nie uciekamy od tematów politycznych i społecznych, mających gospodarczy kontekst. Każdego roku zastanawiamy się, co może być dla biznesu szczególnie interesujące. W rezultacie motywem przewodnim są te kwestie, które aktualnie dominują w europejskiej i polskiej gospodarce. W tym roku nacisk położyliśmy na młodą start-upową przedsiębiorczość, bo jeśli chcemy zmieniać w Polsce gospodarkę, to nośnikami innowacji mogą być młode, rozwijające się biznesy.

Kolejnym wyróżnikiem były uwarunkowania polityczne, konflikt na Wschodzie czy kryzys imigracyjny, co oddziałuje na gospodarkę. W tym roku udało nam się także połączyć lokalizację w Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz w Spodku. Wyjątkowa jest także skala – zarejestrowało się ponad 8 tys. gości.

Pierwszy kongres odbył się w 2009 roku. Czy ta formuła była modyfikowana? Czy w przyszłości chce pan coś zmienić?

To otwarte spotkanie dla przedsiębiorców, organizowane z myślą o spełnieniu ich oczekiwań. Myślę, że ci, którzy uczestniczyli w kongresie, wynieśli realne korzyści z obecności. Wszystkie zmiany dokonane w kolejnych latach podyktowane były zamiarem dostarczenia jak największej ilości konkretów, informacji, wiedzy. Cieszy nas coraz większa liczba osób, które na kongresie chcą być.

Ważne jest zaangażowanie ludzi młodych: na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach zorganizowaliśmy wykłady gości kongresowych. W ubiegłym roku wzięło w nich udział 2 tys. studentów.

Na ile ranga kongresu jest zakotwiczona w środowisku biznesowym? Czy porównujecie się do innych tego rodzaju wydarzeń, jak Forum w Krynicy?

Musimy dbać, aby kongres był przygotowany na jak najwyższym poziomie, a jego uczestnicy zadowoleni z udziału. Oczywiście, środowisko biznesowe czy media porównują, pytają nas o to, czy rywalizujemy z podobnymi wydarzeniami. Jednak to, co nas wyróżnia, to unikalna lokalizacja w samym centrum Europy, w dużym regionie przemysłowym z bardzo dobrą komunikacją. Zajmujemy się tylko gospodarką i jest to największa tego typu impreza w centralnej Europie.

To także doskonała okazja do promocji Śląska. Czy inne miasta proponowały podjęcie się organizacji kongresu, chciały, żeby go do nich przenieść?

Były takie propozycje na początku, bo sukces wydarzenia szybko zbudował duże zainteresowanie. Ale tak długo jak Katowice będą stwarzać sprzyjające warunki do organizacji kongresu, będziemy organizować go na Śląsku. Jestem przekonany, że miejsce jest bardzo dobre i przyciąga gości z kraju, Europy i świata. Odbiór wydarzenia pozytywnie zmieniło także nowe centrum kongresowe.

Jak pan ocenia współpracę z władzami Katowic?

Ten kongres musi dawać miastu i regionowi konkretne korzyści w wielu parametrach. Dla przykładu: ekwiwalent medialny, czyli to, co Katowice musiałyby wydać na promocję, jaką przynoszą media relacjonujące kongres, w ubiegłym roku przekroczył wartość 35 mln złotych. Ceny w katowickich hotelach wzrastają w czasie wydarzenia kilkakrotnie, nie ma wolnych pokoi. Zarabiają sklepy, restauracje, taksówki. To wymierne korzyści dla mieszkańców miasta.

Grupa PTWP przejęła zarządzanie zarówno Międzynarodowym Centrum Kongresowym, jak i Spodkiem. Jakie są plany z tym związane?

Nasza spółka celowa od 2 maja przejęła te dwa obiekty, więc dopiero co ruszyliśmy. Zakładamy, że w przyszłym roku liczba wydarzeń biznesowych, targowych, muzycznych czy sportowych wzrośnie trzy-, a nawet czterokrotnie. To unikalne dwa obiekty połączone ze sobą: kultowy Spodek i ultranowoczesne centrum kongresowe, które dają duże możliwości.

Ma pan już pomysł na tematykę przyszłorocznego kongresu?

Teraz skupiamy się jeszcze na obecnej imprezie, zaraz po jej zakończeniu będzie miesiąc podsumowań i rozliczeń, potem chwila odpoczynku i od lipca ruszają przygotowania do kolejnego kongresu. Jesienią powstaną jego pierwsze zarysy.

CV

Wojciech Kuśpik – prezes i akcjonariusz Grupy PTWP, wydawcy specjalistycznych mediów, organizatora Europejskiego Kongresu Gospodarczego. W latach 2003–2006 był członkiem zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką