Kryzys gospodarczy daje się we znaki koncernowi, którym Paul Polman kieruje od niespełna roku. W lutym właściciel m.in. marek Knorr i Lipton wycofał się z podania prognoz na 2009 r. Nie zachwyciły także wyniki grupy za pierwszą połowę tego roku. Przychody holendersko-brytyjskiego koncernu nie przekroczyły 20 mld euro i były na poziomie z ubiegłego roku. Jego zysk operacyjny skurczył się o jedną piątą. Zysk netto firmy zmniejszył się o ok. 30 proc.
53-letni Polman stara się być optymistą. – Wprawdzie warunki rynkowe w wielu krajach są nadal trudne, jednak udaje nam się zwiększać wielkość sprzedaży we wszystkich regionach, w których działamy – skomentował półroczne wyniki.
Polska jest krajem, gdzie na razie szef Unilevera widzi szanse na rozwój. Nasz oddział odwiedził na początku tego roku, tuż po tym, jak objął stery koncernu. Jego współpracownicy zapowiadali wówczas, że Polski nie powinny objąć planowane przez Unilevera cięcia. Mniej szczęścia do firmy kierowanej przez Polmana mają nasi południowi sąsiedzi. Kilka dni temu Unilever zapowiedział, że do drugiego kwartału 2010 r. zamknie swój biznes w Czechach. Większy potencjał Polman i jego współpracownicy widzą na Dalekim Wschodzie. Na początku września prezes Unilevera osobiście dokonał oficjalnego otwarcia centrum badawczego w Szanghaju. Koncern przeznaczył na jego budowę 50 mln euro.
Polman jest pierwszym prezesem Unilevera, który nie objął tego stanowiska w drodze awansu. Zanim związał się z koncernem, pracował dla szwajcarskiego Nestle, jednego z największych konkurentów jego obecnej firmy. Przez około dwa lata odpowiadał tam za finanse. Ostatnie miesiące w Nestle poświęcił także na zarządzanie biznesem koncernu w obu Amerykach: Północnej i Południowej.
Ale branżę dóbr szybko zbywalnych (z ang. FMCG), w których Unilever jest jednym z kluczowych światowych graczy, zna od podszewki. Zanim trafił do Nestle, przez 27 lat pracował w Procter & Gamble. W 1979 roku zaczynał od nadzorowania finansów koncernu na rynkach belgijskim, holenderskim i francuskim. Zajmował się tam m.in. analizą kosztów. Swoją karierę w Procter & Gamble zakończył na stanowisku szefa regionu europejskiego. Objął je w 2001 roku.