Reklama

Twórca Biedronki na giełdzie

Spółka Mariusza Świtalskiego, który stworzył Żabkę i Biedronkę, chce wejść na warszawską giełdę – dowiedziała się „Rz"

Aktualizacja: 22.02.2011 08:36 Publikacja: 21.02.2011 19:38

Twórca Biedronki na giełdzie

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Firma Świtalski & Synowie jest w branży handlowej doskonale znana, choć jej właściciel raczej unika rozgłosu. Mariusz Świtalski stworzył bowiem takie firmy jak Biedronka (lider rynku handlowego), Żabka (największa sieć sklepów osiedlowych) i Eurocash – największy dystrybutor hurtowy.

Pod koniec 2010 roku zmieniła jednak nazwę na Czerwona Torebka – jest to jednocześnie nazwa pasaży handlowych, które firma chce otwierać. – Naszym strategicznym celem jest budowa silnej, rozpoznawalnej marki sieciowej – pasaży handlowych, które na stałe wpiszą się w krajobraz polskich miast – informuje Ireneusz Kazimierczyk, prezes zarządu spółki Czerwona Torebka.

Plany są ambitne, firma chce uruchomić 4 tys. obiektów. Według nieoficjalnych informacji chce także wejść na giełdę, a przygotowanie prospektu już ruszyło. – Spółka rozważa taką możliwość pozyskania kapitału – wyjaśnia Lidia Mączyńska z biura prasowego Czerwonej Torebki.

Świtalski już zdobył jednego inwestora. 25 proc. udziałów w Czerwonej Torebce ma Forteam Investments S. ar. l., należąca do AIG New Europe. Fundusz wcześniej miał 47 proc. akcji w sieci Żabka, sprzedanej w 2007 roku za 550 mln zł słowacko-czeskiej Penta Investments. Sam Świtalski bezpośrednio ma jedynie 3,8 proc. akcji Czerwonej Torebki, 71,2 proc. akcji należy do siedmiu spółek z ograniczoną odpowiedzialnością Świtalski & Synowie, różniących się jedynie numerami.

Projekt jest ciekawy, w mniejszych miastach z nawet 30 tys. mieszkańców, gdzie firma chce się pojawić, dzisiaj oferta handlowa nie jest zbyt szeroka, więc na pewno jest zapotrzebowanie na takie pasaże. Jedyne, co budzi wątpliwości, to plan uruchomienia w trzy lata aż 250 placówek. Zobaczymy, czy uda się go zrealizować – mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z Cushman & Wakefield.

Reklama
Reklama

Jak pisaliśmy, nowym celem Mariusza Świtalskiego jest rynek nieruchomości. Ze strony jego firmy padła deklaracja, że na początek w grę wchodzi zainwestowanie ok. 1 mld zł. Zaczął od budowania pasaży pod nazwą Mini Park, pięć z nich już działa. Czerwona Torebka chce budować jednokondygnacyjne obiekty z modułów o powierzchni 60 mkw. każdy. Sklepy będą miały odrębne wejście bezpośrednio z parkingu.

Firma dalej zajmuje się pozyskiwaniem nowych lokalizacji pod sklepy Biedronki, a także budową obiektów na sprzedaż.

Firma Świtalski & Synowie jest w branży handlowej doskonale znana, choć jej właściciel raczej unika rozgłosu. Mariusz Świtalski stworzył bowiem takie firmy jak Biedronka (lider rynku handlowego), Żabka (największa sieć sklepów osiedlowych) i Eurocash – największy dystrybutor hurtowy.

Pod koniec 2010 roku zmieniła jednak nazwę na Czerwona Torebka – jest to jednocześnie nazwa pasaży handlowych, które firma chce otwierać. – Naszym strategicznym celem jest budowa silnej, rozpoznawalnej marki sieciowej – pasaży handlowych, które na stałe wpiszą się w krajobraz polskich miast – informuje Ireneusz Kazimierczyk, prezes zarządu spółki Czerwona Torebka.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
André Mierzwa: Jak Francja leczy swoją służbę zdrowia
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Zwycięstwo na punkty
Opinie Ekonomiczne
Marek Kutarba: Czołgi K2: sukces po długich negocjacjach?
Opinie Ekonomiczne
Kolejnej szansy nie będzie. Jak Polska przespała prezydencję w Unii
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Karuzela z prezesami zwolniła. Na chwilę?
Reklama
Reklama