Pomysły na rozwoj Lukas Banku

Zmiana Lukas Banku to priorytet – mówi szef bankowości detalicznej Crédit Agricole

Publikacja: 19.07.2011 04:51

Pomysły na rozwoj Lukas Banku

Foto: Fotorzepa

Rz: Eksperci zapowiadają zmiany właścicielskie na polskim rynku. Czy Crédit Agricole rozważa sprzedaż swoich aktywów w Polsce? A może przeciwnie, chciałby wziąć udział w konsolidacji i rozważa akwizycje, gdyby była ku temu okazja?

Marc Oppenheim: Podstawą naszej strategii międzynarodowej jest m.in. wzrost organiczny. Oznacza to, że nie zamierzamy dokonywać przejęć – ani w Polsce, ani w innych krajach.

Czy Crédit Agricole ma w swoim portfelu greckie obligacje lub inne greckie papiery wartościowe? Jeśli tak – o jakiej wartości?

Jesteśmy właścicielem greckiego banku Emporiki, który jest na dobrej drodze do odzyskania rentowności – przewidujemy, że Emporiki przyniesie zysk już w 2012 roku. Zaangażowanie Crédit Agricole w dług Grecji wynosi 631 mln euro – jest to najmniejsza kwota spośród wszystkich banków francuskich.

Czy weźmiecie udział w ich restrukturyzacji – np. wydłużeniu okresu zapadalności?

Jako spółka notowana na giełdzie nie wdajemy się w spekulacje na temat przyszłości.

Czy pana zdaniem możliwe jest wyjście Grecji ze strefy euro?

Sytuacja Grecji jest bardzo trudna, ale wydaje się, że pogłoski o możliwości opuszczenia przez nią strefy euro już ucichły. Grecki parlament uchwalił radykalne reformy mające na celu uratowanie finansów kraju i uzyskanie wsparcia ze strony Unii Europejskiej i Międzynarodowego Funduszu Walutowego.

A czy wyniki finansowe i udział w rynku polskiego Lukas Banku, którego jesteście właścicielem, są dla was satysfakcjonujące?

W ubiegłym roku Lukas Bank wypracował 48 mln zł zysku netto i 1,4 mld przychodów. Był to wynik dużo lepszy niż w 2009 roku i to pomimo spadku sprzedaży kredytów konsumpcyjnych spowodowanego zaostrzoną polityką kredytową. Dlatego wyniki te uważam za zadowalające. Choć oczywiście jako akcjonariusz liczymy na to, że w najbliższych latach się one poprawią. Jednocześnie oczekujemy, że Lukas Bank zrealizuje przyjętą strategię zakładającą rozwój bankowości uniwersalnej. Mamy świadomość, że przekształcenie banku skoncentrowanego na rynku consumer finance w bank zorientowany na długoterminowe relacje z klientami wymaga inwestycji. Grupa Crédit Agricole jest zdecydowana wspierać jej realizację.

Jakie macie długoterminowe plany dotyczące rozwoju Lukas Banku?

Zanim powiem bardziej szczegółowo o strategii Lukas Banku, chciałbym najpierw pokazać szerszą perspektywę – międzynarodową strategię Crédit Agricole. Przyjęliśmy bowiem nową strategię na najbliższe dziesięć lat i dokonaliśmy tego jako pierwszy bank we Francji po kryzysie finansowym i przyjęciu standardów Bazylei III. Na podstawie tej długoterminowej strategii opracowaliśmy też plan średnioterminowy – do 2014 r. Dotyczy on nie tylko Crédit Agricole we Francji oraz bankowości detalicznej, ale wszystkich zagranicznych spółek grupy i wszystkich linii biznesowych. A zatem również Polski i Lukas Banku. Naszym celem jest stanie się na rynku europejskim modelowym bankiem uniwersalnym zorientowanym na klienta. Podstawą tej strategii są: wzrost organiczny, efekty synergii grupy, zaangażowanie i odpowiedzialność.

Ale proszę podać jakieś liczby? Patrząc na pozycję pana banku we Francji, w Polsce inwestorzy oczekują od was więcej...

Oto one. Crédit Agricole Bank Polska, jako że oficjalna nazwa Lukas Banku również się zmieni, do końca 2014 r. powinien pozyskać 300 tys. nowych klientów detalicznych, co oznacza przyrost o 30 proc., ponieważ obecnie mamy nieco ponad 1 milion rachunków bieżących. Aby ułatwić pozyskanie takiej liczby klientów, otworzy 150 nowych placówek. Łącznie będzie to oznaczało sieć 600 oddziałów.

A jeśli chodzi o ofertę?

Bank w większym stopniu skoncentruje się na kredytach hipotecznych – celem jest uzyskanie udziału w rynku na poziomie 4 proc.  Jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia tego wyniku – sprzedaż w zeszłym roku wzrosła o 40 proc. wobec 2009 roku. Aby pozyskać nowych klientów, musimy też zwrócić się do nowych grup docelowych – klientów młodszych i o wyższych dochodach. Jednocześnie bank mocniej zabiegać będzie o pozyskanie klientów z segmentu małych i średnich firm i dużych korporacji.

—rozmawiała Monika Krześniak

CV

Marc Oppenheim dołączył do Crédit Agricole 15 czerwca 2010 r. jako dyrektor ds. międzynarodowej bankowości detalicznej. Wcześniej pracował m.in. w Crédit Lyonnais oraz w Compagnie Générale Maritime. Jest absolwentem Essec Business School.

Rz: Eksperci zapowiadają zmiany właścicielskie na polskim rynku. Czy Crédit Agricole rozważa sprzedaż swoich aktywów w Polsce? A może przeciwnie, chciałby wziąć udział w konsolidacji i rozważa akwizycje, gdyby była ku temu okazja?

Marc Oppenheim: Podstawą naszej strategii międzynarodowej jest m.in. wzrost organiczny. Oznacza to, że nie zamierzamy dokonywać przejęć – ani w Polsce, ani w innych krajach.

Pozostało 91% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację