Płatności gotówkowe w naszym kraju stanowią ok. 65 proc. transakcji płatniczych. Dlatego banki sporą wagę przywiązują do kompleksowej obsługi firm w tym zakresie.
Przedsiębiorcy mogą wpłacać do banków gotówkę w formie otwartej lub zamkniętej. Pierwszy sposób polega na tym, że pracownik firmy przynosi gotówkę do oddziału banku, gdzie środki są przeliczane i wpłacane na rachunek. Natomiast w przypadku wpłat w formie zamkniętej gotówka jest przekazywana do banku w specjalnych, bezpiecznych kopertach. Są one tak zaprojektowane, aby wykluczyć możliwość ingerencji w ich zawartość. Niektóre banki stosują dla zwiększenia bezpieczeństwa koperty przezroczyste (np. ING Bank).
Wpłaty w formie zamkniętej od największych klientów banki mogą księgować na podstawie kwoty deklarowanej. Natomiast w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw gotówka, zanim trafi na rachunek danej firmy, z reguły musi być przeliczona przez zewnętrzną wyspecjalizowaną firmę (np. Solid, Impel, Konsalnet) lub przez pracownika banku. Firmy, które przeliczają gotówkę, zajmują się również jej konwojowaniem.
W bankach średnie koszty wpłat gotówkowych wynoszą ok. 0,3 proc. wartości wpłat.
Klienci, którzy korzystają z tej usługi coraz częściej zwracają uwagę na elastyczne godziny przyjmowania wpłat. Dlatego wiele banków umożliwia wpłaty gotówkowe przez całą dobę.