Dobry pomysł na trudne czasy

Boom na tym rynku nadszedł wraz ze spowolnieniem gospodarczym i cały czas napędza jego rozwój.

Publikacja: 04.02.2013 02:30

Choć myjnie bezdotykowe wyrastają ostatnio jak grzyby po deszczu, nikt na razie nie prowadzi oficjalnych statystyk dotyczących tego sektora. Eksperci szacują, że w Polsce funkcjonuje dziś około 1,2–1,3 tys. takich obiektów. Ale rynek jest wciąż nienasycony. – Corocznie w kraju stawiamy 100–120 obiektów, a nasza konkurencja buduje drugie tyle – twierdzi Arkadiusz Gohra, kierownik sprzedaży BKF Myjnie, która jest jednym z największych dostawców urządzeń tego typu w Polsce.

Zapytań od potencjalnych inwestorów przybywa z roku na rok. Coraz większy ich odsetek decyduje się też na faktyczne rozpoczęcie tego biznesu. Boom zaczął się w 2008 r., ale duże nasilenie tego typu inwestycji widać gołym okiem od mniej więcej dwóch lat. Ich rozwojowi sprzyja kryzys. W czasie spowolnienia gospodarczego dwa razy oglądamy bowiem każdą złotówkę przed jej wydaniem.

– Ludzie zaczęli poszukiwać najlepszego stosunku jakości do ceny usługi. A czyszczenie samochodu w myjni bezdotykowej kosztuje nieporównanie mniej niż w automatycznej. Możemy przy tym zdecydować się jedynie na szybkie przepłukanie auta za kilka złotych. Poza tym jest szybciej, bo nie trzeba czekać w kolejce – wylicza Jarosław Ancerowicz, właściciel firmy Euro-Ekol, produkującej myjnie.

Moda przyszła z Zachodu nie tylko do Polski. Opanowała też rynki naszych wschodnich sąsiadów, m.in. Ukrainy, Białorusi i Rosji.

Bezdotykowe myjnie widać już nie tylko w dużych miastach, ale coraz częściej w miejscowościach liczących zaledwie kilka tysięcy mieszkańców. To właśnie tam eksperci upatrują dziś niszy. W wielu miejscach metropolii trudno już bowiem o atrakcyjną lokalizację, gdzie w pobliżu nie byłoby konkurenta oferującego podobne usługi. Ale zdarzają się także takie miejsca, gdzie w pobliżu rozbudowującego się osiedla obok siebie stoją dwie lub trzy myjnie i każda z nich ma klientów.

By ich zachęcić, inwestorzy stawiają myjnię bezdotykową obok innego swojego biznesu, np. w pobliżu sklepu, warsztatu samochodowego czy punktu wulkanizacji. Coraz częściej widać je też jako poszerzenie oferty stacji benzynowej lub LPG.

– Często chodzi także o podratowanie podstawowego biznesu działalnością, która jak myjnia bezdotykowa przynosi duże zyski – tłumaczy Gohra.

—awk

ekonomia24.pl

? Cenna wiedza o własnej gotówce – stan konta można sprawdzić w bankomacie. Ale nie zawsze za darmo.

? Komu leasing nieruchomości opłaca się najbardziej Leasing daje korzyści podatkowe i ułatwia nabycie nieruchomości na własność.

? Nie chcemy już pożyczać – Polacy boją się zaciągać kredyty. Może to poważnie osłabić w tym roku konsumpcję.

? Bankowe narzędzia do pilnowania domowego budżetu Aplikacje pomagają ustalić, na co wydajemy najwięcej pieniędzy i gdzie można znaleźć oszczędności.

Choć myjnie bezdotykowe wyrastają ostatnio jak grzyby po deszczu, nikt na razie nie prowadzi oficjalnych statystyk dotyczących tego sektora. Eksperci szacują, że w Polsce funkcjonuje dziś około 1,2–1,3 tys. takich obiektów. Ale rynek jest wciąż nienasycony. – Corocznie w kraju stawiamy 100–120 obiektów, a nasza konkurencja buduje drugie tyle – twierdzi Arkadiusz Gohra, kierownik sprzedaży BKF Myjnie, która jest jednym z największych dostawców urządzeń tego typu w Polsce.

Zapytań od potencjalnych inwestorów przybywa z roku na rok. Coraz większy ich odsetek decyduje się też na faktyczne rozpoczęcie tego biznesu. Boom zaczął się w 2008 r., ale duże nasilenie tego typu inwestycji widać gołym okiem od mniej więcej dwóch lat. Ich rozwojowi sprzyja kryzys. W czasie spowolnienia gospodarczego dwa razy oglądamy bowiem każdą złotówkę przed jej wydaniem.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację