Nie ma alternatywy dla transformacji cyfrowej. Wizjonerskie firmy, takie jak Google lub Apple, już dawno to zrozumiały i dopracowują swoje modele biznesowe w oparciu o technologię cyfrową, uwzględniając ją zarówno w działalności operacyjnej, jak i w strategii rozwoju. Firmy, które tego nie rozumieją, będą stopniowo znikać z rynku. Już dzisiaj 34 proc. problemów dotyczących trafności decyzji, decyzji, które należy podjąć we właściwym momencie oraz szumu informacyjnego w spółkach, jest utożsamianych z niewystarczającym poziomem cyfryzacji.
Cyfryzacja objęła różne aspekty codziennego życia konsumentów. Większość z nas już nie jest sobie w stanie wyobrazić życia bez smartfona lub portali społecznościowych. Konsumenci, a w konsekwencji cała gospodarka, stali się szybsi, mniej przewidywalni i bardziej zmienni. Liczba opcji rozwiązań cyfrowych dostępnych dla przedsiębiorstw wzrasta wykładniczo i nic nie wskazuje na to, że ten trend zacznie zwalniać.
W obecnym świecie wszystko jest „smart", począwszy od elektroniki, przez samochody, po domy i usługi oferowane na rynku. Drobni przedsiębiorcy zacierają ręce w związku z niekończącymi się możliwościami pojawiającymi się na rynku i tworzą start-upy. Co z kolei zagraża dużym firmom obecnym na rynku i radykalnie zmienia pozycję konkurencyjną we wszystkich branżach. W związku z tym zarządzający firmami, w szczególności członkowie zarządu oraz rady nadzorczej, powinni zadać sobie pytanie, czy ich firma jest odpowiednio przygotowana, żeby zmierzyć się z transformacją cyfrową.
Powolna adaptacja cyfrowa prowadzi do upadku firm
Fundamentalnie są dwa powody, dlaczego firmy upadają. Przede wszystkim zarządzający firmami nie podejmują właściwych decyzji w kluczowych momentach. Drugim powodem są zewnętrzne czynniki powodujące całkowitą zmianę branży i skazujące dotychczasowe modele biznesowe na wymarcie, np. popularyzacja technologii cyfrowej w fotografii spowodowała bankructwo Kodaka, niegdyś lidera branży.
Przyszli liderzy rynkowi powinni już zacząć opracowywać nowe rozwiązania strategiczne w oparciu o technologie cyfrowe i zabezpieczać swój przyszły sukces. W przeciwnym przypadku ich firmy zaczną chylić się ku upadkowi.