Reklama

WHO: Błędy medyczne zabijają pięć osób na minutę

2,6 miliona osób każdego roku umiera z powodu źle przeprowadzonej operacji lub niewłaściwie dobranych leków. ONZ usiłuje temu przeciwdziałać, ustanawiając Światowy Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta.

Aktualizacja: 18.09.2019 16:22 Publikacja: 18.09.2019 13:04

WHO: Błędy medyczne zabijają pięć osób na minutę

Foto: Adobe Stock

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), każdego roku miliony osób na całym świecie cierpią lub tracą życie wskutek złej opieki medycznej. „Co minutę umiera pięć osób, które są ofiarami niewłaściwego leczenia", poinformował w Genewie szef WHO Adhanom Ghebreyesus. Organizacja opublikowała te dane z okazji Światowego Dnia Bezpieczeństwa Pacjenta, który 17-ego września będzie obchodzony po raz pierwszy. Ustanowiła go Organizacja Narodów Zjednoczonych, by zwrócić uwagę na ten problem. W wielu krajach z tej okazji zostaną na pomarańczowo oświetlone charakterystyczne obiekty, w tym na przykład piramidy w Egipcie lub najwyższa fontanna Europy Jet d'Eau w Genewie.

"To problem globalny"

Z danych WHO wynika, że na całym świecie 40 proc. pacjentów doznaje uszczerbku podczas leczenia ambulatoryjnego, zaś w szpitalach odsetek ten wynosi 10 proc. W blisko 150 krajach o niskich lub średnich dochodach 2,6 miliona osób rocznie traci życie wskutek błędów medycznych. Obejmują one bardzo wiele obszarów: niektórzy pacjenci są źle diagnozowani lub dostają fatalnie dobrane leki, inni są niepotrzebnie naświetlani lub zarażani podczas leczenia. Problemem są też niepotrzebne amputacje lub operacje mózgu po niewłaściwej stronie.

Czytaj także: Błąd medyczny: 800 tys. zł za niewykrycie czerniaka

„To problem globalny", alarmuje doktor Neelam Dhingra-Kumar, koordynatorka ds. bezpieczeństwa pacjentów i zarządzania ryzykiem w WHO. Jej zdaniem, przyczyną takiego stanu rzeczy jest ściśle ustalona hierarchia w wielu placówkach medycznych, gdzie podwładni nie mają odwagi przedstawić swojej opinii lub przemilczają błędy ze strachu przed konsekwencjami. – A błędy muszą zostać ujawnione i nazwane, dodaje dr Dhingra-Kumar.

- Mylić się jest rzeczą ludzką, ale nie można akceptować sytuacji, gdy ktoś nie uczy się na błędach, podkreśla przedstawicielka WHO. Według jej szacunków, poprawa bezpieczeństwa to także oszczędności, ponieważ poszkodowani pacjenci nie muszą być dodatkowo hospitalizowani.

Reklama
Reklama

W Stanach Zjednoczonych w szpitalach należących do programu ubezpieczeń społecznych Medicare, w latach 2010-2015 zaoszczędzono 28 miliardów dolarów (ponad 25 miliardów euro) właśnie dzięki lepszym środkom bezpieczeństwa.

Także w Niemczech dzięki poprawie bezpieczeństwa pacjentów każdego roku można uratować tysiące istnień, powiedziała w Berlinie wiceprzewodnicząca stowarzyszenia na rzecz bezpieczeństwa pacjentów Ruth Hecker. Warunkiem koniecznym jest wspólne działanie wszystkich instytucji odpowiedzialnych za system opieki zdrowotnej.

„Praca do granic możliwości"

Szef Federalnej Izby Lekarskiej opowiada się za tym, by bezpieczeństwo pacjentów było priorytetem. – Jakość i bezpieczeństwo muszą stać u podstaw opieki medycznej; nie mogą być to rywalizacja i presja ekonomiczna, dodał Klaus Reinhardt. Bezpieczeństwo pacjentów nie podlega negocjacjom. Czas na rozmowy, konsultacje z kolegami po fachu i analizę własnego postępowania przyczynia się do unikania błędów. Czasu jednak często brakuje. – Zamiast tego, lekarze i osoby wykonujące inne zawody medyczne starają się do granic możliwości, by pacjenci jak najmniej odczuli skutki presji zawodowej i finansowej wśród opiekującego się nimi personelu.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Nadchodzi najpoważniejsza zmiana w polskiej ortografii od kilkudziesięciu lat
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok ws. zasiedzenia służebności przesyłu
Dobra osobiste
Dziennikarka TVP ofiarą pomówień wspomaganych przez AI. Jak walczyć z oczernianiem?
Prawo w Polsce
Jest pierwsze weto. Karol Nawrocki mówi o „szantażu wobec społeczeństwa"
Matura i egzamin ósmoklasisty
CKE podała terminy egzaminów w 2026 roku. Zmieni się też harmonogram ferii
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama