Reklama

Depresja nie omija mężczyzn

„Mężczyźni też płaczą” - pod takim hasłem 23 lutego rusza Kampania antydepresyjna Fundacji Itaka.

Publikacja: 22.02.2013 21:32

Według Światowej Organizacji Zdrowia depresja jest czwartą najpoważniejszą chorobą na świecie. Szacuje się, że w Polsce cierpi na nią około 1,5 miliona osób. Mimo nagłośnienia problemu, wciąż wiele z nich nie korzysta z pomocy medycznej. Z doświadczenia Itaki wynika, że zaburzenia nastroju są jedną z najczęstszych przyczyn zaginięć ludzi.

- Spośród osób zaginionych chorujących na depresję zdecydowana większość zniknęła w dniu lub tuż przed wizytą u psychiatry – twierdzą eksperci Itaki.

Tegoroczna kampania jest skierowana do mężczyzn, których ta choroba także dopada. Kampania również zwrócić uwagę na problem depresji, która może dotknąć każdego, bez względu na wiek, miejsce zamieszkania, zawód czy status społeczny.

- W naszym społeczeństwie depresja męska jest tabu. Stereotypy męskości zbierają swoje żniwo: mężczyzna nie może być słaby, bo musi być twardy i macho. Nie może być zbyt wrażliwy, bo musi zagryźć zęby i sprawiać wrażenie, jakby cierpienie go nie dotykało. Nie może się załamać, bo co powiedzą w pracy koledzy i rodzina w domu. Powinien być przedsiębiorczy, utrzymać rodzinę, dobrze zarabiać. No, i oczywiście taki mężczyzna nie choruje na depresję. Wszystko to są stereotypy i życzeniowe postrzeganie mężczyzny - mówi Iwona Wasil, psychoterapeutka, koordynator programów profilaktycznych i edukacyjnych Fundacji Itaka.

W ramach kolejnej odsłony kampanii, 23 lutego w ogólnopolski, ale też Światowy Dzień Walki z Depresją w Och-Teatrze w Warszawie będzie można obejrzeć wystawę fotograficzną „Depresja oczami mężczyzny" i wysłuchać wykładu pod tytułem „Męska rzecz depresja – cierpienie nie zależy od płci".

Reklama
Reklama

Zainteresowani problemem mogą zasięgnąć również porady specjalistów dyżurujących w Antydepresyjnym Telefonie Zaufania (nr 22 654 40 41. W sobotę będzie on czynny w godzinach 14-17, a w poniedziałek i czwartek – od 17 do 20. Dyżurujący przy nim lekarze psychiatrzy prowadzą konsultacje zarówno z osobami chorymi jak i z ich bliskimi, którzy chcą dowiedzieć się więcej na temat choroby i jej leczenia.

Szczegółowe informacje o kampanii na stronie internetowej Fundacji Itaka.

Ochrona zdrowia
Złoty biznes na pilotażu w psychiatrii. Śledztwo „Rzeczpospolitej” o nadużyciach w CZP
Materiał Promocyjny
Wielka diagnoza polskiego POZ. Badanie Centrum Medycznego CMP wskazuje luki między świadomością a potrzebami pacjentów
Ochrona zdrowia
Oddolna prywatyzacja i zamykanie szpitali to realny scenariusz na kolejne lata
Ochrona zdrowia
Miliardy złotych luki w budżecie NFZ. Demografia wykończy system?
Ochrona zdrowia
Prezydent staje po stronie pracowników ochrony zdrowia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama