Wojna o miejsce obok telewizora

Blu-ray Disc miały zastąpić płyty DVD z filmami. Oferują wyższą jakość, dopasowaną do możliwości nowoczesnych płaskich telewizorów wysokiej rozdzielczości. I choć telewizorów HD sprzedaje się coraz więcej, boom na odtwarzacze Blu-ray Disc i płyty nagrane w tym standardzie jakoś nie nadchodzi

Publikacja: 19.06.2008 08:31

Wojna o miejsce obok telewizora

Foto: AFP

Zaledwie kilka miesięcy temu Toshiba, wspierająca konkurencyjny format płyt HD-DVD wywiesiła białą flagę i uznała przewagę formatu Blu-ray Disc promowanego przez Sony. Teraz sprzedaż odtwarzaczy i płyt wreszcie ruszy – obiecywali producenci. Wcześniej kupujących miała zniechęcać wojna formatów – nikt przecież nie chce zainwestować w drogie elektroniczne urządzenie tylko po to, by chwilę później dowiedzieć się, że producent poddał się i zamierza się wycofać ze wspieranego dotąd standardu.

Ale nawet bez konkurencji Blu-ray Disc nadal ma kłopoty z przekonaniem do siebie klientów. Według danych firmy badającej rynek NPD Group, tuż po zakończeniu „wojny formatów” sprzedaż odtwarzaczy... spadła i to 4o 0 proc. W marcu wzrosła zaledwie o 2 proc.

Według Michaela Gartenberga, analityka rynku elektroniki użytkowej w firmie Jupiter, nowy format powinien już teraz cieszyć się większym powodzeniem. – Producenci wspierający Blu-ray jak dotąd nie zdołali przekonać zwykłych użytkowników – mówi Gartenberg. – Przez tę całą wojnę, konsumenci stracili zainteresowanie nowymi formatami płyt.

I wcale nie wygląda na to, aby w najbliższym czasie sytuacja miała się zmienić. Najnowsze analizy wykonane przez firmę Harris wskazują, że tylko 9 proc. klientów sklepów elektronicznych rozważa zakup odtwarzacza płyt nowej generacji. – Myślę, że ludzie są teraz bardzo wrażliwi na ceny – tłumaczy to Joan Barten Kline z Harris. Wystarczy zajrzeć do sklepów, aby zrozumieć, na czym polega problem. W Polsce najtańszy odtwarzacz DVD to wydatek nieznacznie przekraczający 100 złotych. Proste odtwarzacze Blu-ray Disc są dziesięciokrotnie droższe. Droższe są również same płyty z materiałem nagranym w wysokiej rozdzielczości.

Pozycji Blu-ray broni Dorinda Marticorena, wiceprezes Warner Home Video. – Dostępne obecnie odtwarzacze są tańsze niż odtwarzacze DVD w porównywalnym okresie po wprowadzeniu na rynek – przekonuje Marticorena.

Ale na tym niepewność o przyszłość nowego standardu płyt wysokiej rozdzielczości wcale się nie kończy. Bo stare płyty i odtwarzacze DVD nie zamierzają ustępować miejsca. Pod koniec maja Toshiba poinformowała o pracach nad nowymi odtwarzaczami DVD, które mają zapewniać wyższą rozdzielczość obrazu i jakość porównywalną z Blu-ray. Miałyby one trafić na rynek w cenie niższej niż najtańsze odtwarzacze Blu-ray. Pierwsze tego typu urządzenia mają się pojawić jeszcze w tym roku.

Niewykluczone, że użytkownicy elektroniki domowej, przyzwyczajeni do korzystania z internetowych serwisów wideo całkowicie zrezygnują z płyt. Alternatywą są bowiem filmy wypożyczane lub kupowane przez Internet. Ten sam model sprawdził się już w przypadku muzyki. Sprzedaż płyt na tradycyjnych krążkach CD spada, a nowy format zapisu dźwięku na płytach SACD nie zdobył popularności. Zamiast niego wybrano pliki z muzyką, które można skopiować z internetowych sklepów. Od ręki i bez ruszania się z kanapy.

Zaledwie kilka miesięcy temu Toshiba, wspierająca konkurencyjny format płyt HD-DVD wywiesiła białą flagę i uznała przewagę formatu Blu-ray Disc promowanego przez Sony. Teraz sprzedaż odtwarzaczy i płyt wreszcie ruszy – obiecywali producenci. Wcześniej kupujących miała zniechęcać wojna formatów – nikt przecież nie chce zainwestować w drogie elektroniczne urządzenie tylko po to, by chwilę później dowiedzieć się, że producent poddał się i zamierza się wycofać ze wspieranego dotąd standardu.

Pozostało 84% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji