Zarząd powinien zwołać zebranie i poinformować o tym problemie pozostałych właścicieli. Mają oni bowiem prawo wiedzieć, że niektórzy nie płacą, a tym samym oni muszą ich kredytować. Kolejnym krokiem powinno być wysłanie wezwania do zapłaty.
Dane adresowe dłużników można uzyskać na podstawie zawartego w treści księgi wieczystej numeru PESEL w Wydziale Udostępniania Informacji Departamentu Spraw Obywatelskich MSWiA.
Następnie przy braku reakcji zarząd może wystąpić do sądu o wydanie nakazu zapłaty. Nie potrzebuje do tego dodatkowej uchwały właścicieli.
Po uprawomocnieniu się orzeczenia można skierować sprawę do egzekucji komorniczej, w tym również z lokalu. Jeżeli wiemy, że mieszkanie jest wynajmowane, komornik może skierować do najemcy informację o zajęciu na rzecz zadłużenia w stosunku do wspólnoty należnego właścicielowi czynszu najmu.
Prawo do lokalu zamiennego
- W budynku trzeba wymienić stropy. Czyim obowiązkiem jest dostarczenie właścicielom lokali zamiennych na czas przeprowadzania remontu?
Sami właściciele powinni zatroszczyć się o lokum na czas remon- tu. Gmina może przydzielać lokale socjalne tylko w wypadkach szczególnych, np. klęsk żywiołowych. Ani ona, ani żadna inna instytucja nie ma obowiązku dostarczania lokali zamiennych tylko dlatego, że właściciele muszą wyremontować swój budynek.
Bez znaczenia jest przy tym, że nie stać ich na wynajęcie mieszkań na wolnym rynku. Zawsze jednak właściciele mogą porozmawiać z przedstawicielem gminy; niewykluczone, że im pomoże. Będzie to jednak zależało wyłącznie od dobrej woli gminy.
Decyzja w sprawie podwyżki
- Każdy właściciel otrzymał pismo od zarządu, że czynsz wzrośnie o 70 zł. Czy zarząd może samowolnie go podnosić?
Nie. To właściciele podejmują decyzję (w formie uchwały), ile chcą płacić w danym roku na poczet kosztów zarządu nieruchomością. Natomiast zarząd nie ma prawa samodzielnie zmieniać wysokości tych zaliczek. Jeżeli to zrobi, to złamał przepisy i wspólnota powinna go dla własnego dobra odwołać.
Na marginesie – we wspólnocie mieszkaniowej nie płaci się czynszu (wnoszą go najemcy), lecz koszty utrzymania nieruchomości wspólnej. Nieco inne zasady dotyczą zaliczek na koszty utrzymania lokali, np. media, są one ustalane przez zarząd na podstawie kosztów.
Centralne to współwłasność
- Chcę wyremontować centralne ogrzewanie (jestem właścicielem lokalu), ale podobno musi na to wyrazić zgodę wspólnota mieszkaniowa. Czy to prawda?
Tak. Instalacja centralnego ogrzewania, nawet ta w mieszkaniu, jest współwłasnością wszystkich właścicieli. Zgodnie z art. 3 ustawy o własności lokali, do nieruchomości wspólnej zalicza się urządzenia, które służą nie tylko właścicielowi lokalu, ale także innym właścicielom. Ponadto problemem tym zajmował się Sąd Najwyższy. W swojej uchwale z 28 sierpnia 1997 r. (sygn. akt III CZP 36/97) stwierdził, że po wejściu w życie ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, właściciel lokalu nie może bez zgody pozostałych właścicieli odłączyć swojego lokalu mieszkalnego od zainstalowanej w budynku sieci centralnego ogrzewania i przy jej wykorzystaniu zastosować inny rodzaj ogrzewania.
Z kolei art. 13 tej ustawy o własności lokali nakazuje właścicielowi, aby nie utrudniał korzystania innym właścicielom z nieruchomości wspólnej. Nie może więc wprowadzać zmian w mieszkaniu, które komplikują innym życie oraz mogą zakłócić funkcjonowanie całej instalacji.
Chodzi też o aspekty techniczne. Ciepło z pomieszczeń, gdzie założono kaloryfery, przenika przez ściany oraz drzwi na klatki schodowe, gdzie jest chłodno. Wyłączenie z obiegu instalacji w jednym mieszkaniu może spowodować zakłócenie w funkcjonowaniu całego c.o. w budynku i zmniejszyć ciśnienie dostarczanego ciepła (lub pary) do różnych części budynku.
Jeżeli więc czytelnik chce na własną rękę zmieniać cokolwiek w centralnym ogrzewaniu, to musi mieć zgodę na to swojej wspólnoty mieszkaniowej, a potem uzyskać ekspertyzy specjalistów. Powinien jednak przede wszystkim porozmawiać z właścicielami innych lokali. Wkrótce będzie okazja, bo są zwoływane roczne zebrania. Jeżeli c.o. jest w złym stanie, być może i inni zechcą je wyremontować.
Wymiana instalacji
- Czy właściciel musi wpuścić do mieszkania ekipę remontową, która zakłada nową instalację centralnego ogrzewania?
Tak, jeżeli zażąda tego zarząd wspólnoty. A ma do tego prawo, tylko gdy jest to niezbędne do przeprowadzenia konserwacji, remontu, usunięcia awarii ważnej dla całego budynku lub innych mieszkań (art. 13 ust. 2 ustawy o własności lokali). Jeżeli właściciele nie zgadzają się na to, zarząd może wystąpić do sądu cywilnego, a na podstawie art. 1053 kodeksu postępowania cywilnego opornemu właścicielowi może grozić nawet areszt.
Zaliczki ustalone w sierpniu
- Dopiero w sierpniu udało się zarządowi zebrać podpisy pod uchwałą wspólnoty dotyczącą wysokości zaliczki na 2012 r. Do tego miesiąca płaciłem ją w starej wysokości, tj. z 2011 r. W połowie roku dowiaduję się o podwyżce i jeszcze muszę wyrównać różnicę w wysokości zaliczki. Jak to możliwe? Czy uchwała może działać wstecz, i to aż pół roku?
Niestety, często się zdarza, że wspólnota zbiera się na początku roku (w I kwartale) i nie jest w stanie od razu zebrać liczby podpisów koniecznych do podjęcia uchwały. Tymczasem, zgodnie z ustawą o własności lokali, żeby uchwała weszła w życie, muszą opowiedzieć się za nią właściciele posiadający większość udziałów w nieruchomości wspólnej.
Gdy ponad połowa z ich nie pojawi się na zebraniu, podpisy są zbierane metodą obiegową. Gdy nie ma nikogo w domu, zbieranie podpisów się przeciąga. Niektórzy właściciele mieszkają w innych miejscowościach, nawet za granicą, trzeba więc im wysyłać uchwały pocztą, a na odpowiedź czeka się nawet kilka miesięcy. Niemniej jednak taka uchwała jest ważna i wywołuje przewidziane skutki.
Odwoływanie członków zarządu
- Zarząd jest trzyosobowy. Jeden z jego członków zebrał pod projek- tem uchwały o odwołaniu dwóch pozostałych wystarczającą liczbę głosów, by ich odwołać. Czy można w ten sposób odwołać zarząd?
Ustawa o własności lokali dopuszcza podejmowanie uchwał w trybie indywidualnego zbierania głosów. Należy uznać, że w przedmiotowym przypadku uchwała została podjęta. Można rozważać jej kwestionowanie w związku z błędami formalnymi (głosy zbierane przez jednego członka zarządu) – jeśli jesteśmy w stanie wykazać, że miały wpływ na jej treść bądź podjęcie.
NIP i Regon
- Czy wspólnota mieszkaniowa powinna mieć REGON oraz NIP?
Wspólnota jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych pozwala go jej nie płacić, jeżeli uzyskuje jedynie dochody z gospodarki zasobem mieszkaniowym, ale nie zwalnia jej z obowiązku składania raz rocznego zeznania podatkowego. Wspólnota powinna więc mieć numer identyfikacji podatkowej NIP oraz dla celów statystycznych numer REGON.
Wady budynku
- Dach budynku wspólnoty był nieszczelny. Z tego powodu podczas ulewnego deszczu doszło do zalania mieszkania jednego z właścicieli. Czy może on wystąpić z roszczeniem odszkodowawczym przeciwko wspólnocie?
Tak. Zgodnie z art. 415 kodeksu cywilnego, kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia. Dbanie o właściwy stan dachu należy do wspólnoty, dach bowiem stanowi nieruchomość wspólną. Wspólnota zatem odpowiada za wynikłe z tego tytułu szkody.
Może głosować pełnomocnik
- Mieszkam w lokalu, którego nie jestem właścicielem. Czy mogę zamiast niego (jest to osoba fizyczna) załatwiać wszelkie sprawy związane z tym lokalem, np. reprezentować go na rocznym zebraniu, brać udział w głosowaniu, podpisywać uchwały?
Uprawnienie do wykonywania obowiązków i praw wynikających z członkostwa we wspólnocie mieszkaniowej przysługuje wyłącznie właścicielowi lokalu, niezależnie od tego, czy zamieszkuje on faktycznie w danym lokalu. Nie ma natomiast przeszkód, aby właściciel udzielił stosownego pełnomocnictwa osobie tam zamieszkującej na podstawie umowy najmu czy użyczenia.
W treści pełnomocnictwa właściciel lokalu powinien wskazać, do jakich czynności będzie umocowany pełnomocnik. Wszystkie czynności przekraczające zwykły zarząd wymagają tzw. pełnomocnictwa rodzajowego, czyli wskazującego poszczególne typy czynności.
Wymienia je art. 22 ustawy o własności lokali. Na liście są m.in.: ustalenie wynagrodzenia zarządu, przyjęcie rocznego planu gospodarczego, ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu, nabycie nieruchomości, udzielenie zgody na zmianę przeznaczenia części nieruchomości. Nie jest to katalog zamknięty.
Pełnomocnik jest upoważniony m.in. do uczestniczenia w zebraniach wspólnoty mieszkaniowej, do głosowania zarówno podczas zebrania, jak i w drodze indywidualnego zbierania głosów. Można upoważnić pełnomocnika również do przeprowadzania rozliczeń finansowych ze wspólnotą, takich jak dokonywane wpłat i przyjmowanie środków od wspólnoty.
Mogą to być również inne czynności dotyczące lokalu, a nie związane z funkcjonowaniem wspólnoty, jak np. podłączenie mediów. Dokument taki wystarczy sporządzić w zwykłej formie pisemnej, choć dla uniknięcia wszelkich wątpliwości można sporządzić pełnomocnictwo z podpisem notarialnie poświadczonym.
Autorką wszystkich tekstów jest Renata Krupa-Dąbrowska