Benefity w epoce postcovidowej

Wybór miejsca i sposobu pracy, opieka medyczna, ale i komfortowe biuro ze świetnym adresem – tego chce pracownik.

Publikacja: 27.01.2023 11:06

Nowy Rynek – kompleks biurowy firmy Skanska w Poznaniu

Nowy Rynek – kompleks biurowy firmy Skanska w Poznaniu

Foto: Skanska

Przed pandemią hybrydowy model pracy był rzadkością, rodzajem benefitu oferowanego tylko przez niektórych pracodawców, głównie z sektora prywatnego w największych miastach – mówi Ewelina Kałużna, szefowa zespołu ds. strategicznego doradztwa w zakresie miejsc pracy w spółce biurowej Skanska w CEE i dyrektor zarządzająca przestrzeniami flex w Business Link.

Dziś wiele osób nie wyobraża sobie pełnego powrotu do biura. Home office się przyjął. – Chcemy, by na stałe zagościł w naszym modelu pracy. Jednocześnie doceniliśmy zalety pracy w biurze – podkreśla Ewelina Kałużna. – Chcemy z niej korzystać, łącząc z pracą zdalną – nie tylko w domu, ale w dowolnym miejscu („work from anywhere”) – zaznacza.

Wybór i różnorodność

Co jest benefitem w erze postcovidowej? Ewelina Kałużna przywołuje badanie dotyczące pracy hybrydowej w Polsce, przeprowadzone przez Deloitte we wrześniu 2022 r.

– Wyniki wskazują, że wiele organizacji nie zadbało jeszcze o wprowadzenie jasnych zasad kształtujących nowy model pracy, co często przekłada się na negatywne doświadczenia pracowników i obniżoną efektywność zespołów – mówi. – Częściowo zdalna praca (przynajmniej 40 proc. czasu) ma dla pracowników ogromne znaczenie. Niemal połowa respondentów zadeklarowała gotowość zmiany pracodawcy w przypadku zwiększenia liczby dni pracy w biurze. Co trzeci badany zgodziłby się na niższe zarobki, aby uzyskać lub zachować zadowalającą liczbę dni pracy zdalnej.

Słychać też głosy o czterodniowym tygodniu pracy. Badanie firmy Skanska wykazało, że tak chciałoby pracować 87 proc. pracowników biurowych z największych polskich miast.

Dyrektor Kałużna uważa, że pracodawcy, którzy próbują iść pod prąd, oczekując pełnego powrotu do biur lub wręcz go wymuszając, mogą mieć problem z utrzymaniem i zatrudnianiem pracowników. – Benefitem jest dziś możliwość wyboru miejsca i sposobu pracy – mówi. Część pracowników chce też decydować, kiedy pracują. – Niektórzy wolą pracować w pierwszej połowie dnia, inni po południu i wieczorem, a jeszcze inni chcieliby pracować kilka godzin rano, potem zrobić sobie dłuższą przerwę i wrócić do pracy w drugiej części dnia – wskazuje Ewelina Kałużna.

Na zmiany w środowisku pracy zwraca uwagę także Marta Tinc, partner, dyrektor HR w firmie doradczej Knight Frank. – Podejście do pracownika i jego roli w firmie w wielu organizacjach nabrało innego znaczenia. Możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej jest niewątpliwie zaletą – potwierdza dyrektor.

Jej zdaniem kluczem jest dziś różnorodność: różni ludzie i różne potrzeby. – Oferując pracownikom różne rozwiązania, nie ograniczamy ich, a wzajemne zaufanie zacieśnia relacje. W pogoni za trendami pamiętajmy, że w naszych firmach pracują osoby przywiązane do swoich stanowisk pracy z ulubionym kwiatkiem na biurku. Są też minimaliści, którym wystarczy wolne biurko i krzesło. A komfort pracy trzeba zapewnić i jednym, i drugim – podkreśla.

Dobrostan pracownika

Marta Tinc zaznacza, że dla większości firm biura są wciąż ważne. – Pojawia się w nich więcej powierzchni do pracy w skupieniu oraz intensywnej pracy zespołowej – mówi. – Przyjście do biura to także możliwość spotkania z innymi pracownikami. Pracodawcy skupili się więc na strefach relaksu, gdzie można swobodnie porozmawiać, czy zjeść posiłek. Nowe biura są nastawione na dobrostan człowieka i budowanie relacji. Wyposażone w nowoczesne systemy gwarantują bezpieczeństwo i komfort pracy.

Bardzo ważna jest lokalizacja biura i szybki dojazd do niego. – Z badania firmy Michael Page wynika, że mimo popularności pracy zdalnej aż sześciu na dziesięciu respondentów, przeglądając ofertę pracy, najpierw zwraca uwagę na adres potencjalnego pracodawcy – mówi dyrektor Tinc.

Pytana o benefity Magdalena Rapacka-Wojdat, dyrektor HR w Globalworth Poland, mówi o dopasowaniu rozwiązań do rzeczywistych potrzeb zatrudnionych. – Wiele firm, w tym nasi najemcy, jak również my jako Globalworth, oferuje rozbudowane pakiety benefitów, m.in. możliwość pracy hybrydowej – mówi dyrektor. Dodaje, że tego właśnie – obok np. opieki medycznej i karty sportowej – oczekują pracownicy.

Nowy model pracy zmienił sposób wykorzystania powierzchni. – Najemcy często zmieniają aranżację biura, adaptując ją do nowych potrzeb pracowników – mówi Magdalena Rapacka-Wojdat. – Wiele firm wynajmujących powierzchnie w naszych biurowcach zdecydowało się też na zakup dodatkowych mebli. Biuro ma być bardziej przytulne i komfortowe. Niektóre firmy pracującym zdalnie zapewniły w ich domach ergonomiczne krzesła czy biurka.

A w biurze pracownicy chcą mieć m.in. sale konferencyjne, strefy relaksu i rozrywki. – Niezmiernie ważna jest lokalizacja biura i udogodnienia w budynku i wokół niego – potwierdza Magdalena Rapacka-Wojdat.

O budowaniu kultury organizacji poprzez biuro mówi Anna Korwin-Kulesza, dyrektor z Globalworth Poland. – To w biurze wzmacnia się więzi społeczne, wymienia się wiedzą, doświadczeniem. Większość osób zmuszonych w pandemii do pracy zdalnej odliczała dni do powrotu do biur, co potwierdzają nasi najemcy – mówi.

Globalworth przygotowuje się do wdrożenia aplikacji ułatwiającej organizację pracy w biurze. – To nie tylko wirtualna karta dostępu w telefonie, ale też wiele innych funkcjonalności – mówi Anna Korwin-Kulesza. – Aplikacja pozwala m.in. na rezerwację miejsca parkingowego, przestrzeni do pracy, sal konferencyjnych. Za jej pomocą otwieramy bramki w lobby, przywołujemy windy.

A Robert Pastuszka, dyrektor w Avison Young, zwraca uwagę na tendencję do zmniejszania powierzchni biurowej, szczególnie przez większe organizacje. Oznacza to często mniejszą liczbę biurek niż pracowników. – W zamian pracodawcy starają się zapewnić pracownikom bardziej przyjazną przestrzeń, która sprzyja powrotowi do biur i przywracaniu rozluźnionych w czasie pandemii relacji – mówi Robert Pastuszka. Jego zdaniem biuro jest wciąż magnesem przyciągającym najlepszych pracowników.

Magdalena Zagrodnik z firmy doradczej Walter Herz zgadza się, że pandemia zmieniła podejście do benefitów i do wynajmu biur, ale też pogłębiła rozdźwięk między oczekiwaniami pracowników i pracodawców.

– Wielu pracowników przywykłych do home office nie chce pracować w biurze. Część pracodawców utrzymuje duże puste biura – mówi. – Przed nimi bardzo trudne decyzje biznesowe, dla wielu firm – jedne z najpoważniejszych w historii. Pracodawcy są zmuszeni prowadzić biznes, nie mając bezpośredniego kontaktu z zespołem. Muszą więc znaleźć sposób, jak integrować pracowników, jak ich rozliczać, jak rozwijać umiejętności, jak motywować, wreszcie – jak zachęcać do powrotu do biura, kiedy twardo obstają przy pracy z domu – wyjaśnia.

Przed pandemią hybrydowy model pracy był rzadkością, rodzajem benefitu oferowanego tylko przez niektórych pracodawców, głównie z sektora prywatnego w największych miastach – mówi Ewelina Kałużna, szefowa zespołu ds. strategicznego doradztwa w zakresie miejsc pracy w spółce biurowej Skanska w CEE i dyrektor zarządzająca przestrzeniami flex w Business Link.

Dziś wiele osób nie wyobraża sobie pełnego powrotu do biura. Home office się przyjął. – Chcemy, by na stałe zagościł w naszym modelu pracy. Jednocześnie doceniliśmy zalety pracy w biurze – podkreśla Ewelina Kałużna. – Chcemy z niej korzystać, łącząc z pracą zdalną – nie tylko w domu, ale w dowolnym miejscu („work from anywhere”) – zaznacza.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Mało nowych biur. Spada wskaźnik pustostanów
Nieruchomości
Mniej życia na parterach
Nieruchomości
Elastyczne biuro bliżej domu
Nieruchomości
Coworki, małe moduły i całe piętra
Nieruchomości
Luka podażowa i wielkie metamorfozy