Organy podatkowe podchodzą do tego dosyć liberalnie. W przywołanej już interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 marca 2009 r. (ILPB3/423-847/08-2/DS) czytamy
, że zasady gospodarki finansowej spółdzielni mieszkaniowej powinny rozstrzygać, czy w odniesieniu do lokali użytkowych finansowanych z funduszu zasobowego stosowane będzie umorzenie wartości tych lokali pomniejszające fundusz zasobowy spółdzielni, czy też będą naliczane odpisy amortyzacyjne w ciężar kosztów działalności, którym te lokale służą. Zatem to sama spółdzielnia decyduje o umorzeniu lub amortyzacji lokali użytkowych finansowanych z funduszu zasobowego. Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 28 kwietnia 2008 r. (IBPB3/423-87/08/PP) stwierdziła, że gdy spółdzielnia posiada budynki, zaliczone do środków trwałych, w których są lokale stanowiące zasoby mieszkaniowe i lokale użytkowe (sklepy, przedszkole, punkty usługowe) oddane w najem lub dzierżawę, to budynki te w części zajętej przez lokale użytkowe mogą być amortyzowane na podstawie przepisów ustawy o CIT.
W żadnej z tych interpretacji, pozwalając na amortyzację lokali użytkowych, organy podatkowe nie pochyliły się nad tym, że lokale te mogą nie stanowić odrębnej nieruchomości. Niestety, w ustawie o CIT nie ma takiej regulacji, jak ta zawarta w art. 22f ust. 4 ustawy o PIT. Przepis ten pozwala na amortyzację części nieruchomości wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej bądź wynajmowanej lub wydzierżawianej. Naszym zdaniem brak w ustawie CIT przepisu pozwalającego na amortyzację części budynku nie przekreśla możliwości amortyzacji lokali użytkowych (z wyjątkiem sfinansowanych wkładami lub służących działalności społeczno-wychowawczej), które nie są odrębnymi nieruchomościami. Spółdzielnie powinny ustalić wartość początkową tych lokali w proporcji do zajmowanej powierzchni w całym budynku. Amortyzacja od tak ustalonej wartości początkowej nie powinna być kwestionowana przez urzędy skarbowe, ponieważ przepisy wprost jej nie zabraniają a możliwość stosowania takiego rozwiązania potwierdzają przywołane interpretacje prawa podatkowego.
Koniecznie podkreślić trzeba, że zdaniem organów podatkowych do zasobów mieszkaniowych są zaliczane obiekty infrastruktury mającej wpływ na budynki mieszkalne, np. kotłownie, drogi osiedlowe itp. Obiekty te nie podlegają zatem amortyzacji. Potwierdzeniem takiego stanowiska jest interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 23 lutego 2009 r. (ITPB3/423-733/08/PS). W tym wypadku nie miałoby znaczenia źródło finansowania (wkłady czy fundusz zasobowy) obiektów infrastruktury mającej wpływ na budynki mieszkalne.
W skład zasobów mieszkaniowych nie wchodzą budynki, lokale, budowle i urządzenia służące działalności społeczno-wychowawczej. Potwierdza to wiele interpretacji organów administracji (np. Urzędu Skarbowego w Parczewie z 11 września 2007 r., PO.2-415-01/07; Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 27 kwietnia 2007 r., ŁUS-II-2-423/22/07/AG), a przede wszystkim treść art. 16c pkt 2 ustawy o CIT, w którym te środki trwałe są wymienione obok budynków, lokali, budowli i urządzeń zaliczanych do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych. Według tego przepisu nie podlegają one amortyzacji, mimo że nie należą do zasobów mieszkaniowych.
Do majątku trwałego spółdzielni służącego tej działalności zalicza się m.in. prowadzone przez spółdzielnie kluby osiedlowe (tak interpretacje: Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 listopada 2008 r., ITPB3/423-470a/08/PS; Urzędu Skarbowego w Kraśniku z 26 czerwca 2007 r., SP-423/14c/07).
Zgodnie z interpretacją generalną prawa podatkowego wydaną przez ministra finansów przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, należy rozumieć:
I. znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak:
- dźwigi osobowe i towarowe,
- aparaty do wymiany ciepła,
- kotłownie i hydrofornie wbudowane,
- klatki schodowe,
- strychy, piwnice, komórki,
- balkony, loggie,
- garaże,
II. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.
- budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np. spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych,
- kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
- osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
III. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:
- zbiorniki-doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,
- rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
- sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
- budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,
- budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.
Marcin Szymankiewicz jest doradcą podatkowym, współpracownikiem Instytutu Laudator
Grzegorz Tomala jest doradcą podatkowym prowadzącym własną kancelarię