-Na balkonie mieszkania, które kupiłem od dewelopera, są źle ułożone płytki. Zgłosiłem to firmie, żądając naprawy. Jednak deweloper odsyła mnie do innej firmy, która rzekomo wykonywała te prace jako podwykonawca. Otrzymałem wszystkie dane kontaktowe i rzeczywiście mogę się z nią skontaktować (taka firma istnieje). Czy jednak deweloper ma prawo do tego, aby nie zająć się tą sprawą osobiście i odsyłać mnie do podwykonawcy
– pyta czytelnik.
Zacznijmy od tego, że stronami umowy o budowę lokalu mieszkalnego są deweloper i konsument. To ich łączy stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika obowiązek wybudowania odpowiedniego mieszkania i udostępnienia go we wskazanym terminie, a z drugiej strony zapłacenia za to odpowiedniego wynagrodzenia (ceny).
Jednocześnie w praktyce bardzo często dochodzi do sytuacji, w której deweloper posiłkuje się innymi przedsiębiorcami przy wykonywaniu takiego zobowiązania. Tzn. wynajmuje podwykonawców, czyli firmy odpowiedzialne za realizację konkretnych zadań, związanych np. z montażem odpowiednich instalacji, czy – jak w tym przypadku – układania płytek balkonowych. Jednak zakładając, że to nie konsument podpisuje z podwykonawcami dodatkowe umowy, ich wybór jest w rękach dewelopera.
Zatem to on ponosi odpowiedzialność za jakość instalacji wykonanych przez firmy zewnętrzne, jeśli zatrudnia je do ich wykonania. Uzasadnienie dla takiego twierdzenia przynosi art. 474 kodeksu cywilnego.