Zmiana lidera w najdrozszych ulicach

Na świecie czynsze pod najbardziej prestiżowymi adresami na sklepy rosną. W Polsce nie jest to zasadą, a w niektórych miejscach ceny spadają

Publikacja: 14.11.2012 00:45

Causeway Bay w Hongkongu jest obecnie najdroższą ulicą handlową świata

Causeway Bay w Hongkongu jest obecnie najdroższą ulicą handlową świata

Foto: AFP

Choć rynek handlowy na świecie rośnie w różnych formatach, to za najbardziej prestiżowe adresy są wciąż uważane ulice handlowe. W ostatnich 11 edycjach rankingu firmy Cushman & Wakefield liderem była nowojorska Piąta Aleja. Jednak po latach jej dominacji nowym liderem została Causeway Bay z Hongkongu, gdzie roczny czynsz za 1 mkw. sklepu wynosi 22,3 tys. euro. Dodatkowo w ciągu ostatniego roku wzrósł aż o 34,9 proc.

Zmiany w czołówce

Piąta Aleja, z wynikiem 21,2 tys. euro za 1 mkw. po wzroście o 11,1, proc., zajęła drugą pozycję, a na trzecią – z piątej zajmowanej rok temu – awansowały Pola Elizejskie w Paryżu, gdzie czynsz wynosi 9,6 tys. euro za 1 mkw. rocznie.

Jak podaje C&W w raporcie, który zostanie oficjalnie ogłoszony jutro podczas targów nieruchomości MAPIC w Cannes, czynsze za najlepsze powierzchnie handlowe na świecie wzrosły średnio o 4,5 proc., a najwyższą, bo 11,6-proc., dynamikę odnotowano w Ameryce Południowej. Wśród 326 głównych ulic handlowych w 62 krajach objętych badaniem czynsze wzrosły w 147 lokalizacjach, a zmniejszyły się tylko w 49 (15 proc.). Dla porównania w 2011 r. czynsze za najlepsze powierzchnie handlowe spadły w 19 proc. badanych lokalizacji.

– Wielu międzynarodowych handlowców będzie nadal koncentrować się na krajach Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Południowej i wykorzystywać możliwości wynikające z nowej podaży nowoczesnej powierzchni oraz stopniowo dojrzewających rynków handlowych. Jednak nowa polityka, której celem jest pobudzanie handlu detalicznego między innymi w Indiach i Chinach, może zmienić dynamikę wzrostu – mówi Martin Mahmuti, analityk z europejskiego działu badań C&W.

Stagnacja w Polsce

Firma podaje w raporcie, że spółki handlowe, zwłaszcza oferujące towary luksusowe, nadal generują popyt na powierzchnie w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach. Trend wzrostowy widoczny jest niemal na całym świecie – w pierwszej dziesiątce czynsze w ujęciu rocznym pozostały na niezmienionym poziomie co w 2011 r. tylko w Tokio oraz Sydney.

W Polsce spektakularnych zwyżek nie widać. Najdroższym handlowym adresem jest nadal warszawski Nowy Świat, gdzie czynsz wynosi 1020 euro za 1 mkw. rocznie. To taki sam wynik jak w 2011 r., dlatego ulica spadła o dwie lokaty, na 43. miejsce. Spośród 12 polskich ulic ujętych w badaniu czynsze w ujęciu rocznym wzrosły tylko w przypadku jednej lokalizacji – al. Niepodległości w Szczecinie. W czterech nie zmieniły się, a w pozostałych siedmiu spadły. Najmocniej (o 6,9 proc.) w Łodzi przy ul. Piotrkowskiej.

Tymczasem we Francji czynsze wzrosły o 14,6 proc., głównie dzięki imponującym dwucyfrowym zwyżkom głównie w lokalizacjach oferujących produkty luksusowe. Z kolei w Wielkiej Brytanii odnotowano wzrost o 6,3 proc., we Włoszech o 5,4 proc., Niemczech o 4,7 proc., Holandii o 4,5 proc., a Hiszpanii o 2 proc.

– Pustostany przy głównych ulicach handlowych w Polsce należą do rzadkości. Najczęściej wynajmowane są lokale na potrzeby restauracji, drogerii czy banków. Wzrost czynszów w Szczecinie związany jest z otwarciem Galerii Kaskada przy al. Niepodległości w drugiej połowie ubiegłego roku, co podniosło atrakcyjność lokalizacji – mówi Katarzyna Michnikowska, starszy konsultant działu wycen i doradztwa C&W.

Dominacja centrów

W Polsce ciągle głównym miejscem na robienie zakupów są centra handlowe, jednak zwyczaje konsumentów powoli się zmieniają, podobnie jak wygląd ulic. W ostatnich latach lekko podupadły, a nowe lokale wynajmowały raczej banki czy restauracje, a nawet sklepy z używaną odzieżą. Jednak na rynku nieruchomości pojawia się coraz więcej firm, zwłaszcza zagranicznych, poszukujących lokali na ulicach handlowych. W branży znane są historie o poszukiwaniach w Warszawie lokali pod butiki marki Chanel oraz Louis Vuitton. W ostatnim przypadku firma zdecydowała się na wejście do domu towarowego vitkAc, lokale zaś, które spodobały się przedstawicielom Chanel, są już wynajęte, a obecni najemcy nie wyrażali zainteresowania ich zamianą na inne. Obrazem ulicy nie interesują się też zupełnie władze miasta, a jedynie spójna i konsekwentnie realizowana strategia rozwoju ulic może spowodować, że będą wyglądały nie tylko jak ich odpowiedniki na zachodzie Europy, ale także u naszych południowych sąsiadów, ze szczególnym wskazaniem na Pragę.

– Obecnie widzimy symptomy nasycenia rynku centrów handlowych – nowo powstające obiekty muszą w większym stopniu niż dotychczas wyróżniać się na tle już istniejących, by przyciągnąć klientów – mówi Zofia Morbiato, prezes Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych.

Dlatego zdaniem analityków ruch handlowy będzie stopniowo rósł także na polskich ulicach handlowych, gdzie przenosić się będą zwłaszcza luksusowe marki. Czasami wystarczy jeden najemca z wystarczająco mocną marką, aby zmienić obraz okolicy. Tak było z warszawskim placem Trzech Krzyży, gdzie kilka lat temu pojawiły się sklepy Burberry oraz Ermenegildo Zegna. Dzisiaj zdecydowaną większość lokali w tej okolicy zajmują marki z wyższej półki, np. Ralph Lauren.

Opinia dla „Rz"

Diana Paszkowska Commercial Director CEE sieci obuwniczej Centro

Polski rynek handlowy, mimo ostatnich trudności gospodarczych, wciąż prężnie się rozwija. Zauważalne jest jednak, iż polski konsument jest coraz bardziej świadomy swoich decyzji zakupowych. Poziom i zasobność portfela potencjalnego odbiorcy w porównaniu z poprzednimi latami prosperity jest znacznie niższa, dlatego dłużej porównuje dostępne oferty i ostrożniej poddaje się sugestiom zakupowym. Stąd istotne jest, aby oprócz atrakcyjnej oferty proponować konsumentom dodatkowe profity w postaci aktywnych promocji, atrakcyjnego wystroju lokalu czy choćby dogodnej lokalizacji. Z końcem roku działać będą w Polsce 52 salony naszej sieci – wszystkie zlokalizowane w centrach handlowych, ale wkrótce do sieci dołączą salony usytuowane przy głównych ulicach handlowych.

Choć rynek handlowy na świecie rośnie w różnych formatach, to za najbardziej prestiżowe adresy są wciąż uważane ulice handlowe. W ostatnich 11 edycjach rankingu firmy Cushman & Wakefield liderem była nowojorska Piąta Aleja. Jednak po latach jej dominacji nowym liderem została Causeway Bay z Hongkongu, gdzie roczny czynsz za 1 mkw. sklepu wynosi 22,3 tys. euro. Dodatkowo w ciągu ostatniego roku wzrósł aż o 34,9 proc.

Zmiany w czołówce

Pozostało 92% artykułu
Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej