NSA orzekł tak po rozpatrzeniu sprawy lokalnych inwestorów, prowadzących działalność gospodarczą niedaleko ruchliwej trasy.
Małżeństwo zwróciło się do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie o wydanie zezwolenia na wjazd na drogę krajową z działki, w celu obsługi komunikacyjnej należącej do nich bezdotykowej myjni samochodowej. Aby zagwarantować sobie jak największe prawdopodobieństwo sukcesu przedstawiło trzy warianty dojazdu.
Organ jednak odmówił im przywileju. W uzasadnieniu stwierdził, iż działka inwestorów przylega do lewej strony drogi krajowej, która zaliczana jest do klasy dróg głównych ruchu przyśpieszonego o symbolu GP, gdzie lokalizowanie zjazdów jest dopuszczalne wyjątkowo, gdy brak jest innej możliwości dojazdu. Natomiast proponowana lokalizacja wyjazdu z działki wzdłuż drogi krajowej, z włączeniem do istniejącego zjazdu na działkę będzie stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa ruchu w obrębie zjazdu na drogę krajową - co ustalono w oparciu o dokumenty.
Dyrekcja wyjaśniła dalej, że na ocenianym odcinku drogi krajowej występuje teren zabudowy miejskiej, gdzie natężenie ruchu jest spore i zgodnie z przeprowadzonym w 2005 roku pomiarem wynosi ponad dziesięć i pół tysiąca pojazdów na dobę. Zatem obsługa komunikacyjna inwestycji wymagałaby budowy zjazdu publicznego - wyjazdu z działki na drogę.
Organ stwierdził, że zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, takie połączenie nie może zostać usytuowane w miejscach zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego oraz powinno być zaprojektowane i wybudowane w sposób odpowiadający wymaganiom wynikającym z jego usytuowania, a w szczególności dostosowane do wymagań bezpieczeństwa ruchu.