Reklama
Rozwiń
Reklama

Wizerunek osób niepełnosprawnych w telewizji

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zwróciła się do nadawców telewizyjnych o promowanie pozytywnego wizerunku osób niepełnosprawnych w mediach.

Publikacja: 12.02.2014 12:11

Prezentowanie społeczeństwu niepełnosprawnych jako osoby zdobywające sukcesy w życiu zawodowym i rod

Prezentowanie społeczeństwu niepełnosprawnych jako osoby zdobywające sukcesy w życiu zawodowym i rodzinnym ma podnieść świadomość i zerwać ze stereotypami

Foto: www.sxc.hu

Rok temu zaczęła w Polsce obowiązywać konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. W związku z rocznicą oraz licznymi apelami KRRiT postanowiła wesprzeć środowisko osób niepełnosprawnych kierując do rozgłośni telewizyjnych prośbę o przedstawianie ludzi z dysfunkcjami jako obywateli pełnoprawnych.

Prezentowanie społeczeństwu niepełnosprawnych jako osoby zdobywające sukcesy w życiu zawodowym i rodzinnym ma podnieść świadomość i zerwać ze stereotypami.

W odpowiedzi na apel Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nadawcy podkreślali, że wizerunek osób niepełnosprawnych w mediach najczęściej jest ukazywany w programach interwencyjnych czy filmach dokumentalnych oraz w przypadku zawodów i igrzysk olimpijskich dla parasportowców.

Rozpowszechnianie wizerunku osób niepełnosprawnych, który podkreśla ich dysfunkcje, a tym samym powielane schematy rodzi sprzeczne wyobrażenia.

KRRiT podzieliła stanowisko nadawców telewizyjnych. Podkreśliła, że audycji o życiu osób niepełnosprawnych jest niewiele, a publikowane ukazują je z perspektywy problemów, nieszczęść i barier. Utwierdziło to w widzach przekonanie o bezradności osób z dysfunkcjami.

Reklama
Reklama

Nieliczne przypadki seriali, teleturniejów czy talent shows w ofercie programowej dominują jednak działalność pozaantenowa nadawców telewizyjnych. Organizowane są koncerty i festiwale przeznaczone dla osób niepełnosprawnych lub im poświęcone. Ponadto nadawcy prowadzą akcje charytatywne i kampanie społeczne oraz udzielają patronat medialny tym wydarzeniom.

Krajowa Rada  z nadzieją przyjęła deklaracje nadawców, którzy zobowiązali się do zwiększania udziału tematyki poświęconej osobom niepełnosprawnym, przy czym podkreśliła silną potrzebę akcentowania ich pozytywnego wizerunku.

Rok temu zaczęła w Polsce obowiązywać konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. W związku z rocznicą oraz licznymi apelami KRRiT postanowiła wesprzeć środowisko osób niepełnosprawnych kierując do rozgłośni telewizyjnych prośbę o przedstawianie ludzi z dysfunkcjami jako obywateli pełnoprawnych.

Prezentowanie społeczeństwu niepełnosprawnych jako osoby zdobywające sukcesy w życiu zawodowym i rodzinnym ma podnieść świadomość i zerwać ze stereotypami.

Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama