Szkoły nauki jazdy i kursanci trafią na cenzurowane

Kierowcy będą lepiej pilnowani. W centralnej bazie znajdą się informacje nie tylko o szkoleniu i egzaminie na prawo jazdy, ale również o tym, jak nowy kierowca radzi sobie na drodze

Aktualizacja: 24.03.2011 03:45 Publikacja: 24.03.2011 02:00

Szkoły nauki jazdy i kursanci trafią na cenzurowane

Foto: ROL

Konsekwencją wprowadzania takich informacji do centralnej bazy będzie lista rankingowa najlepszych i najgorszych szkół nauki jazdy. A to z kolei oznacza, że mogą upaść te mniej skuteczne. Już dziś coraz częściej kandydaci do nauki jazdy przed  wybraniem szkoły interesują się jej wynikami.

Ustawa o kierujących pojazdami

niesie ze sobą jeszcze jedną konsekwencję:

szkoły, które będą źle uczyć, będą częściej kontrolowane.

W ten sposób starosta zmusi je do poprawienia jakości szkolenia albo je zamknie. Tak będzie od 1 stycznia 2013 roku.

Sceptyczne wobec uchwalonej ustawy i wynikających z niej konsekwencji są szkoły nauki jazdy.

Zdaniem ich przedstawicieli dzisiejszy poziom nauczania wcale nie jest niski, a zachowanie na drodze zależy od wielu innych czynników, np. jakości nawierzchni czy warunków atmosferycznych. Są przeciwni rozbudowywaniu bazy o informacje na temat wykroczeń, jakie popełnił kierowca: osoba, która zdała egzamin i otrzymała uprawnienie do prowadzenia pojazdów, jeździ na własną odpowiedzialność.

Dziś koszt kursu nauki jazdy na kategorię B to średnio ok. 1100 zł, choć bywają i tańsze.

Szczegółowe informacje

W rozbudowanej ewidencji kierowców i pojazdów (CPIK) pojawią się informacje o instruktorze, który uczył jeździć kursanta, egzaminatorze, który go egzaminował, i o tym, jak po zdanym egzaminie kierowca jeździ: czy miał wypadki, kolizje (jeśli tak, to jakie) i jakie wykroczenia popełnia.

Wszystko po to, by podnieść jakość szkolenia.

Karta rowerowa

Dokumentem stwierdzającym posiadanie uprawnienia do kierowania rowerem będzie jak dotąd karta rowerowa. Zgodnie z nową ustawą kartę nieodpłatnie, za pisemną zgodą rodzica lub opiekuna, wyda:

- dyrektor szkoły – uczniowi szkoły podstawowej,

- dyrektor wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego lub przedsiębiorca prowadzący ośrodek szkolenia kierowców posiadający poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań.

Karta rowerowa nie jest przeznaczona dla każdego. Będzie ją mogła uzyskać osoba, która:

- osiągnęła wymagany minimalny wiek – dziesięć lat,

- i wykazała się niezbędnymi umiejętnościami odpowiednio: podczas zajęć szkolnych, zajęć prowadzonych przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego lub zajęć prowadzonych przez ośrodek szkolenia kierowców posiadający poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań.

Zajęcia dla uczniów przygotowujących się do ubiegania się o wydanie karty rowerowej będą prowadzić nauczyciele posiadający odpowiednie kwalifikacje.

Dyrektor szkoły będzie mógł zawrzeć porozumienie z wojewódzkim ośrodkiem ruchu drogowego lub ośrodkiem szkolenia kierowców o nieodpłatnym uczestnictwie uczniów w zajęciach organizowanych przez ten ośrodek dla osób ubiegających się o wydanie karty rowerowej.

Co istotne, ośrodek szkolenia kierowców musi posiadać poświadczenie potwierdzające spełnianie dodatkowych wymagań –  oznacza to, że przedsiębiorca prowadzący taki ośrodek będzie musiał zatrudniać wykwalifikowaną kadrę dydaktyczną, w tym m.in. osobę posiadającą przygotowanie pedagogiczne zgodne z  przepisami wydanymi na podstawie Karty nauczyciela, a także dysponować pomocami i środkami dydaktycznymi zapewniającymi prowadzenie szkolenia osób ubiegających się o kartę rowerową zgodnie z obowiązującym programem szkolenia.

Koszty uczestnictwa uczniów w zajęciach będą pokrywane ze środków własnych wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego lub ośrodka szkolenia kierowców. Ośrodki będą też prowadzić zajęcia dla osób ubiegających się o wydanie karty rowerowej, a niebędących uczniami szkoły podstawowej.

Po zakończeniu zajęć umiejętności i wiedzę ucznia szkoły podstawowej sprawdzi nauczyciel posiadający specjalistyczne przeszkolenie z ruchu drogowego organizowane nieodpłatnie w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego, policjant lub policjant w stanie spoczynku posiadający specjalistyczne przeszkolenie z zakresu ruchu drogowego, egzaminator lub instruktor.

Sprawdzian będzie się odbywać w jednostce prowadzącej zajęcia w obecności nauczyciela, rodzica lub opiekuna.

Osoba ubiegająca się o uzyskanie uprawnienia do kierowania motorowerem, pojazdem silnikowym lub uprawnienia do kierowania tramwajem może rozpocząć szkolenie nie wcześniej niż trzy miesiące przed  osiągnięciem minimalnego wieku wymaganego od kierującego pojazdem objętego tym uprawnieniem, a jeżeli osobą tą jest uczeń uczestniczący w zajęciach w szkole, w której podstawa programowa kształcenia w zawodzie przewiduje uzyskanie umiejętności kierowania pojazdem silnikowym, okres ten wynosi 12 miesięcy.

Na czym się uczyć

Nauka jazdy jest prowadzona w aucie odpowiadającym wymaganiom określonym dla danej kategorii prawa jazdy, specjalnie oznakowanym kwadratową tablicą barwy niebieskiej z białą literą „L”, przystosowanym do nauki jazdy.

Samochód taki musi mieć adnotację w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu stawianych przez ustawę wymagań (miejsce po stronie instruktora musi być wyposażone w dodatkowy hamulec). Ale nie tylko. Jeszcze inne wymogi musi spełniać auto do nauki jazdy osoby niepełnosprawnej.

Podczas jazdy osoby ubiegającej się o uzyskanie uprawnienia do kierowania motorowerem, pojazdem silnikowym lub uprawnienia do kierowania tramwajem wobec instruktora stosuje się przepisy dotyczące kierującego pojazdem.

Chodzi głównie o dokumenty wymagane do kierowania pojazdem i używania go oraz zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu. Instruktor nie może też ruszyć w trasę z kursantem, którego stan trzeźwości budzi najmniejsze wątpliwości.

Szkolenie osoby ubiegającej się o uzyskanie prawa jazdy w formie kursu prowadzi ośrodek szkolenia kierowców wpisany do rejestru przedsiębiorców

. W grę może wchodzić także nauka na odległość – z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu.

Ośrodki szkolenia kierowców i inne podmioty prowadzące szkolenie muszą spełniać pewne wymagania. Działalność gospodarcza polegająca na prowadzeniu ośrodka szkolenia kierowców wymaga uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców (prowadzi go właściwy starosta). Na tym jednak nie koniec.

Przedsiębiorca, który się na to zdecyduje, musi wykazać, że posiada infrastrukturę odpowiednią do zakresu prowadzonego szkolenia, tj.: salę wykładową, pomieszczenie biurowe, plac manewrowy oraz pojazd przeznaczony do nauki jazdy.

Ważni są też ludzie. W ośrodku szkolenia kierowców zatrudniony musi być co najmniej jeden instruktor posiadający uprawnienia oraz udokumentowaną trzyletnią praktykę w szkoleniu kandydatów na kierowców pozwalającą na prowadzenie szkolenia w zakresie uzyskiwania uprawnienia do  kierowania pojazdami silnikowymi kategorii prawa jazdy określonej we wniosku.

Potrzebne są także pomoce naukowe – w ośrodku szkolenia kierowców muszą się znaleźć zbiory przepisów ruchu drogowego oraz pomoce dydaktyczne właściwe ze względu na rodzaj prowadzonego szkolenia.

Ina koniec nieodzowna jest także czysta kartoteka karna (chodzi o to, aby przedsiębiorca nie był prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów – dotyczy to osoby fizycznej lub członków organów osoby prawnej).

Prześwietlą ośrodek

Starosta właściwy ze względu na miejsce prowadzenia ośrodka będzie sprawował nadzór nad jakością szkolenia i poziomem kursu dla kandydatów na instruktorów i kandydatów na wykładowców oraz dla instruktorów i wykładowców.

W ramach nadzoru starosta będzie rozpatrywał skargi dotyczące działalności ośrodka szkolenia kierowców, kontrolował jego działalność, wydawał zalecenia pokontrolne i decyzje o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej – prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców.

To starosta będzie mógł także skreślić instruktora lub wykładowcę z ewidencji oraz przygotować analizę i podać do publicznej wiadomości dane o średniej zdawalności osób szkolonych w danym ośrodku

oraz liczbie uwzględnionych skarg złożonych na dany ośrodek.

Wymienionych zadań nie będzie wykonywał sam. Przy  sprawowaniu nadzoru pomogą mu:

- inni starostowie – na których obszarze działania znajduje się infrastruktura ośrodka,

- policja przy kontroli wykonywania praktycznej nauki jazdy prowadzonej poza ośrodkiem szkolenia kierowców oraz

- wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego – w sprawach merytorycznych oraz w przekazywaniu informacji o wynikach egzaminu państwowego uzyskiwanych przez osoby, które ukończyły szkolenie w danym ośrodku szkolenia kierowców.

Jak często będą się odbywać te kontrole? Właściwy starosta będzie zobowiązany do kontroli ośrodka szkolenia co najmniej raz w roku lub w razie nagłej sytuacji.

Jego ingerencja będzie konieczna, kiedy zaniepokoi go statystyka zdawalności osób szkolonych w tym ośrodku lub naruszeń przepisów ruchu drogowego popełnionych przez osoby w nim przeszkolone w ciągu dwóch lat od uzyskania przez te osoby prawa jazdy określonej kategorii.

Kontrola nie ominie ośrodka także w wypadku złożenia skargi na jego działalność. Przepisy dotyczące kontroli wejdą w życie 10 lutego 2012 r.

Minimum na teorię

W przypadku teorii liczba godzin dla jednej kategorii prawa jazdy nie może być mniejsza niż:

- 30 – dla kategorii A, A1, B, B1, T,

- 20 – dla kategorii C, C+E, D, D+E, C1, C1+E, D1, D1+E, B+E.

Czytaj też artykuły:

Czytaj więcej w serwisie:

Prawo drogowe

Zobacz cały poradnik:

Poradniki kierowcy i pieszego » Nowe przepisy dla kierowców 2011

 

 

 

Konsekwencją wprowadzania takich informacji do centralnej bazy będzie lista rankingowa najlepszych i najgorszych szkół nauki jazdy. A to z kolei oznacza, że mogą upaść te mniej skuteczne. Już dziś coraz częściej kandydaci do nauki jazdy przed  wybraniem szkoły interesują się jej wynikami.

Ustawa o kierujących pojazdami

Pozostało 97% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów