Potrzebne są także pomoce naukowe – w ośrodku szkolenia kierowców muszą się znaleźć zbiory przepisów ruchu drogowego oraz pomoce dydaktyczne właściwe ze względu na rodzaj prowadzonego szkolenia.
Ina koniec nieodzowna jest także czysta kartoteka karna (chodzi o to, aby przedsiębiorca nie był prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów – dotyczy to osoby fizycznej lub członków organów osoby prawnej).
Prześwietlą ośrodek
Starosta właściwy ze względu na miejsce prowadzenia ośrodka będzie sprawował nadzór nad jakością szkolenia i poziomem kursu dla kandydatów na instruktorów i kandydatów na wykładowców oraz dla instruktorów i wykładowców.
W ramach nadzoru starosta będzie rozpatrywał skargi dotyczące działalności ośrodka szkolenia kierowców, kontrolował jego działalność, wydawał zalecenia pokontrolne i decyzje o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej – prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców.
To starosta będzie mógł także skreślić instruktora lub wykładowcę z ewidencji oraz przygotować analizę i podać do publicznej wiadomości dane o średniej zdawalności osób szkolonych w danym ośrodku
oraz liczbie uwzględnionych skarg złożonych na dany ośrodek.
Wymienionych zadań nie będzie wykonywał sam. Przy sprawowaniu nadzoru pomogą mu:
- inni starostowie – na których obszarze działania znajduje się infrastruktura ośrodka,
- policja przy kontroli wykonywania praktycznej nauki jazdy prowadzonej poza ośrodkiem szkolenia kierowców oraz
- wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego – w sprawach merytorycznych oraz w przekazywaniu informacji o wynikach egzaminu państwowego uzyskiwanych przez osoby, które ukończyły szkolenie w danym ośrodku szkolenia kierowców.
Jak często będą się odbywać te kontrole? Właściwy starosta będzie zobowiązany do kontroli ośrodka szkolenia co najmniej raz w roku lub w razie nagłej sytuacji.
Jego ingerencja będzie konieczna, kiedy zaniepokoi go statystyka zdawalności osób szkolonych w tym ośrodku lub naruszeń przepisów ruchu drogowego popełnionych przez osoby w nim przeszkolone w ciągu dwóch lat od uzyskania przez te osoby prawa jazdy określonej kategorii.
Kontrola nie ominie ośrodka także w wypadku złożenia skargi na jego działalność. Przepisy dotyczące kontroli wejdą w życie 10 lutego 2012 r.
Minimum na teorię
W przypadku teorii liczba godzin dla jednej kategorii prawa jazdy nie może być mniejsza niż:
- 30 – dla kategorii A, A1, B, B1, T,
- 20 – dla kategorii C, C+E, D, D+E, C1, C1+E, D1, D1+E, B+E.
Czytaj też artykuły:
Czytaj więcej w serwisie:
Prawo drogowe
Zobacz cały poradnik:
Poradniki kierowcy i pieszego » Nowe przepisy dla kierowców 2011