Gdzie i do kogo z wnioskiem

Dodatek można dostać na pół roku. Zanim jednak się go otrzyma, trzeba przejść niełatwą procedurę

Aktualizacja: 18.11.2009 06:58 Publikacja: 18.11.2009 00:29

Gdzie i do kogo z wnioskiem

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Dodatki przyznaje wójt (burmistrz, prezydent miasta). Można się o nie starać w niektórych ośrodkach pomocy społecznej, właściwych ze względu na miejsce zamieszkania zainteresowanego.

Wniosek o dodatek składa się na formularzu. Można go otrzymać w urzędzie miasta (gminnym), mops lub ściągnąć z internetowej strony urzędu. To nie wszystko. Z wnioskiem trzeba iść do zarządcy domu. Ten musi potwierdzić dane o miejscu zamieszkania, ilości osób, nazwie i siedzibie zarządcy domu, tytule prawnym do zajmowanego lokalu, sposobie ogrzewania pomieszczeń i wody, wydatkach za mieszkanie gospodarstw domowych ubiegających się o świadczenie.

Osoba występująca o pomoc wypełnia deklarację o dochodach za ostatnie trzy miesiące (druki dostanie w urzędzie gminy lub w mops).

Właściciele domów jednorodzinnych dołączają do wniosku zaświadczenie wystawione przez starostwo potwierdzające powierzchnię użytkową i wyposażenie techniczne domu, oraz rachunki dotyczące wydatków na utrzymanie domu. Poza tym trzeba dostarczyć dowód, że dochód z trzech miesięcy poprzedzających złożenie wniosku wykazany w deklaracji nie rozmija się z rzeczywistością. Urzędnicy stawiają w tej kwestii różne wymagania, nie zawsze poparte przepisami.

Emeryci i renciści przynoszą odcinki za ostatnie trzy miesiące albo ksero decyzji ZUS o waloryzacji emerytury lub zaświadczenie z ZUS o wysokości emerytury.

Bezrobotny może natomiast przynieść zaświadczenie z urzędu pracy, czy jest zarejestrowany i pobiera zasiłek, pozostali piszą oświadczenie, z czego się utrzymują, lub na czyim są utrzymaniu. Niektóre urzędy chcą kserokopii z książeczki ubezpieczeniowej. Osoby pracujące dostarczają zaświadczenie z pracy o osiąganym dochodzie brutto z trzech miesięcy.

Trzeba liczyć się z tym, że urzędnik, zanim zostanie przyznany dodatek, odwiedzi nas i przeprowadzi wywiad środowiskowy, czy faktycznie ma się kłopoty finansowe.

Często jednak urzędy z tej kontroli rezygnują. Dzieje się tak w zasadzie wtedy, kiedy złożone dokumenty i wniosek nie budzą żadnych zastrzeżeń.

Dodatki przyznaje wójt (burmistrz, prezydent miasta). Można się o nie starać w niektórych ośrodkach pomocy społecznej, właściwych ze względu na miejsce zamieszkania zainteresowanego.

Wniosek o dodatek składa się na formularzu. Można go otrzymać w urzędzie miasta (gminnym), mops lub ściągnąć z internetowej strony urzędu. To nie wszystko. Z wnioskiem trzeba iść do zarządcy domu. Ten musi potwierdzić dane o miejscu zamieszkania, ilości osób, nazwie i siedzibie zarządcy domu, tytule prawnym do zajmowanego lokalu, sposobie ogrzewania pomieszczeń i wody, wydatkach za mieszkanie gospodarstw domowych ubiegających się o świadczenie.

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr