Gdzie i do kogo z wnioskiem

Dodatek można dostać na pół roku. Zanim jednak się go otrzyma, trzeba przejść niełatwą procedurę

Aktualizacja: 18.11.2009 06:58 Publikacja: 18.11.2009 00:29

Gdzie i do kogo z wnioskiem

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Dodatki przyznaje wójt (burmistrz, prezydent miasta). Można się o nie starać w niektórych ośrodkach pomocy społecznej, właściwych ze względu na miejsce zamieszkania zainteresowanego.

Wniosek o dodatek składa się na formularzu. Można go otrzymać w urzędzie miasta (gminnym), mops lub ściągnąć z internetowej strony urzędu. To nie wszystko. Z wnioskiem trzeba iść do zarządcy domu. Ten musi potwierdzić dane o miejscu zamieszkania, ilości osób, nazwie i siedzibie zarządcy domu, tytule prawnym do zajmowanego lokalu, sposobie ogrzewania pomieszczeń i wody, wydatkach za mieszkanie gospodarstw domowych ubiegających się o świadczenie.

Osoba występująca o pomoc wypełnia deklarację o dochodach za ostatnie trzy miesiące (druki dostanie w urzędzie gminy lub w mops).

Właściciele domów jednorodzinnych dołączają do wniosku zaświadczenie wystawione przez starostwo potwierdzające powierzchnię użytkową i wyposażenie techniczne domu, oraz rachunki dotyczące wydatków na utrzymanie domu. Poza tym trzeba dostarczyć dowód, że dochód z trzech miesięcy poprzedzających złożenie wniosku wykazany w deklaracji nie rozmija się z rzeczywistością. Urzędnicy stawiają w tej kwestii różne wymagania, nie zawsze poparte przepisami.

Emeryci i renciści przynoszą odcinki za ostatnie trzy miesiące albo ksero decyzji ZUS o waloryzacji emerytury lub zaświadczenie z ZUS o wysokości emerytury.

Reklama
Reklama

Bezrobotny może natomiast przynieść zaświadczenie z urzędu pracy, czy jest zarejestrowany i pobiera zasiłek, pozostali piszą oświadczenie, z czego się utrzymują, lub na czyim są utrzymaniu. Niektóre urzędy chcą kserokopii z książeczki ubezpieczeniowej. Osoby pracujące dostarczają zaświadczenie z pracy o osiąganym dochodzie brutto z trzech miesięcy.

Trzeba liczyć się z tym, że urzędnik, zanim zostanie przyznany dodatek, odwiedzi nas i przeprowadzi wywiad środowiskowy, czy faktycznie ma się kłopoty finansowe.

Często jednak urzędy z tej kontroli rezygnują. Dzieje się tak w zasadzie wtedy, kiedy złożone dokumenty i wniosek nie budzą żadnych zastrzeżeń.

Dodatki przyznaje wójt (burmistrz, prezydent miasta). Można się o nie starać w niektórych ośrodkach pomocy społecznej, właściwych ze względu na miejsce zamieszkania zainteresowanego.

Wniosek o dodatek składa się na formularzu. Można go otrzymać w urzędzie miasta (gminnym), mops lub ściągnąć z internetowej strony urzędu. To nie wszystko. Z wnioskiem trzeba iść do zarządcy domu. Ten musi potwierdzić dane o miejscu zamieszkania, ilości osób, nazwie i siedzibie zarządcy domu, tytule prawnym do zajmowanego lokalu, sposobie ogrzewania pomieszczeń i wody, wydatkach za mieszkanie gospodarstw domowych ubiegających się o świadczenie.

Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama