Prawo jazdy już nie dożywotnie

Jedną z najważniejszych zmian, jakie przewiduje ustawa, jest wprowadzenie terminowych praw jazdy

Aktualizacja: 24.03.2011 03:49 Publikacja: 24.03.2011 02:00

Prawo jazdy już nie dożywotnie

Foto: Rzeczpospolita

Teraz, jeśli nie ma przeciwwskazań zdrowotnych (głównie wady wzroku), prawo jazdy wydawane jest bezterminowo. Jedynie kierowcy zawodowi muszą przechodzić badania okresowe.

Od stycznia 2013 r. okres ważności praw jazdy w państwach członkowskich Unii Europejskiej będzie wynosić zależnie od kategorii 5, 10 lub 15 lat.

Proponowane okresy ważności prawa jazdy w przypadku kategorii A1, A, B1, B, B+E, a więc na motocykle, czterokołowce (quady) i samochody osobowe, to 15 lat.

Wymagania lub ograniczenia mogą dotyczyć:

• stosowania:

– korekty lub ochrony wzroku,

– korekty słuchu,

– protezy lub szyny ortopedycznej;

• możliwości ograniczonego korzystania z pojazdu;

• konieczności modyfikacji lub dostosowania pojazdu;

• ograniczenia uprawnienia do  kierowania wskazanymi po- jazdami;

• dodatkowego oznakowania pojazdu;

• terminu ważności prawa jazdy.

Okres ważności prawa jazdy określonej kategorii jest przedłużany na wniosek osoby zainteresowanej.

Uwaga! Dzisiejsze prawa jazdy zachowają ważność do stycznia 2033 r.

Wydawanie dokumentów

Ustawa stanowi, że prawo jazdy jest wydawane przez starostę, na wniosek osoby zainteresowanej, za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej.

Bywa, że kierowcy obok krajowego dokumentu chcą też posiadać prawo jazdy międzynarodowe. Wyda je każdy starosta na wniosek osoby zainteresowanej (za opłatą) na podstawie krajowego dokumentu.

Międzynarodowe prawo jazdy jest wydawane na trzy lata, nie dłużej jednak niż na czas ważności krajowych uprawnień.

Kto może się starać

Zanim kandydat na kierowcę dostanie upragniony dokument, musi spełnić kilka formalnych wymagań. Przede wszystkim, osiągnąć wymagany wiek do  kierowania pojazdami odpowiedniej kategorii. Konieczny jest także odpowiedni stan zdrowia – niezbędne są orzeczenia:

lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem i psychologiczne o  braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem (nie dotyczy prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, B+E lub T).

No i na koniec wymagane jest odbycie szkolenia dla danej kategorii i pomyślnie zdany egzamin państwowy.

Prowadzenie auta jest w zasadzie dozwolone dla osób pełnoletnich. Osoby, które nie ukończyły 18 lat, mogą uzyskać prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T za pisemną zgodą rodzica albo opiekuna.

Potrzebne orzeczenie lekarskie

Należy udać się do lekarza uprawnionego do przeprowadzania badań kierowców (kandydatów na kierowców), by uzyskać odpowiednie orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem.

Jeżeli w wyniku badania lekarskiego stwierdzono aktywną formę uzależnienia od alkoholu lub środka działającego podobnie, prawo jazdy osobie tej nie może być wydane.

Prawo jazdy może zawierać ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia kierowcy lub możliwości prowadzenia określonego pojazdu, decyduje o tym lekarz w orzeczeniu lekarskim (np. osoba jest uprawniona do prowadzenia pojazdu, ale tylko w okularach).

Kto nie dostanie

Ustawa o kierujących pojazdami przewiduje także sytuację w której wiadomo, że zainteresowany prawa jazdy nie dostanie. Wymienia się tu osobę:

• u której w wyniku badania lekarskiego stwierdzono aktywną formę uzależnienia od alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu,

• w stosunku do której został orzeczony prawomocnym wyrokiem sądu zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych – w czasie obowiązywania tego zakazu,

• w stosunku do której wydano decyzję o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdami lub zatrzymaniu prawa jazdy – w okresie i zakresie obowiązywania tej decyzji,

• posiadającej inny dokument stwierdzający uprawnienie do  kierowania pojazdem silnikowym,

• która uzyskała za granicą prawo jazdy, a to prawo jazdy zostało zatrzymane lub uprawnienie do kierowania pojazdami zostało cofnięte – w okresie obowiązywania zatrzymania prawa jazdy lub cofnięcia uprawnienia.

Kierujący to nie tylko kierowca

Kierującym pojazdem – kierowcą może być osoba, która osiągnęła wymagany wiek i jest sprawna pod względem fizycznym i psychicznym oraz spełnia jeden z trzech warunków.

Po pierwsze, posiada umiejętność kierowania pojazdem w sposób niezagrażający bezpieczeństwu, nieutrudniający ruchu drogowego i nienarażający kogokolwiek na szkodę oraz odpowiedni dokument stwierdzający posiadanie uprawnienia do kierowania pojazdem.

Po drugie, odbywa w ramach szkolenia naukę jazdy. I po trzecie – zdaje egzamin państwowy.

Kierowca może posiadać tylko jedno ważne prawo jazdy. Nie dotyczy to międzynarodowego dokumentu prawa jazdy.

Nowe kategorie

Ustawa o kierujących pojazdami koryguje i uzupełnia dotychczasowy katalog kategorii praw jazdy. I tak od 1 stycznia 2013 r. potrzebna będzie:

• kategoria AM

do kierowania:

– motorowerem,

– czterokołowcem lekkim;

• kategoria A1

do kierowania:

– motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,

– motocyklem trójkołowym o  mocy nieprzekraczającej 15 kW,

– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM (motorowerem i czterokołowcem);

• kategoria A2

dla kierujących:

– motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,

– motocyklem trójkołowym o  mocy nieprzekraczającej 15 kW,

– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

kategoria A

do kierowania:

– motocyklem,

– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

• kategoria B1

dla kierujących:

– czterokołowcem,

– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

• kategoria B

do kierowania:

– pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,

– zespołem takich pojazdów oraz z przyczepy lekkiej,

– zespołem ww. pojazdów oraz z przyczepy złożonym z innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza  4250 kg

– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

• kategoria C1

do kierowania:

– pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t, z wyjątkiem autobusu,

– zespołem pojazdów złożonym z ww. pojazdów oraz z przyczepy lekkiej,

– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

• kategoria C

dla kierujących:

– pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu,

– zespołem złożonym z takich pojazdów oraz z przyczepy lekkiej,

– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

• kategoria D1

dla kierujących:

– autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, o długości nieprzekraczającej 8 m,

– zespołem pojazdów złożonym z takiego autobusu oraz z przyczepy lekkiej,

– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

• kategoria D

do kierowania:

– autobusem,

– zespołem pojazdów złożonym z autobusu oraz z przyczepy lekkiej,

– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

• kategoria T

dla kierujących:

– ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym,

– zespołem pojazdów złożonym z ciągnika rolniczego z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami),

– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

• kategoria B+E, C+E lub D+

E dla kierujących:

– pojazdem określonym odpowiednio w prawie jazdy kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą (przyczepami), przy czym  w zakresie kategorii B+E  dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy nie może przekraczać 3,5 t;

• kategoria C1+E

do kierowania:

– zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii C1 i przyczepy;

• kategoria D1+E

do kierowania:

– zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii D1 i przyczepy;

• kategoria B i C1+E, B i D1+E, B i C+E lub B i D+E

dla kierujących:

– zespołem pojazdów określonym w prawie jazdy kategorii B+E;

• kategoria C+E i D

do kierowania:

– zespołem pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii D+E.

Minimalny wiek, aby jeździć

Ustawa o kierujących pojazdami daje szansę 14-latkom na kierowanie pojazdami określonymi w prawie jazdy kategorii AM. 16 lat to wiek wymagany dla kategorii A1, B1 i T. I dalej trzeba mieć:

– 18 lat

– aby prowadzić pojazdy określone w prawie jazdy kategorii A2, B, B+E, C1 i C1+E;

– 20 lat

– dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A, jeżeli osoba co najmniej od dwóch lat posiada prawo jazdy kategorii A2;

– 21 lat

– dla motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW, jeżeli osoba posiada prawo jazdy kategorii A;

– 21 lat

– dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii C, C+E, D1 i D1+EĘ;

– 24 lata

– dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A jeżeli osoba nie posiadała co najmniej przez dwa lata prawa jazdy kategorii A2;

– 21 lat

– dla tramwaju;

– 15 lat

– dla pojazdu zaprzęgowego;

– 10 lat

– dla roweru;

– 17 lat

– dla roweru wieloosobowego lub przewożącego inną osobę;

– 13 lat

– dla jadącego po jezdni wózka inwalidzkiego;

– 21 lat

– dla kolejki turystycznej.

Uwaga!

Ubiegający się o prawo jazdy do kierowania motorowerem, pojazdami silnikowymi lub tramwajem może przystąpić do egzaminu państwowego nie wcześniej niż miesiąc przed  osiągnięciem minimalnego wieku.

Motocykle nie dla 18-latków

Od 1 stycznia 2013 r. powstaje zupełnie nowa kategoria praw jazdy – A2, uprawniająca do prowadzenia motocykli o mocy do 35 kW (42 KM), w  których stosunek mocy do  masy nie przekracza 0,2 kW/kg. Takie prawo jazdy będziemy mogli uzyskać w wieku 18 lat.

Po dwóch latach od jego wydania będziemy mogli ubiegać się również o prawo jazdy kategorii A, czyli na wszystkie motocykle. Bez dokumentu kategorii A2 będzie ono dostępne dopiero od 24. roku życia.

Kolejną nowością będzie kategoria AM, która zastąpi dotychczasową kartę motorowerową. Jest ona przeznaczona dla osób po 14. roku życia i będzie uprawniać do prowadzenia motorowerów i skuterów oraz quadów o pojemności silnika do  50 cm

3

. Jeśli już posiadamy kartę motorowerową, zachowa ona ważność, aż ukończymy 18 lat.

Bezpieczniej z quadem

Od początku 2013 r. skończy się też beztroska i niebezpieczna jazda quadem. Pojawia się bowiem nowa kategoria prawa jazdy – AM, bez której nie można będzie prowadzić lekkiego czterokołowca.

– Każdy, kto rusza w trasę, powinien mieć pojęcie o przepisach ruchu drogowego. Inaczej jest zagrożeniem nie tylko dla siebie, ale i dla innych – uzasadniali zmianę autorzy projektu.

Problem jest spory, bowiem takich pojazdów jest na drogach coraz więcej, choć królują głównie w lasach.

Wprowadzenie jednolitych zasad korzystania z takich pojazdów jest konieczne. Stąd obowiązkowy kurs w ośrodku szkolenia kierowców i egzamin w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego.

Pomyślnie zdany oznacza uzyskanie kategorii AM. Starać się o nią będzie mogła młodzież po  ukończeniu 14. roku życia.

Jeździć quadem będzie można tylko w kasku. Autorzy ustawy o  kierujących pojazdami chcieli, by każdy kierowca quada poruszał się także w kamizelce odblaskowej. Na razie jednak takiego obowiązku nie ma.

Tak rzecz się ma w przypadku czterokołowców lekkich. Coraz więcej na rynku jest jednak większych i cięższych. Do prowadzenia dużego quada będzie wymagana przynajmniej kategoria B1. O taką można się starać po ukończeniu 16 lat.

Dzisiejsze prawo budziło wiele wątpliwości, czy kodeks drogowy reguluje poruszanie się quadem czy nie. Problem polegał na zakwalifikowaniu pojazdu. Jedni traktowali go jak motocykl, inni jako mały samochód, a jeszcze inni nie rejestrowali go wcale.

Dzięki nowym przepisom wszystko ma być jasne. Quady zostały w nich ujęte jako czterokołowiec i czterokołowiec lekki. Pierwszy to pojazd samochodowy przeznaczony do  przewozu osób lub ładunków. Masa pierwszego nie może przekraczać 400 kg, a drugiego  550 kg. Czterokołowiec lekki to z kolei pojazd, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h i masę do  350 kg.

Czytaj też artykuły:

Czytaj więcej w serwisie:

Prawo drogowe

Zobacz cały poradnik:

Poradniki kierowcy i pieszego » Nowe przepisy dla kierowców 2011

 

 

 

Teraz, jeśli nie ma przeciwwskazań zdrowotnych (głównie wady wzroku), prawo jazdy wydawane jest bezterminowo. Jedynie kierowcy zawodowi muszą przechodzić badania okresowe.

Od stycznia 2013 r. okres ważności praw jazdy w państwach członkowskich Unii Europejskiej będzie wynosić zależnie od kategorii 5, 10 lub 15 lat.

Pozostało 98% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów