Po pierwsze, posiada umiejętność kierowania pojazdem w sposób niezagrażający bezpieczeństwu, nieutrudniający ruchu drogowego i nienarażający kogokolwiek na szkodę oraz odpowiedni dokument stwierdzający posiadanie uprawnienia do kierowania pojazdem.
Po drugie, odbywa w ramach szkolenia naukę jazdy. I po trzecie – zdaje egzamin państwowy.
Kierowca może posiadać tylko jedno ważne prawo jazdy. Nie dotyczy to międzynarodowego dokumentu prawa jazdy.
Nowe kategorie
Ustawa o kierujących pojazdami koryguje i uzupełnia dotychczasowy katalog kategorii praw jazdy. I tak od 1 stycznia 2013 r. potrzebna będzie:
• kategoria AM
do kierowania:
– motorowerem,
– czterokołowcem lekkim;
• kategoria A1
do kierowania:
– motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
– motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM (motorowerem i czterokołowcem);
• kategoria A2
dla kierujących:
– motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
– motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
kategoria A
do kierowania:
– motocyklem,
– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
• kategoria B1
dla kierujących:
– czterokołowcem,
– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
• kategoria B
do kierowania:
– pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,
– zespołem takich pojazdów oraz z przyczepy lekkiej,
– zespołem ww. pojazdów oraz z przyczepy złożonym z innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg
– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
• kategoria C1
do kierowania:
– pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t, z wyjątkiem autobusu,
– zespołem pojazdów złożonym z ww. pojazdów oraz z przyczepy lekkiej,
– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
• kategoria C
dla kierujących:
– pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu,
– zespołem złożonym z takich pojazdów oraz z przyczepy lekkiej,
– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
• kategoria D1
dla kierujących:
– autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, o długości nieprzekraczającej 8 m,
– zespołem pojazdów złożonym z takiego autobusu oraz z przyczepy lekkiej,
– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
• kategoria D
do kierowania:
– autobusem,
– zespołem pojazdów złożonym z autobusu oraz z przyczepy lekkiej,
– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
• kategoria T
dla kierujących:
– ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym,
– zespołem pojazdów złożonym z ciągnika rolniczego z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami),
– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
• kategoria B+E, C+E lub D+
E dla kierujących:
– pojazdem określonym odpowiednio w prawie jazdy kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą (przyczepami), przy czym w zakresie kategorii B+E dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy nie może przekraczać 3,5 t;
• kategoria C1+E
do kierowania:
– zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii C1 i przyczepy;
• kategoria D1+E
do kierowania:
– zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii D1 i przyczepy;
• kategoria B i C1+E, B i D1+E, B i C+E lub B i D+E
dla kierujących:
– zespołem pojazdów określonym w prawie jazdy kategorii B+E;
• kategoria C+E i D
do kierowania:
– zespołem pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii D+E.
Minimalny wiek, aby jeździć
Ustawa o kierujących pojazdami daje szansę 14-latkom na kierowanie pojazdami określonymi w prawie jazdy kategorii AM. 16 lat to wiek wymagany dla kategorii A1, B1 i T. I dalej trzeba mieć:
– 18 lat
– aby prowadzić pojazdy określone w prawie jazdy kategorii A2, B, B+E, C1 i C1+E;
– 20 lat
– dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A, jeżeli osoba co najmniej od dwóch lat posiada prawo jazdy kategorii A2;
– 21 lat
– dla motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW, jeżeli osoba posiada prawo jazdy kategorii A;
– 21 lat
– dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii C, C+E, D1 i D1+EĘ;
– 24 lata
– dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A jeżeli osoba nie posiadała co najmniej przez dwa lata prawa jazdy kategorii A2;
– 21 lat
– dla tramwaju;
– 15 lat
– dla pojazdu zaprzęgowego;
– 10 lat
– dla roweru;
– 17 lat
– dla roweru wieloosobowego lub przewożącego inną osobę;
– 13 lat
– dla jadącego po jezdni wózka inwalidzkiego;
– 21 lat
– dla kolejki turystycznej.
Uwaga!
Ubiegający się o prawo jazdy do kierowania motorowerem, pojazdami silnikowymi lub tramwajem może przystąpić do egzaminu państwowego nie wcześniej niż miesiąc przed osiągnięciem minimalnego wieku.
Motocykle nie dla 18-latków
Od 1 stycznia 2013 r. powstaje zupełnie nowa kategoria praw jazdy – A2, uprawniająca do prowadzenia motocykli o mocy do 35 kW (42 KM), w których stosunek mocy do masy nie przekracza 0,2 kW/kg. Takie prawo jazdy będziemy mogli uzyskać w wieku 18 lat.
Po dwóch latach od jego wydania będziemy mogli ubiegać się również o prawo jazdy kategorii A, czyli na wszystkie motocykle. Bez dokumentu kategorii A2 będzie ono dostępne dopiero od 24. roku życia.
Kolejną nowością będzie kategoria AM, która zastąpi dotychczasową kartę motorowerową. Jest ona przeznaczona dla osób po 14. roku życia i będzie uprawniać do prowadzenia motorowerów i skuterów oraz quadów o pojemności silnika do 50 cm
3
. Jeśli już posiadamy kartę motorowerową, zachowa ona ważność, aż ukończymy 18 lat.
Bezpieczniej z quadem
Od początku 2013 r. skończy się też beztroska i niebezpieczna jazda quadem. Pojawia się bowiem nowa kategoria prawa jazdy – AM, bez której nie można będzie prowadzić lekkiego czterokołowca.
– Każdy, kto rusza w trasę, powinien mieć pojęcie o przepisach ruchu drogowego. Inaczej jest zagrożeniem nie tylko dla siebie, ale i dla innych – uzasadniali zmianę autorzy projektu.
Problem jest spory, bowiem takich pojazdów jest na drogach coraz więcej, choć królują głównie w lasach.
Wprowadzenie jednolitych zasad korzystania z takich pojazdów jest konieczne. Stąd obowiązkowy kurs w ośrodku szkolenia kierowców i egzamin w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego.
Pomyślnie zdany oznacza uzyskanie kategorii AM. Starać się o nią będzie mogła młodzież po ukończeniu 14. roku życia.
Jeździć quadem będzie można tylko w kasku. Autorzy ustawy o kierujących pojazdami chcieli, by każdy kierowca quada poruszał się także w kamizelce odblaskowej. Na razie jednak takiego obowiązku nie ma.
Tak rzecz się ma w przypadku czterokołowców lekkich. Coraz więcej na rynku jest jednak większych i cięższych. Do prowadzenia dużego quada będzie wymagana przynajmniej kategoria B1. O taką można się starać po ukończeniu 16 lat.
Dzisiejsze prawo budziło wiele wątpliwości, czy kodeks drogowy reguluje poruszanie się quadem czy nie. Problem polegał na zakwalifikowaniu pojazdu. Jedni traktowali go jak motocykl, inni jako mały samochód, a jeszcze inni nie rejestrowali go wcale.
Dzięki nowym przepisom wszystko ma być jasne. Quady zostały w nich ujęte jako czterokołowiec i czterokołowiec lekki. Pierwszy to pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków. Masa pierwszego nie może przekraczać 400 kg, a drugiego 550 kg. Czterokołowiec lekki to z kolei pojazd, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h i masę do 350 kg.
Czytaj też artykuły:
Czytaj więcej w serwisie:
Prawo drogowe
Zobacz cały poradnik:
Poradniki kierowcy i pieszego » Nowe przepisy dla kierowców 2011