Niezależnie od przekazanych zastrzeżeń, po powrocie do kraju mamy jeszcze prawo do reklamacji. Z jej przygotowaniem też nie powinniśmy zwlekać, choć w tym przypadku przepisy dają nam nieco więcej czasu. Na jej sporządzenie mamy nie więcej niż 30 dni. Czas ten liczy się od dnia zakończenia imprezy.
Jak przygotować taką reklamację? Koniecznie na piśmie. Podajmy w niej wszystkie niedociągnięcia, jakie zauważyliśmy w czasie wyjazdu. Powinniśmy też udokumentować wadliwość reklamowanych świadczeń. Dzięki temu mamy większe szanse na pozytywne ustosunkowanie się do naszych zastrzeżeń. Dobrze zatem aby – jeszcze w trakcie wyjazdu – zrobić zdjęcia (gdy np. widok z hotelowego balkonu jest inny niż ten, o którym zapewniało nas biuro i który pokazywało nam na folderach). Mogą przydać się również nagrania a nawet zeznania świadków.
W reklamacji określmy również swoje żądania. Biuro podróży (lub inny organizator wyjazdu) musi bowiem wiedzieć, czego się domagamy i jakie odszkodowanie może wynagrodzić szkody poniesione w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy. Pamiętajmy przy tym, że za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania organizator imprezy turystycznej odpowiada do dwukrotności jej ceny.
Oczywiście tylko wtedy, gdy taką klauzulę zamieścił w umowie (mówi o tym art. 11b ust. 3 ustawy o usługach turystycznych). Jeżeli tego nie zrobił, to ta maksymalna wysokość nie obowiązuje. A to oznacza, że jego odpowiedzialność jest nieograniczona. Zanim zatem wpiszemy w reklamacji czego się domagamy, zajrzyjmy do umowy aby sprawdzić, czy znalazła się w niej klauzula ograniczająca odpowiedzialność organizatora.
W praktyce często do określania kwoty odszkodowania stosuje się tzw. tabelę frankfurcką. Jest to dokument opracowany na zlecenie Izby Cywilnej Sądu Krajowego w Niemczech i choć w Polsce nie obowiązuje, to z pewnością może być pomocny w formułowaniu żądań. Dzieli się on na cztery działy, w których wyliczone zostały niedociągnięcia związane z noclegiem, wyżywieniem, transportem i pozostałe typowe rozbieżności z ofertami biur. W każdym z działów podana jest procentowa propozycja obniżenia ceny imprezy (w zależności od uchybienia).