Jutro ruszają cyfrowe stacje Telewizji Polskiej

Ruszają pierwsze darmowe stacje cyfrowe publicznego nadawcy. Koszty techniczne dla Telewizji Polskiej związane z tym procesem wynieść mogą w ciągu dziesięciu lat prawie miliard złotych

Publikacja: 26.10.2010 03:01

Joanna Brodzik w serialu TVP "Miłość nad rozlewiskiem"

Joanna Brodzik w serialu TVP "Miłość nad rozlewiskiem"

Foto: PAT

Już jutro 7,1 mln Polaków mieszkających w województwach: mazowieckim, pomorskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim, tak jak dziś odbiera z anteny na dachu TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, Polsat, TV Puls czy TV 4, po kupieniu odpowiedniego telewizora lub dekodera będzie mogło trzy pierwsze stacje oraz TVP Kultura i TVP Historia bezpłatnie odbierać o jakości cyfrowej.

Niedługo mają dołączyć do nich kolejne kanały, w przyszłości także w wysokiej rozdzielczości (HD). – Cyfrowa jakość oznacza większy komfort dla widza, jakość obrazu niezależną od zjawisk pogodowych – mówi Andrzej Kaźmierski, wicedyrektor Ośrodka TVP Technologie. W przyszłości dzięki cyfrowemu nadawaniu na wielu obszarach możliwe będzie odbieranie telewizji w odbiornikach przenośnych, a kiedyś pewnie także w komórkach.

TVP zacznie niedługo informować w TVP Info, na czym cały proces polega i z czego wynika. Do odbierania cyfrowych kanałów należy mieć telewizor, który obsługuje standardy MPEG-4 i Dolby Digital Plus, lub dekoder. W ciągu najbliższych lat (pierwotnie mowa była o połowie 2013 roku) Polska wzorem innych krajów całkowicie przejdzie na cyfrowe nadawanie stacji odbieranych dziś za darmo właśnie przez "zwykłą" antenę dachową lub w domu. Powinniśmy to zrobić jak najszybciej, bo w 2015 roku analogowe częstotliwości przestaną być chronione i sygnał mógłby być wielu miejscach zakłócany.

Pod koniec kwietnia 2014 roku cyfrowe stacje TVP mają docierać do 98 proc. Polaków. 6 grudnia ruszy wśród nich kolejna – TVP Seriale. – Oprócz tego mamy w planach dwa inne projekty jeden z nich, współtworzy Andrzej Fidyk (znany dokumentalista) – mówi Iwona Bocian-Zaciewska, pełnomocnik zarządu TVP ds. kanałów tematycznych. Docelowo Telewizja Polska chce mieć w pakietach naziemnej telewizji cyfrowej dziesięć miejsc na nadawanie swoich stacji standardowej rozdzielczości, a potem przejść na nadawanie części z nich w HD. – Chcielibyśmy też nadawać w tej technologii relacje sportowe z wydarzeń w 2012 roku – zapowiedział Włodzimierz Ławniczak, p.o. prezes TVP.

Cały proces będzie TVP słono kosztować. – Obecne przejściowe nadawanie analogowe i równoległe cyfrowe oznacza dla nas większe koszty nadawania sygnału – mówi Ławniczak.

Gdyby TVP nadawała aż w dziesięciu cyfrowych stacjach (na razie ma pozwolenia na siedem), łączna wartość jej dziesięcioletniej umowy z TP Emitelem, który obsługuje proces technicznie, wynosiłaby ponad 900 mln zł. Koszt stworzenia nowej stacji to kilka milionów złotych, do tego trzeba inwestować w programy.

W ramach cyfrowej telewizji naziemnej w Warszawie, Raszynie, Śremie, Zielonej Górze i Żaganiu ruszyły już stacje nadawców prywatnych: TVN, Polsat, TV Puls i TV 4, do których w ciągu najbliższych miesięcy dołączą TVN 7, Polsat Sport News, nowy rozrywkowy kanał TV Puls i nowa stacja właściciela TV 4.

Już jutro 7,1 mln Polaków mieszkających w województwach: mazowieckim, pomorskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim, tak jak dziś odbiera z anteny na dachu TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, Polsat, TV Puls czy TV 4, po kupieniu odpowiedniego telewizora lub dekodera będzie mogło trzy pierwsze stacje oraz TVP Kultura i TVP Historia bezpłatnie odbierać o jakości cyfrowej.

Niedługo mają dołączyć do nich kolejne kanały, w przyszłości także w wysokiej rozdzielczości (HD). – Cyfrowa jakość oznacza większy komfort dla widza, jakość obrazu niezależną od zjawisk pogodowych – mówi Andrzej Kaźmierski, wicedyrektor Ośrodka TVP Technologie. W przyszłości dzięki cyfrowemu nadawaniu na wielu obszarach możliwe będzie odbieranie telewizji w odbiornikach przenośnych, a kiedyś pewnie także w komórkach.

Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych