Krajowa Rada szuka pomysłu na cyfrową telewizję

Chodzi o ten pakiet siedmiu cyfrowych kanałów, który miał zostać uruchomiony jako pierwszy, a do dziś nie działa z powodu problemów proceduralnych

Publikacja: 27.10.2010 07:06

Przejściowo ma na nim nadawać TVP (trzy swoje kanały: TVP1, TVP2 i TVP Info) oraz - nieprzejściowo - nowi gracze na rynku naziemnej telewizji (w ramach konsultacji chęć stworzenia kanałów do tego pakietu kanałów zgłosiły np. ATM Grupa, operatorzy kablowi czy Kino Polska).

Problemem jest jednak w przypadku tego pakietu zagrożenie patem proceduralnym, który już raz uniemożliwił start pierwszego pakietu na początku całego procesu. Polskie prawo nie przewiduje bowiem wybierania odpowiedzialnego za dosył stacji technicznego operatora wspólnie przez spółkę taką jak TVP (obowiązuje ją ustawa o zamówieniach publicznych) i firmy prywatne.

- Przyzwyczailiśmy się już, że termin wyłączenia analogowego nadawania naziemnego w Polsce w 2012 roku sugerowanym przez Unię Europejską jest nierealny, nieaktualny jest też plan opracowany przez międzyresortowy zespół ds. cyfryzacji - mówił Witold Graboś z KRRiT.

Jak dodaje, trzeci cyfrowy pakiet kanałów zwierający wyłącznie stacje TVP właśnie rusza, działa już też w części drugi pakiet z kanałami TVN, Polsatu, TV Puls i TV4.

- Istotą problemu jest teraz zagospodarowanie tzw. pierwszego multipleksu - dodaje Graboś.

Dlatego zespół ekspertów zebrany przez Radę opracował scenariusze postępowania w takiej sytuacji, które wyśle teraz m.in. do Urzędu Komunikacji Elektronicznej i zajmującego się strategią cyfryzacyjną resortu infrastruktury. Do zespołu należą m.in. Zbigniew Piechal (doradca zarządu TVP), Andrzej Kaźmierski (wicedyrektor Ośrodka TVP Technologie), Wojciech Dziomdziora (radca prawny) i Krystyna Rosłan-Kuhn (ekspert rynku telewizyjnego, dyrektor generalna Polskiej Izby Radiodyfuzji Cyfrowej).

Zdaniem ekspertów najszybszym rozwiązaniem byłoby, gdyby TVP wybrała operatora pierwszego multipleksu sama (nie przeprowadzając przetargu, a tylko podpisując aneks dotyczący pierwszego multipleksu do zawartej w związku z obsługą trzeciego multipleksu umowę z Emitelem) po czym Krajowa Rada w drodze konkursów dobrałaby z rynku do kompletu w cyfrowym pakiecie cztery stacje komercyjne, których właściciele musieliby się wtedy zgodzić na operatora wybranego przez TVP. Gdyby taka opcja została przyjęta przez UKE i MI, w ciągu 2,5-3 miesięcy udałoby się uruchomić kolejny pakiet kanałów.

- To nie jest rozwiązanie idealne, podstawy prawne mocno ograniczały nam możliwości, jesteśmy jednak przekonani, że to rozwiązanie najlepsze, bo ten proces nie może się zatrzymać na dyskusjach, skoro już ruszył, musi trwać - mówił Dziomdziora.

Nierozstrzygnięta zostaje kwestia, czy TVP, która ma tzw. trzecim multipleksie, przyznane miejsca na siedem swoich stacji, na stałe zachowa także trzy miejsca na cyfrowe staje na pierwszym, czy też będzie je tam nadawać tylko do czasu rozpoczęcia wyłączenia nadawania analogowego (połowa 2013 roku). TVP chciałaby zachować wszystkie dziesięć miejsc.

Podobnie jak TVP, KRRiT chce też, by do czasu Euro 2012 TVP przygotowała pomysł na kanał, który nadawałby naziemnie relacje z tego wydarzenia w wysokiej rozdzielczości (HD). - Byłby w tym też element promowania cyfryzacji telewizji - uważa Graboś.

Przejściowo ma na nim nadawać TVP (trzy swoje kanały: TVP1, TVP2 i TVP Info) oraz - nieprzejściowo - nowi gracze na rynku naziemnej telewizji (w ramach konsultacji chęć stworzenia kanałów do tego pakietu kanałów zgłosiły np. ATM Grupa, operatorzy kablowi czy Kino Polska).

Problemem jest jednak w przypadku tego pakietu zagrożenie patem proceduralnym, który już raz uniemożliwił start pierwszego pakietu na początku całego procesu. Polskie prawo nie przewiduje bowiem wybierania odpowiedzialnego za dosył stacji technicznego operatora wspólnie przez spółkę taką jak TVP (obowiązuje ją ustawa o zamówieniach publicznych) i firmy prywatne.

Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych