Wydatki na reklamę rosnąć będą o ponad 10 proc. rocznie

W najbliższych latach wydatki będą rosły w tempie ponad 10 proc. rocznie

Publikacja: 12.11.2010 23:55

Analitycy są przekonani, że Internet nie zagrozi pozycji płatnych platform cyfrowych, w tym kablówek

Analitycy są przekonani, że Internet nie zagrozi pozycji płatnych platform cyfrowych, w tym kablówek.

Foto: Rzeczpospolita

Wydatki na reklamę w Polsce w 2010 r. wyniosą 7,58 mld zł i będą o 6 proc. wyższe niż w 2009 r. W kolejnych latach wzrost przekroczy 10 proc. rocznie – uważają analitycy biura maklerskiego Credit Suisse. Takie szacunki przedstawili w raporcie.

Ich zdaniem w przyszłym roku najważniejsze sektory medialne odnotują łącznie wpływy o 11 proc. wyższe niż w 2010 r., czyli 8,39 mld zł. W 2012 r. przychody mają przekroczyć 9 mld zł i wynieść 9,25 mld zł.

Rynek kapitałowy, w tym warszawska giełda, nie spodziewa się, że zwyżki będą tak duże. Zdaniem analityków w wycenach firm medialnych notowanych na giełdzie uwzględniany jest raczej niski, jednocyfrowy wzrost rynku reklamowego w kolejnych latach.

Analitycy Credit Suisse uważają, że wzrost PKB w Polsce wyniesie w 2011 r. 3,6 proc., będą go wspierać znaczące inwestycje. Rynek reklamy już w I połowie 2010 r. wykazywał pierwsze symptomy odbudowy po trudnym 2009 r.

W dłuższej niż dwuletnia perspektywie rynek reklamy w Polsce powinna cechować większa niż dotąd stabilność. W przeliczeniu na głowę wydatki reklamodawców są u nas dużo niższe niż w krajach Europy Zachodniej. Specjaliści Credit Suisse sądzą, że dogonimy takie kraje jak Hiszpania za dziesięć lat.

W latach 2011 – 2012 najszybciej mają rosnąć wydatki na reklamę telewizyjną i internetową. W telewizji wpływy będą przyrastać o 0,5 mld zł rocznie – w 2011 r. wyniosą 4 mld zł, a rok później 4,48 mld zł. Rynek reklamy internetowej ma osiągnąć wartość 1,25 mld zł w przyszłym roku, a 1,79 mld zł rok później.

Najsłabsze perspektywy mają – zdaniem Credit Suisse – gazety codzienne. Ich wpływy będą spadać: z 766 mln zł w 2010 r. do 618 mln zł w 2015 r.

Przygotowując prognozy dla rynku telewizyjnego, specjaliści założyli, że nie będzie dużych zmian regulacyjnych na polskim rynku, a ewentualne zmiany w podziale tortu będą wynikać przede wszystkim z wchodzących do Polski nowych kanałów tematycznych.

Założyli też, że rynek dystrybucji telewizyjnej nie zmieni się w nadchodzących latach, mimo cyfryzacji telewizji naziemnej. Autorzy raportu uważają, że dominujący udział w rynku płatnej telewizji (85 proc.) zachowają platformy cyfrowe, w tym satelitarne, z Cyfrowym Polsatem na pierwszym miejscu i „n” na drugim (do 2015 r. ma ona wyprzedzić pod względem liczby klientów Cyfrę+).

Credit Suisse prognozuje, że do końca 2015 r. platformy satelitarne zdobędą 1 mln nowych klientów i osiągną wówczas 7,6 mln abonentów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki:

[mail=u.zielinska@rp.pl]u.zielinska@rp.pl[/mail]

Wydatki na reklamę w Polsce w 2010 r. wyniosą 7,58 mld zł i będą o 6 proc. wyższe niż w 2009 r. W kolejnych latach wzrost przekroczy 10 proc. rocznie – uważają analitycy biura maklerskiego Credit Suisse. Takie szacunki przedstawili w raporcie.

Ich zdaniem w przyszłym roku najważniejsze sektory medialne odnotują łącznie wpływy o 11 proc. wyższe niż w 2010 r., czyli 8,39 mld zł. W 2012 r. przychody mają przekroczyć 9 mld zł i wynieść 9,25 mld zł.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem