Paczki z Internetu łakomym kąskiem

Paczki z towarami kupionymi w Internecie stanowią coraz większą cześć wśród przesyłek dostarczanych przez firmy kurierskie. W najbliższych latach ten rynek jeszcze bardziej wzrośnie

Publikacja: 22.03.2011 13:32

Paczki z Internetu łakomym kąskiem

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

- Przesyłki towarzyszące wymianie handlowej z wykorzystaniem Internetu, czyli e-commerce, a szczególnie te, których odbiorcami są osoby fizyczne to dziś zdecydowanie jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów rynkowych - mówi Tomasz Buraś, prezes zarządu DHL Express Poland. Jak zauważa, o skali wzrostu świadczy chociażby fakt, że tylko w 2010 roku kierowana przez niego firma zwiększyła trzykrotnie liczbę obsługiwanych małych sklepów internetowych, pozyskała też duże sklepy internetowe, liderów na rynku i przygotowała dla nich specjalnie dedykowany proces obsługi.

Grzegorz Urban, dyrektor marketingu UPS Polska ocenia, że w ciągu ostatnich dwóch lat wolumen przesyłek nadawanych przez sklepy internetowe za pośrednictwem UPS Polska wzrósł o około 50 proc. - Stale analizujemy naszą współpracę ze sklepami internetowymi i uważamy, że jest to bardzo przyszłościowy kierunek. W naszej opinii liczba sklepów internetowych będzie rosła, gdyż tę formę zakupów Polacy wybierają nader chętnie - mówi Urban.

W przypadku firmy kurierskiej DPD Polska, paczki e-commerce stanowią już 30 proc. wśród wszystkich dostarczanych przesyłek. W ubiegłym roku w tym segmencie firma odnotowała wzrost na poziomie 15-16 proc. dwukrotnie wyższy niż w przypadku przesyłek dla klientów biznesowych.

Jak zauważa Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska, na wzrost liczby przesyłek z Internetu wpływ miał ogólnoświatowy kryzys, który zmuszał ludzi do szukania oszczędności a co za tym idzie kupowania taniej, poprzez sieć Internet.

Firma TNT Express Poland w 2010 r. przetransportowała ponad 4,5 mln paczek - blisko 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Zdaniem Rafała Dziury, dyrektora sprzedaży i marketingu, w ubiegłym roku tempo wzrostu rynku B2C (business to customer) było w przypadku firmy prawie cztery razy większe niż na tradycyjnym rynku dostaw do klientów instytucjonalnych. Dyrektor Dziura ocenia, że ten rok przyniesie kolejne wzrosty na tym rynku. - Polacy  korzystają z usług kurierskich znacznie rzadziej niż ich zachodni sąsiedzi. Na jedną paczkę wysyłaną przez Polaka na jednego Niemca przypada około 8 przesyłek, podobnie w przypadku mieszkańców Wielkiej Brytanii, a Hiszpanie i Francuzi mogą pochwalić się 5 – 6 transportami per capita.

Firmy kurierskie mają jeszcze o co walczyć. Jak wynika z raportu e-handel Polska 2009 przygotowanego przez Sklepy.24.pl , na razie sklepy internetowe najczęściej umożliwiają swoim klientom dostawy kupionych towarów za pośrednictwem Poczty Polskiej. Obsługuje ona 76 proc. badanych sprzedawców. To więcej niż łącznie obsługiwały dwie najbardziej popularne firmy kurierskie - UPS i DPD. Odpowiednio obsługują one 40,7 proc. sklepów i 18,5 proc. W przypadku aż 10 proc. sprzedawców ankietowanych na potrzeby wspomnianego raportu Poczta Polska jest jedynym doręczycielem towarów.

Spośród 517 sklepów korzystających z usług firm kurierskich 20 proc.  wysyła w ten sposób od 80 do 100 proc. wszystkich przesyłek, 15 proc. sklepów wysyła od 60 do 80 proc. przesyłek i niemal tyle samo od 40 do 80 proc. Prawie co piąty badany sklep przekazuje firmom kurierskim od 20 do 40 proc. paczek, a najwięcej -prawie 30 proc., realizuje w ten sposób do 20 proc. dostaw.

- Przesyłki towarzyszące wymianie handlowej z wykorzystaniem Internetu, czyli e-commerce, a szczególnie te, których odbiorcami są osoby fizyczne to dziś zdecydowanie jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów rynkowych - mówi Tomasz Buraś, prezes zarządu DHL Express Poland. Jak zauważa, o skali wzrostu świadczy chociażby fakt, że tylko w 2010 roku kierowana przez niego firma zwiększyła trzykrotnie liczbę obsługiwanych małych sklepów internetowych, pozyskała też duże sklepy internetowe, liderów na rynku i przygotowała dla nich specjalnie dedykowany proces obsługi.

Pozostało 82% artykułu
Media
Pracownicy TVP otrzymają dodatek wielkanocny. Znacznie niższy niż w Biedronce
Media
Gremi Media jedynym polskim wydawcą piątej edycji programu Subscriptions Academy
Media
Rusłan Szoszyn z Nagrodą im. Macieja Płażyńskiego
Media
Oscar daje drugie życie. Tak zarabiają nagrodzone filmy
Media
Udany debiut Reddit. Zyskał 48 procent w dniu debiutu