Reklama
Rozwiń

Paczki z Internetu łakomym kąskiem

Paczki z towarami kupionymi w Internecie stanowią coraz większą cześć wśród przesyłek dostarczanych przez firmy kurierskie. W najbliższych latach ten rynek jeszcze bardziej wzrośnie

Publikacja: 22.03.2011 13:32

Paczki z Internetu łakomym kąskiem

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

- Przesyłki towarzyszące wymianie handlowej z wykorzystaniem Internetu, czyli e-commerce, a szczególnie te, których odbiorcami są osoby fizyczne to dziś zdecydowanie jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów rynkowych - mówi Tomasz Buraś, prezes zarządu DHL Express Poland. Jak zauważa, o skali wzrostu świadczy chociażby fakt, że tylko w 2010 roku kierowana przez niego firma zwiększyła trzykrotnie liczbę obsługiwanych małych sklepów internetowych, pozyskała też duże sklepy internetowe, liderów na rynku i przygotowała dla nich specjalnie dedykowany proces obsługi.

Grzegorz Urban, dyrektor marketingu UPS Polska ocenia, że w ciągu ostatnich dwóch lat wolumen przesyłek nadawanych przez sklepy internetowe za pośrednictwem UPS Polska wzrósł o około 50 proc. - Stale analizujemy naszą współpracę ze sklepami internetowymi i uważamy, że jest to bardzo przyszłościowy kierunek. W naszej opinii liczba sklepów internetowych będzie rosła, gdyż tę formę zakupów Polacy wybierają nader chętnie - mówi Urban.

W przypadku firmy kurierskiej DPD Polska, paczki e-commerce stanowią już 30 proc. wśród wszystkich dostarczanych przesyłek. W ubiegłym roku w tym segmencie firma odnotowała wzrost na poziomie 15-16 proc. dwukrotnie wyższy niż w przypadku przesyłek dla klientów biznesowych.

Jak zauważa Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska, na wzrost liczby przesyłek z Internetu wpływ miał ogólnoświatowy kryzys, który zmuszał ludzi do szukania oszczędności a co za tym idzie kupowania taniej, poprzez sieć Internet.

Firma TNT Express Poland w 2010 r. przetransportowała ponad 4,5 mln paczek - blisko 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Zdaniem Rafała Dziury, dyrektora sprzedaży i marketingu, w ubiegłym roku tempo wzrostu rynku B2C (business to customer) było w przypadku firmy prawie cztery razy większe niż na tradycyjnym rynku dostaw do klientów instytucjonalnych. Dyrektor Dziura ocenia, że ten rok przyniesie kolejne wzrosty na tym rynku. - Polacy  korzystają z usług kurierskich znacznie rzadziej niż ich zachodni sąsiedzi. Na jedną paczkę wysyłaną przez Polaka na jednego Niemca przypada około 8 przesyłek, podobnie w przypadku mieszkańców Wielkiej Brytanii, a Hiszpanie i Francuzi mogą pochwalić się 5 – 6 transportami per capita.

Firmy kurierskie mają jeszcze o co walczyć. Jak wynika z raportu e-handel Polska 2009 przygotowanego przez Sklepy.24.pl , na razie sklepy internetowe najczęściej umożliwiają swoim klientom dostawy kupionych towarów za pośrednictwem Poczty Polskiej. Obsługuje ona 76 proc. badanych sprzedawców. To więcej niż łącznie obsługiwały dwie najbardziej popularne firmy kurierskie - UPS i DPD. Odpowiednio obsługują one 40,7 proc. sklepów i 18,5 proc. W przypadku aż 10 proc. sprzedawców ankietowanych na potrzeby wspomnianego raportu Poczta Polska jest jedynym doręczycielem towarów.

Spośród 517 sklepów korzystających z usług firm kurierskich 20 proc.  wysyła w ten sposób od 80 do 100 proc. wszystkich przesyłek, 15 proc. sklepów wysyła od 60 do 80 proc. przesyłek i niemal tyle samo od 40 do 80 proc. Prawie co piąty badany sklep przekazuje firmom kurierskim od 20 do 40 proc. paczek, a najwięcej -prawie 30 proc., realizuje w ten sposób do 20 proc. dostaw.

- Przesyłki towarzyszące wymianie handlowej z wykorzystaniem Internetu, czyli e-commerce, a szczególnie te, których odbiorcami są osoby fizyczne to dziś zdecydowanie jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów rynkowych - mówi Tomasz Buraś, prezes zarządu DHL Express Poland. Jak zauważa, o skali wzrostu świadczy chociażby fakt, że tylko w 2010 roku kierowana przez niego firma zwiększyła trzykrotnie liczbę obsługiwanych małych sklepów internetowych, pozyskała też duże sklepy internetowe, liderów na rynku i przygotowała dla nich specjalnie dedykowany proces obsługi.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji